Crawfordovo první vítězství a Staňkův nejlepší výsledek
F2 na Red Bull Ringu – sprint
Crawford si při sprintovém závodě F2 na Red Bull Ringu dojel pro své premiérové vítězství v šampionátu. Američanovi se vyplatila sázka na jistotu, když se v úvodu vydal do závodu na suchých gumách, přestože byla trať místy mokrá. Staněk zajel svůj životní závod v této sérii. Obsadil páté místo. Kandidáti na titul Pourchaire, Vesti a Iwasa vůbec nebodovali.
Do sprintového závodu startoval jako první Hadjar, který zajel v kvalifikaci desátý čas. Za ním se seřadili Daruvala, Leclerc, Cordeel, Fittipaldi, Doohan, Maini, Pourchaire, Vesti, Martins, Verschoor, Correa, Hauger, Nissany, Maloney, Iwasa, Staněk, Benavides, Bearman, Novalak, Hadjar a Boschung.
Hadjar a Boschung byli penalizováni třemi pozicemi. Zatímco Boschung se provinil tím, že si po skončení volného tréninku vyzkoušel cvičný start v době, kdy před ním stál Staněk, Hadjar zdržel v kvalifikaci Doohana. Ani jeden z jezdců se ale ve skutečnosti nepropadl. Oba se totiž na posledních dvou pozicích kvalifikovali i původně.
Před závodem opět zapršelo a bylo tak otázkou, jaké pneumatiky nasadit. Zatímco někteří sáhli po suchém obutí, jiní po mokrém. Bylo tak jasné, že závod bude pořádnou loterií.
Vzhledem k tomu, že podmínky na dráze byly záludné, rozhodlo se ředitelství závodu, že dá jezdcům více prostoru, aby si trať osahali. Odjela se proto dvě zaváděcí kola. Poté ale následoval klasický pevný start.
Ještě před samotným startem zajel k mechanikům Nissany. Izraelec po dvou zaváděcích kolech usoudil, že mokré pneumatiky nejsou optimální volbou a přezul proto na suché. To pro něj ale samozřejmě znamenalo start z boxů.
V úvodu to ale přesto byli jezdci s mokrým obutím, kdo měl navrch. Bezprostředně po startu sice udržel první místo na suchých gumách jedoucí Crawford, dopředu se ale dral ze třetího místa Leclerc. Monačan vsadil pro start závodu na mokré gumy a zatímco hned po startu si poradil s Daruvalou, který měl suché gumy, ve čtvrté zatáčce zdolal i Crawforda a stal se lídrem závodu.
To už byl ale závod neutralizován. Ne všichni se totiž s mokrou tratí popasovávali tak dobře jako Leclerc. Zatímco Doohan vycestoval do štěrku ve čtvrté zatáčce, Daruvala se roztočil v zatáčce číslo sedm. Na trať se vydal zpomalovací vůz.
V té době vedl Leclerc. Za ním už ale nebyl Crawford. Američan se během prvního kola propadl až na šestou příčku. Zatímco druhé místo patřilo Pourchairemu, třetí byl Vesti, čtvrtý Verschoor a pátý Hauger. Na bodovaných příčkách se nacházeli i sedmý Benavides a osmý Correa. Staňkovi patřilo 18. místo. Daruvala už se nedokázal ze štěrku vyhrabat a závod pro něj skončil.
Výjezd zpomalovacího vozu nebyl dobrou zprávou pro jezdce startující na mokrých gumách. Ty sice měly v úvodních metrech navrch, jelikož ale nepršelo, trať osychala čím dál více. Zpomalovací vůz tak piloty na mokrých gumách okradl o možnost vytvořit si náskok před jezdci na suchých, než zajedou do boxů.
Během zpomalovacího vozu se řada pilotů rozhodla přezouvat z mokrých pneumatik na suché. Ve třetím kole stavěli Pourchaire, Vesti, Hauger, Benavides a Bearman. Bylo jasné, že pořadí se pořádně promíchá.
První samozřejmě zůstával i po těchto zastávkách Leclerc, druhý už ale byl Verschoor a třetí Crawford. Následovali Correa, Maloney, Iwasa, Maini a Fittipaldi. Staněk se posunul na 13. pozici.
Na konci čtvrtého kola se znovu začalo závodit. Jelikož trať osychala, bylo otázkou, jak dlouho se udrží na prvních dvou příčkách Leclerc s Verschoorem, zvláště když za nimi jezdil třetí Crawford na suchých pneumatikách.
Leclerc s Verschoorem v úvodních metrech poodjeli. Crawford se naopak musel bránit Correovi. Verschoor ale už na výjezdu z první zatáčky boural a závod pro něj skončil. Na trať se znovu vydal zpomalovací vůz.
Leclerc sice udržel první místo před Crawfordem, kvůli dalšímu výjezdu zpomalovacího vozu ale bylo jasné, že se mu situace komplikuje. To chápal i sám Monačan a na konci pátého kola stavěl, stejně jako jeho kolega Iwasa a Boschung.
Do vedení se tak vrátil Crawford. Druhý byl Correa a třetí Maloney. Bodované pozice patřily i Mainimu, Fittipaldimu, Martinsovi, Novalakovi a Hadjarovi. Pohled do výsledkové listiny mohl těšit i české fanoušky. Staněk byl totiž devátý. Otazník ke všemu visel nad další výkonností Maloneyho. Barbardosan byl sice třetí, zůstával ale na mokrých gumách.
Mračna se stahovala i nad Pourchairem. Kromě toho, že se pilot stáje ART Grand Prix propadl po zastávce na 15. místo, byl vyšetřován sportovními komisaři. Francouz byl totiž v boxech nebezpečným způsobem vypuštěn do cesty Bearmanovi.
Restart přišel v osmém kole. Crawford s Correou ujížděli vpředu. Maloney začínal mít podle očekávání problémy a ve třetí zatáčce si na něj vyšláplo několik vozů najednou. Nakonec to byl Martins, kdo se posunul na třetí pozici. Z této tlačenice těžil i Staněk. Dostal se totiž na šesté místo.
Crawford vedl v devátém kole před Correou o více než sekundu. Maloney padal stále hlouběji a už byl na posledním dvacátém místě. Přestože ztrácel více a více, zůstával na dráze.
Correa se v desátém kole přiblížil ke Crawfordovi. Svého krajana stáhl pod jednu sekundu. Martins se začínal na třetí pozici osamostatňovat. Na Hadjara už měl k dobru dvě sekundy.
Favorité se po zastávkách v boxech plácali vzadu. Zatímco Vesti byl dvanáctý, Pourchaire šestnáctý a Iwasa sedmnáctý. Leclerc, který vedl v úvodních kolech, figuroval dokonce až na 18. příčce.
Correova pozornost se ve 13. kole začínala soustředit více na Martinse než na Crawforda. Zatímco junior Red Bullu začínal ujíždět na čele, Martins byl při chuti a už dýchal Correovi na záda. Ke změně došlo na čtvrté pozici. Novalak totiž předjel Hadjara a sebral mu čtvrté místo. Za Francouzem číhal navíc na příležitost Staněk, který zatím jel svůj nejlepší závod ve F2.
Martins s předjížděcím manévrem dlouho neotálel. Ve 14. kole to ve třetí zatáčce poslal pod Correu a byl úspěšný. Na Crawforda mu v tu chvíli chyběly necelé dvě sekundy.
Hadjar se zvládal po propadu na páté místo držet Novalaka. Ke změně pořadí ale nedocházelo. Novalak se navíc dotahoval na Correu.
Crawford dělal vše pro to, aby v cíli oslavil své první vítězství ve F2. Před Martinsem vedl deset kol před koncem už o téměř o dvě a půl sekundy.
Na třetí příčce už se bojovalo. Novalak to poprvé zkusil na Correu. Jeho vnější stopa ve třetí zatáčce se ale pochopitelně neukázala jako příliš výhodná a zůstával tak čtvrtý. Další útok přišel ve čtvrté zatáčce. I tentokrát ale bez úspěchu.
V 18. kole už se ale Novalakovi zadařilo. Tentokrát už ve třetí zatáčce zaujal vnitřní stopu a tou se dostal před Correu. Na rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou mezitím boural Fittipaldi, který vyjel při souboji s Mainim na trávu. Vše nasvědčovalo třetímu výjezdu zpomalovacího vozu. Komisaři ale nakonec zvládli vůz odklidit během fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Ve 20. kole se znovu začalo závodit.
Šest kol před koncem přišla špatná zpráva pro Pourchaireho. Francouz dostal pětisekundový trest za to, že byl v boxech nebezpečně vypuštěn do cesty Bearmanovi. Zdálo se ale, že pro Pourchaireho nebude mít penalizace velký dopad. Po dráze totiž kroužil na nebodovaném 14. místě.
Před Correu se dostal i Hadjar. Jezdec Hitechu se navíc zvládal držet v minimálním rozestupu za Novalakem. Boj o třetí místo tak ještě nevypadal uzavřeně. Correa odpočívat nemohl. Blížil se k němu totiž Staněk.
Tři kola před koncem byl odsunut z bodů Bearman. Předjel ho totiž Hauger.
Dvě kola před koncem zaútočil Staněk ve třetí zatáčce na Correu. Američan se ale ubránil. Maini v tomto místě probrzdil a vycestoval mimo trať. Kvůli této chybě se propadl z desátého místa na dvanácté.
Staněk se ani v závěrečných dvou kolech nevzdával a nejednou naznačil na Correu útok. Pilot Van Amersfoortu ale stále zůstával nepřekonán.
Za Correou a Staňkem se bojovalo mezi Doohanem a Haugerem. Nor se v posledním kole posunul na sedmé místo.
Tou dobou už ale Crawford projížděl cílem a slavil své první vítězství ve F2. Druhý skončil Martins a jako třetí projel cílem Novalak.
Jak se ale zanedlouho ukázalo, Novalakova radost ze třetího místa, na které se dostal po startu z 20. příčky, byla předčasná. Tlak jeho zadních pneumatik se totiž v cíli nacházel pod požadovaným minimálním limitem a to znamenalo jediné – vyloučení. Třetí místo tak po něm zdědil Hadjar.
Potrestáni ovšem byli také Maini, Boschung a Fittipaldi, i když mírněji. Maini dostal dvacet sekund za vytlačení Fittipaldiho z dráhy a propadl se z 12. pozice na šestnáctou. Boschung obdržel desetisekundový trest za vytlačení Cordeela. Díky Novalakově diskvalifikaci se ale v konečných výsledcích ještě o jedno místo posunul. Z 18. příčky se dostal na 17. pozici. Fittipaldi byl potrestán za kontakt s Mainim ztrátou tří míst na startu dalšího závodu.
Novalakova diskvalifikace znamenala, že svůj výsledek vylepšil mimo jiné i Staněk. Český jezdec si nakonec připsal páté místo. Jde o jeho nejlepší výsledek ve F2.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Jak Crawford | Hitech | Mecachrome | 39:36,231 | 27 | 10 |
2. | Victor Martins | ART Grand Prix | Mecachrome | 39:38,517 | 27 | 8+3 |
3. | Isack Hadjar | Hitech | Mecachrome | 39:40,597 | 27 | 6 |
4. | Juan Manuel Correa | Van Amersfoort | Mecachrome | 39:45,755 | 27 | 5 |
5. | Roman Staněk | Trident | Mecachrome | 39:46,406 | 27 | 4 |
6. | Dennis Hauger | MP Motorsport | Mecachrome | 39:46,859 | 27 | 3 |
7. | Jack Doohan | Virtuosi | Mecachrome | 39:47,632 | 27 | 2 |
8. | Oliver Bearman | Prema | Mecachrome | 39:48,689 | 27 | 1 |
9. | Frederik Vesti | Prema | Mecachrome | 39:49,154 | 27 | 0 |
10. | Roy Nissany | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 39:49,769 | 27 | 0 |
11. | Ajumu Iwasa | DAMS | Mecachrome | 39:53,989 | 27 | 0 |
12. | Brad Benavides | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 39:55,321 | 27 | 0 |
13. | Arthur Leclerc | DAMS | Mecachrome | 39:56,838 | 27 | 0 |
14. | Théo Poruchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | 39:58,261 | 27 | 0 |
15. | Amaury Cordeel | Virtuosi | Mecachrome | 39:58,436 | 27 | 0 |
16. | Kush Maini | Campos | Mecachrome | 40:12,718 | 27 | 0 |
17. | Ralph Boschung | Campos | Mecachrome | 40:13,127 | 27 | 0 |
18. | Zane Maloney | Carlin | Mecachrome | 40:37,709 | 27 | 0 |
DNF | Enzo Fittipaldi | Carlin | Mecachrome | - | 17 | 0 |
DNF | Richard Verschoor | Van Amersfoort | Mecachrome | - | 14 | 0 |
DNF | Jehan Daruvala | MP Motorsport | Mecachrome | - | 0 | 0 |
DSQ | Clément Novalak | Trident | Mecachrome | - | 27 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Vesti 110, 2. Pourchaire 99, 3. Iwasa 82, 4. Bearman 71, 5. Hauger 60, 6. Martins 54, 7. Verschoor 50, 8. Fittipaldi 49, 9. Maini 49, 10. Maloney 48, 11. Doohan 42, 12. Daruvala 40, 13. Leclerc 36, 14. Crawford 34, 15. Boschung 33, 16. Hadjar 24, 17. Staněk 11, 18. Correa 10, 19. Novalak 2.
Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 181, 2. ART Grand Prix 153, 3. DAMS 118, 4. MP Motorsport 100, 5. Carlin 97, 6. Campos 82, 7. Van Amersfoort 60, 8. Hitech 58, 9. Virtuosi 42, 10. Trident 13.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA