Senzační první řada pro McLaren, Piastri nejrychlejší
VC Kataru – sprintový rozstřel
Boj o startovní pozice pro sprint skončil velkým překvapením. Kompletní první řadu totiž obsadil tým McLaren. Zatímco pole position vybojoval Piastri, druhý skončil jeho kolega Norris. Verstappena trápily traťové limity a nakonec obsadil až třetí místo. I přesto má ale pilot Red Bullu zaděláno na to, aby si už ve sprintu zajistil třetí titul.
Sprintový rozstřel, který rozhodl o startovním pořadí pro večerní sprint, nezačal podle plánu. Byl totiž odložen o 20 minut, tedy na 16:20 hodin místního času. FIA se totiž ještě v 16:00 rozhodla uspořádat mimořádný desetiminutový trénink. K této změně se rozhodla proto, aby si jezdci zvykli na nová opatření, která byla přijata kvůli pátečním problémům s pneumatikami.
Po pátečních jízdách byla na řadě použitých pneumatik odhalena počínající separace mezi běhounem a bočnicí. To by mohlo při větším počtu odjetých kol vyústit v defekt, který by na tak rychlém okruhu jako Losail mohl znamenat klidně i havárii. Tyto potíže údajně způsobují nové obrubníky. Z tohoto důvodu došlo k úpravám traťových limitů v zatáčkách 12 a 13. Bílá čára byla posunuta o 80 centimetrů směrem do trati. Cílem bylo, aby se jezdci vyhnuli jízdám přes obrubníky.
Při desetiminutové seznamovačce sice nešlo primárně o časy, nejrychlejší byl ale Verstappen. Viděli jsme i výlety mimo trať. O jeden z nich se postaral právě Nizozemec. Ven ovšem vycestovali také Gasly nebo Sargeant. Pilot Williamsu trefil podobně jako včera Norris ve volném tréninku polystyrenovou ceduli. Jeho auto ale přečkalo vše bez poškození.
Po desetiminutové pauze začala první část rozstřelu. Během úvodní dvanáctiminutovky museli jezdci použít povinně střední směs pneumatik. Podobně jako včera při prvním tréninku se začínalo ještě za denního světla.
Zatímco někteří vyrazili do první části ihned, jiní se rozhodli vyčkávat. Na později nechávali svůj výjezd na dráhu Alonso, Albon, Magnussen a Bottas s Čouem. I oni se ale brzy zapojili do akce.
Stejně jako v pátek vstupovaly do hry traťové limity. Časy byly smazány Hülkenbergovi a Sargeantovi. To samé brzy potkalo také Gaslyho, Leclerca a Strolla.
Tři minuty před koncem vedl Verstappen před Norrisem a Russellem. Na nepostupových příčkách se nacházeli Magnussen, Lawson, Stroll, Sargeant a Čou. Hamilton se stal dalším pilotem, kterému byl odebrán čas. Sedminásobný mistr světa se propadl ze čtvrté pozice na jedenáctou.
Nepostupem nakonec skončila první část pro Strolla, Albona, Cunodu, Magnussena a Sargeanta. Stroll a Albon v závěru vyjeli z trati. Cunoda původně postoupil, později mu ale byl odebrán čas za traťové limity. Sargeant ze stejných důvodů nezajel žádné reprezentativní kolo.
Nejrychlejším jezdcem první části se stal Russell. Druhý skončil Verstappen a třetí Norris.
I v desetiminutové druhé části se museli jezdci na trať vydat na střední směsi pneumatik. Opět se ve velkém škrtaly časy. Proti traťovým limitům se prohřešili Leclerc, Hamilton, Sainz nebo také Čou.
Překračování traťových limitů nakonec přišlo Hamiltona velmi draho. Britovi bylo později smazáno ještě jedno kolo a nakonec obsadil až 12. příčku, která znamenala vyřazení. Nepostoupili ani jedenáctý Gasly, třináctý Lawson, čtrnáctý Bottas a patnáctý Čou. Číňan dopadl podobně jako Sargeant v první části. Kvůli překračování traťových limitů nemohl zajet reprezentativní kolo.
Nejrychlejší čas druhé části zajel Norris. Za ním skončili Russell a Pérez. Postoupili také Verstappen, Alonso, Leclerc, Sainz, Piastri, Hülkenberg a Ocon.
Rozhodující osmiminutovka už se konala na měkké sadě pneumatik. Jako první se na dráhu vydali piloti Red Bullu a Ferrari. Zbytek zpočátku vyčkával v garáži.
Ačkoli byl Verstappen jasným favoritem, situace se pro Nizozemce nevyvíjela hladce. Pilotovi Red Bullu byl totiž jeho první pokus smazán za nedodržení traťových limitů. Ještě hůře na tom byl Leclerc, který přišel o dva své pokusy. Čas byl smazán i Pérezovi.
Verstappen sice v závěru konečně zajel kolo, zařadil se ale pouze na třetí místo. Před ním totiž skončili překvapivě oba piloti McLarenu. Zatímco pole position překvapivě vybojoval Piastri, druhé místo si pro start sprintu vybojoval Norris. Brita mohl mrzet nepovedený výjezd z poslední zatáčky. Na čtvrtém místě skončil Russell. Pátý byl Alonso, šestý Sainz, sedmý Leclerc, osmý Hülkenberg, až devátý Pérez a desátý Ocon.
Aktualizace: Alonsovi a Oconovi byly dodatečně odebrány nejrychlejší časy. Dvojice se tak propadla na deváté, respektive desáté místo.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:25,979 | 1:25,496 | 1:24,454 | 18 |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:25,672 | 1:24,947 | 1:24,536 | 14 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:25,510 | 1:25,199 | 1:24,646 | 12 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:25,413 | 1:25,027 | 1:24,841 | 17 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:25,872 | 1:25,433 | 1:25,155 | 21 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:26,266 | 1:25,367 | 1:25,247 | 21 |
7. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:26,450 | 1:25,499 | 1:25,320 | 16 |
8. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:26,123 | 1:25,143 | 1:25,382 | 17 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:25,936 | 1:25,344 | 13 | |
10. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:26,072 | 1:25,510 | 15 | |
11. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:25,829 | 1:25,686 | 12 | |
12. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:26,424 | 1:25,962 | 14 | |
13. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:26,449 | 1:26,236 | 8 | |
14. | Liam Lawson | AlphaTauri | Red Bull | 1:26,202 | 1:26,584 | 12 | |
15. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:26,669 | 1:54,546 | 10 | |
16. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:26,849 | 8 | ||
17. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:26,862 | 6 | ||
18. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:26,926 | 6 | ||
19. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:27,438 | 5 | ||
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 2:05,741 | 7 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren