Jak McLaren zvrátil průběh sezony?
Čtyři klíčové oblasti změnil k nepoznání.
Jedním z velkých příběhů roku 2023 je zmrtvýchvstání McLarenu. Ještě před začátkem sezony, před začátkem zimních testů, McLaren své fanoušky raději upozornil, že vůz MCL60 ve větrném tunelu neplní očekávání z počítačových simulací. Na začátku sezony, v prvních dvou závodech, nezískal ani bod. V Austrálii byl pak velmi rád za šesté místo Landa Norrise a osmé Oscara Piastriho, přičemž v následujících pěti závodech jeho jezdci spolu získali pouze pět bodů. Pak se ale oranžový vůz začal výrazně měnit a nyní, ve třech čtvrtinách sezony, má Norris na kontě čtyři druhá místa a první pódiové umístění již získal i nováček Piastri. V Japonsku byl přitom McLaren po celý víkend evidentně druhým nejrychlejším týmem, před Ferrari i Mercedesem.
Postřehli jste čtyři klíčové změny, které MCL60 vytáhly z horší části středu pole až mezi širší špičku? Po vzoru jiných vozů dal McLaren přednímu křídlu jeden primární úkol, a to maximalizovat efekt outwash, tedy směrovat proud vzduchu kolem vozu tak, aby s sebou vzal co nejvíce rušivých vírů například od pneumatik.
Více evidentní byla změna v ostře sledované oblasti bočnic, které jsou oproti začátku sezony širší a byl do nich vykrojen klesající kanál, trefně nazývaný tobogánem. Zatímco podseknutí bočnic ve stylu Red Bullu nasazené loni, způsobující efekt downwash, pomáhá podlaze generovat přítlak, tobogán směřuje vrchní proud vzduchu přímo na difuzor a také tedy pomáhá generovat přítlak.
Jedno bitevní pole aerodynamiků zůstává po většinu času skryté, ale díky jeřábníkovi v Monte Carlu jsme měli možnost vidět, jak detailně je tvarována podlaha Red Bullu a slyšet závistivé komentáře konkurence. Podlaha je pro vozy s přísavným efektem mimořádně důležitá. Analytici se domnívají, že McLarenu nyní hodně pomáhá křidélko na boku podlahy, které v roce 2022 nefungovalo ideálně, ale opět jej nasadil letos v Singapuru. A ze dvou závodů si odnesl tři pódiová umístění.
Kromě toho si McLaren vysoukal rukávy a spolu s jinými týmy napodobuje trik Red Bullu, který činí DRS podstatně silnějším. A je tak prosté, když už to napadlo někoho jiného... Tým pod vedením Adriana Neweyho v zadní části vozu minimalizoval spodní křidélko, beamwing, aby mělo co nejmenší odpor, i za cenu menšího přítlaku. Vynahradil to větším hlavním plátem zadního křídla. Proč vynaložit tolik práce, když efekt je přibližně 1:1? Zadní křídlo má přece DRS, takže masivní odpor se ztrácí v kvalifikacích i v neděli při pronásledování soupeřů nebo předjíždění o kolo pomalejších jezdců.
Vůz MCL60 z Japonska je málo podobný tomu z Bahrajnu. Foto: McLaren
Technická pravidla se v zimě moc nezmění, proto se týmům vyplatí pokračovat ve vylepšování letošních vozů i v závěru sezony. Ferrari v Japonsku nasadilo vylepšenou podlahu, která možná Charlesi Leclercovi pomohla porazit Mercedes. Ten plánuje přivézt nové díly do Austinu, ačkoli příští rok chce nasadit vůz podstatně odlišný od letošního. A Haas bude v USA posledním týmem, který upraví bočnice svého vozu ve prospěch efektu downwash.
Vůz McLarenu pro sezonu 2024 bude prvním vyvinutým za pomoci nového větrného tunelu, který byl letos dostavěn ve Wokingu a již brzy bude uveden do provozu. Tým se i bez něj pokusí dostat na čtvrté místo Poháru konstruktérů, k čemuž potřebuje do konce roku nasbírat o 50 bodů více než Aston Martin, který evidentně prohrává závod ve vývoji.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren