Lundgaard slaví premiérovou výhru. Palou skončil druhý
Honda Indy Toronto – Závod
Loňský nováček Christian Lundgaard přetavil v Torontu start z pole position ve premiérové vítězství v závodě IndyCar Series. Týmu Rahal Letterman Lanigan Racing přivezl první triumf od vítězství Takumy Satóa v Indy500 v roce 2020. Z 15. místa na druhé dokázal postoupit lídr šampionátu Álex Palou a udržel ho i přes to, že jeho přední křídlo doslova viselo na vlásku. Navýšil tak opět náskok v čele šampionátu.
Lundgaard do závodu dobře odstartoval, ještě než čelo dojelo do 3. zatáčky, která skýtá jedno z nejlepších míst na předjíždění, vlály žluté vlajky. V 1. zatáčce totiž došlo k hromadné kolizi, která úplně trať zablokovala.
Začalo to trojicí Hunter-Reay, Harvey a Blomqvist, která vzájemně kolidovala. Do nich pak narazili Pedersen, Rossi, Robb, Ferrucci a Rahal. Poslední jmenovaný poté, co narazil do Pedersena, zařadil zpátečku a vycouval zpátky k bráně Princes‘ Gate, kde se dá daný úsek objet únikovou zónou. Díky tomu neztratil na zbytek pole celé kolo.
Odklízení trvalo až do 10. kola. Na čele bylo pořadí Lundgaard, McLaughlin, O´Ward, Ericsson a Dixon. Oba jezdci startující z první řady zvolili různé strategie. Lundgaard startoval na měkké sadě, McLaughlin měl trvanlivější tvrdou sadu pneumatik.
Palou, který do závodu startoval z 15. příčky, bojoval s jezdci Andrettiho stáje, kdy se to neobešlo bez drobného kontaktu s Grosjeanem. Ten byl společně s Hertou soupeřem lídra šampionátu.
V 17. kole začal Rosenqvist 1. kolo pit stopů pro jezdce, kteří startovali na měkké sadě. Lundgaard zastavil o dvě kola později. Na trati zůstali ti, kteří startovali na tvrdé sadě pneumatik – McLaughlin, Ericsson, Dixon, Power, Herta, Grosjean a Palou.
Lundgaard se postupně prokousával polem jezdců na tvrdých pneumatikách, ale jeho postup se na čas zastavil za VeeKayem, který dobře bránil svoji pozici. Palou ukázal, že se nebojí ani bojovat v hloubi pole se soupeři, kterým na rozdíl od něj o titul nejde, a překonal Grosjeana, který záhy ve 32. kole zamířil jako první z jezdců na tvrdých pneumatikách do boxů.
McLaughlin stavěl v 35. kole a vrátil se pět vteřin za Lundgaardem a před O´Wardem, který byl na stejné strategii jako Dán. Dixon, Power a Palou natáhli svůj stint do 37. kola. Power se u mechaniků dostal před Dixona, Palou na trati svedl další napínavý souboj s Rosenqvistem.
Situací ale pořádně zamíchal ve 42. kole Grosjean. Zřejmě na jedné z nerovností mu volant vystřelil z rukou a Francouz čelně v 10. zatáčce vletěl do zdi. Přišla druhá žlutá fáze.
Kirkwood, Palou, Herta nebo Rosenqvist toho využili k pit stopu a doufali v hodně žlutých fází, aby s palivem vydrželi až do konce. Kirkwood stavěl ze čtvrté příčky, ale po pit stopu se ocitl na chvostu pole a při restartu postrčil Castronevese, který v poslední zatáčce zůstal stát napříč dráhou. Brazilec se snažil vůz otočit, ale jeho motor zhasnul a zůstal stát na trati. Což znamenalo další žlutou fázi a naději pro Paloua či Hertu, že s palivem do konce vystačí. Palou si musel pořádně oddychnout, protože měl drobný kontakt s Castronevesem i se zdí, ale udržel vůz na trati.
A také to byla otázka na ostatní, jestli se teď vypraví k mechanikům. Lundgaard, O´Ward, Power a Ericsson tak učinili. McLaughlin, Dixon či VeeKay zůstali. Za nimi byli Kirkwood, Herta, Palou, Lundgaard, O´Ward, Ericsson a Power. Kirkwooda ale čekala penalizace za kolizi s Castronevesem.
VeeKay stavěl v 60. kole, ale tým měl problém vůz zvednout. McLaughlin zamířil k mechanikům o kolo později. Důležitý souboj na trati o třetí místo mezi Palouem a Lundgaardem vyšel lépe pro dánského závodníka. Záhy zastavil také Dixon, což z Lundgaarda opět udělalo lídra závodu.
Od zbytku pole se postupně vzdaloval, zatímco Palou měl starosti s předním křídlem, které bylo stále více a více nalomené. Tlačil na něj Herta, který měl ale za zády Powera a Ericssona a brzy i Dixona, který v boxech porazil McLaughlina a postupoval dopředu.
Lundgaard si nakonec s náskokem 11 vteřin dojel pro vítězství. V nájezdu do posledního kola museli do boxů zamířit Ericsson a Power, kterým by jinak došlo palivo. Týmy zřejmě špatně spočítaly spotřebu a daly jezdcům příliš volnou ruku k soubojům na trati. Palou druhou příčku nakonec před Hertou udržel. Dixon se díky pit stopům rivalů posunul na čtvrtou příčku a za ním skončili Newgarden a McLaughlin. Několik jezdců pak nedokázalo dojet do boxů, protože zůstali stát po projetí cílem na trati s prázdnou nádrží.
Palou tak díky druhému místu v cíli, kdy rivalové skončili až za ním, vede šampionát už o 117 bodů před Dixonem. Newgarden ztrácí dalších devět. Následují příští víkend dva závody na krátkém oválu v Iowě, které ještě mohou pořadím trochu zamíchat, protože Palou zatím na podobném typu trati nevyhrál a Newgarden byl v minulých letech v Iowě dominantní.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:41:55,8001 | 85 | 50+4 |
2. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 11,7893 | 85 | 40 |
3. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 15,0599 | 85 | 35 |
4. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 15,7600 | 85 | 32+1 |
5. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 19,2421 | 85 | 30 |
6. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 19,4798 | 85 | 28+1 |
7. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | + 22,8005 | 85 | 26 |
8. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | + 23,9982 | 85 | 24 |
9. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 26,6884 | 85 | 22 |
10. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | Chevrolet | + 28,6024 | 85 | 20 |
11. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | +33,5625 | 85 | 19+1 |
12. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 35,2616 | 85 | 18 |
13. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 35,6375 | 85 | 17 |
14. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 36,3467 | 85 | 16 |
15. | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | Honda | + 37,1611 | 85 | 15 |
16. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 14 |
17. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | - 3 kola | 82 | 13 |
18. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Havárie | 81 | 12 |
19. | Sting Ray Robb | Dale Coyne Racing | Honda | - 4 kola | 81 | 11 |
20. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 69 | 10 |
21. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | Havárie | 45 | 9 |
22. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 41 | 8 |
23. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | Porucha | 10 | 7 |
24. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 0 | 6 |
25. | Tom Blomqvist | Meyer Shank Racing | Honda | Havárie | 0 | 5 |
26. | Ryan Hunter-Reay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Havárie | 0 | 5 |
27. | Benjamin Pedersen | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 0 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment