Déšť zhatil poslední tréninkové jízdy, nejrychlejší Leclerc
VC Velké Británie – 3. trénink
Závěrečný volný trénink poznamenalo deštivé počasí. Nejrychlejší byl Leclerc před Albonem a Alonsem. Verstappen s Pérezem obsadili až osmé, respektive čtrnácté místo. Mohla za to ale skutečnost, že nenasadili měkké pneumatiky. Čou kvůli problémům s hybridním motorgenerátorem vůbec nevyjel.
Závěrečný volný trénink před kvalifikací odstartoval na Silverstone v 11:30 hodin místního času. Tentokrát ovšem na jezdce čekaly jiné podmínky než v pátek. Sprintový závod FIA F3, který tréninku předcházel, byl totiž ovlivněn deštěm. V jeho závěru už ale dráha osychala. Bylo tedy otázkou, jaké budou podmínky na začátku třetího tréninku.
Před startem závěrečného tréninku sice bylo chladno, očekávalo se ale, že jezdci v úvodu vyjedou na suchých pneumatikách. Zatímco asfalt měl 29 stupňů, vzduch 22 stupňů. Ačkoli úvod tréninku měl proběhnout na suchých pneumatikách, nebylo jisté, že to tak bude po celou dobu. Pravděpodobnost příchodu deště totiž činila 90 %.
Hned v úvodu vyjížděli piloti na dráhu. U Norrise se to ale neobešlo bez potíží. McLaren totiž Brita vyzval, aby zastavil ještě na výjezdu z boxové uličky. To se stalo a přiběhl za ním mechanik. Po chvilce se Norris nakonec rozjel. Přesto si ale McLaren zadělal na problémy. Mechanik se totiž Norrisova vozu dotkl i přesto, že už se nacházel těsně za čárou ohraničující výjezd z boxové uličky.
Na dráze se v prvních minutách objevili i piloti Ferrari. Sainz s Leclercem zvolili poněkud jinou strategii než jejich soupeři a ihned nazuli měkké gumy. Zejména Leclerc měl co dohánět. Kvůli problémům s elektronikou totiž ve druhém tréninku vůbec nevyjel. Na měkkých gumách později vyjeli i Russell s Hamiltonem.
Po prvních deseti minutách jsme viděli typický obrázek víkendu. Na čele výsledkové listiny se nacházel Verstappen, přestože kroužil po dráze na střední sadě pneumatik. Druhý byl Hamilton a třetí Leclerc. Po dráze už tou dobou kroužili úplně všichni s výjimkou pilotů Alfy Romeo. Bottas i Čou zatím zůstávali v garáži.
Ocon měl výhrady. Francouz si stěžoval, že ve třetí a čtvrté zatáčce škrtá jeho monopost o zem.
Verstappen na prvním místě dlouho nezůstal. Jezdci na měkkých pneumatikách totiž zrychlili. Zatímco první byl po dvaceti minutách Leclerc, druhé místo patřilo Hamiltonovi a třetí Sainzovi. Mezitím se podle předpovědi počasí blížil na okruh déšť. Piastri dokonce hlásil, že už zahlédl i blesky.
Jak se trénink blížil do druhé poloviny, přezouvalo stále více pilotů na měkkou sadu pneumatik. Na trať už mezím dorazil déšť, který byl silný zejména v posledním sektoru. Trať proto byla vyhlášena jako mokrá.
Po příchodu deště mířilo stále více pilotů do boxů. Leclerc ovšem pokračoval v jízdě na měkké sadě, ačkoli bylo jasné, že trať je mokrá a nedokáže zlepšit svůj čas. Monačan měl na mokrém povrchu problémy mimo jiné ve třetí zatáčce, kde vyjel z trati. Na konci kola zamířil k mechanikům a na trati tak bylo najednou prázdno.
Na čele výsledkové listiny se stále nacházel Leclerc (1:27,414). Na druhé místo se zvládl posunout Albon (1:27,592). Thajec tak opět figuroval velmi vysoko. Následovali Alonso, Gasly, Hamilton, Sainz, Sargeant, Verstappen, Russell, Cunoda, De Vries, Norris, Stroll, Pérez, Magnussen, Ocon, Piastri, Bottas, Hülkenberg a Čou.
Piloti Red Bullu se sice nacházeli nezvykle vzadu, mohla za to ale skutečnost, že jako jediní dva závodníci nestihli zajet čas na měkké směsi pneumatik. Čou dokonce neměl na kontě vůbec žádný čas.
Někteří piloti se rozhodli prozkoumat trať na přechodných pneumatikách. Z garáží vyjeli Leclerc, Albon, Sainz, Sargeant, Norris a Piastri. Norris brzy hlásil do vysílačky, že podmínky nejsou zas tak špatné. Nejvíce vody podle něj bylo v sedmé zatáčce. Po jednom kole se vrátil zpět do garáže.
Na dráhu vyjíždělo s přechodnými pneumatikami stále více pilotů. Mezitím už trať osychala a jak Norris, tak Russell uvedli, že už by se dalo přezout na suché pneumatiky.
Čou na dráze nebyl a brzy se ukázalo, že na ni ve zbytku tréninku ani nevyjede. Alfa Romeo totiž oznámila, že se na jeho autě řeší potíže s hybridním motorgenerátorem. Leclerc dostal informaci, že za 4-5 minut přijde další déšť.
I když hrozil příchod dalšího deště, vydal se Norris na trať na použité měkké sadě pneumatik. Pilot McLarenu na okamžik vycestoval mimo trať a brzy se vrátil zpět do boxů.
Déšť skutečně přišel znovu a 13 minut před koncem bylo na dráze opět ticho. Později se ještě ukázali v akci Leclerc, Alonso, Hamilton, Sainz, Verstappen, Russell, Stroll a Pérez. Cílem bylo ověřit životnost přechodných pneumatik. Později se přidávali i další.
Výsledky už se neměnily. Zvítězil Leclerc před Albonem a Alonsem.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:27,419 | 24 | |
2. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:27,592 | + 0.173 | 14 |
3. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:27,784 | + 0.365 | 17 |
4. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:27,893 | + 0.474 | 19 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:27,948 | + 0.529 | 16 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:27,964 | + 0.545 | 21 |
7. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:28,151 | + 0.732 | 16 |
8. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:28,266 | + 0.847 | 19 |
9. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:28,284 | + 0.865 | 17 |
10. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:28,337 | + 0.918 | 21 |
11. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 1:28,504 | + 1.085 | 20 |
12. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:28,563 | + 1.144 | 18 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:28,620 | + 1.201 | 15 |
14. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:28,904 | + 1.485 | 19 |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:29,207 | + 1.788 | 13 |
16. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:29,233 | + 1.814 | 22 |
17. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:29,437 | + 2.018 | 20 |
18. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:29,586 | + 2.167 | 15 |
19. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:33,590 | + 6.171 | 13 |
20. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 2 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Scuderia Ferrari