McLaren potvrzuje roli favorita
VC Abú Zabí - 3. trénink
První Piastri, druhý Norris. Také třetí trénink na Velkou cenu Abú Zabí ovládl McLaren. Verstappen i nadále zápasí s nastavením svého vozu.
V sobotu ve 14:30 hodin odstartoval v Abú Zabí závěrečný třetí volný trénink F1. Šlo o poslední možnost vyzkoušet techniku a nastavení před kvalifikací. Jelo se ovšem v nepříliš relevantních podmínkách pro kvalifikaci i závod. Třetí trénink se totiž ještě konal za denního světla, přičemž kvalifikace i závod budou dokončeny již po setmění. Asfalt měl před startem 41 stupňů, vzduch 28 stupňů.
Jako favorité vstupovali do soboty piloti McLarenu. Ve druhém tréninku byl totiž nejrychlejší Norris před kolegou Piastrim. Britská stáj tak měla velmi slušně nakročeno k tomu, aby si tento víkend zajistila první Pohár konstruktérů po dlouhých 26 letech. Ferrari, které mohlo stáj z Wokingu jako jediné ohrozit, ztrácelo 21 bodů. Leclerc si navíc s sebou do nedělního závodu nesl penalizaci 10 míst za nasazení nové baterie po problémech v prvním pátečním tréninku. Trest dostali také jezdci Williamsu Albon a Colapinto. Ti v neděli ztratí pět míst za nasazení nových převodovek.
Vzhledem k tomu, že podmínky ve třetím tréninku nebyly reprezentativní pro kvalifikaci a závod, nikdo se v úvodu na trati moc nehrnul. Například Albon postával před garáží a Piastri se smál se svými mechaniky. Verstappena jsme mohli spatřit v rozhovoru se šéfem Red Bullu Hornerem a poradcem rakouské stáje Markem. Na trati ale vládlo ticho.
Po necelých třech minutách prolomili čekání piloti Aston Martinu. Na tvrdé sadě vyjeli do akce Alonso a Stroll. Na konci prvního okruhu ale zajeli piloti do boxů, kde nazuli střední směs. Tvrdou sadu si pouze "rozjeli" pro závod.
Alonso se evidentně probudil v dobré náladě. "Myslím si, že to dnes bude dobrý den. Mám dobrý pocit," uvedl do vysílačky pilot Aston Martinu. V pátek přitom nešetřil ohledně svého monopostu kritikou.
Ani na střední sadě jsme ale od Astno Martinu neviděli žádný čas. Po jednom odjetém kole se totiž Alonso i Stroll opět odebrali k mechanikům, kde už zůstali. Do akce se naopak vydali Gasly a Doohan. Piloti stáje Alpine obuli měkké pneumatiky a první měřené časy se daly očekávat v řádech minut.
První čas zaznamenal Gasly, jehož úvodní pokus měl hodnotu 1:26,040. Doohan byl však rychlejší. Zajel čas 1:25,633. Gaslyho zdržela mimo jiné chyba na výjezdu z páté zatáčky.
Vzápětí se piloti Alpine a Aston Martinu opět vystřídali na trati. Gasly s Doohanem se odebrali do boxů, Alonso a Stroll naopak vyjeli. Tentokrát už ale na měkkých pneumatikách.
Stroll zvládl první pokus v čase 1:25,528 a odsunul Doohana na druhé místo. Alonso se zařadil pouze na třetí příčku. Jeho kolo mělo hodnotu 1:25,654 Španělovo kolo ale poznamenala snaha vyhnout se letícímu ptákovi, který mu zkřížil cestu.
43 minut před koncem vyjíždělo na trať stále více pilotů. V akci se objevili mimo jiné Leclerc, piloti McLarenu nebo Russell. Převládaly měkké pneumatiky, pouze Russell obul střední směs.
Po polovině tréninku vedl Magnussen před Norrisem a Hülkenbergem. Verstappen se Sainzem se nacházeli na sedmé, respektive deváté příčce. Zatím ale neměli na kontě kolo na měkké směsi pneumatik. Russell se trápil. Auto sice bylo podle něj v pořádku, nechápal však, proč je tak pomalý. Brit se nacházel na poslední 20. pozici. To přitom jezdil na měkké směsi pneumatik.
Verstappen sice zůstával na střední sadě, přesto se dokázal posunout na druhou pozici. S časem 1:24,733 se posunul na druhé místo. Vedoucí Magnussen měl k dobru 263 tisícin sekundy.
Patnáct minut před koncem se dostal do vedení Albon s časem 1:24,378. Tím překonal o 92 tisícin sekundy Magnussena. Ke spokojenosti měl ale daleko. "Vyvážení se měnilo jako šílené," hlásil při návratu k mechanikům.
V závěrečných deseti minutách se roztrhl pytel s pokusy na měkkých pneumatikách. To výrazně změnilo pořadí. Do čela se dostal Piastri před Norrisem a Verstappenem.
Verstappen se sice pohyboval výše než v pátek, cítil ale rezervy. Nebyl spokojen s fungováním brzd ani přední nápravy. Norris při svém posledním pokusu vycestoval z dráhy.
Hamilton se v závěrečných minutách vyhoupl na třetí místo s časem 1:23,823. Pilot Mercedesu překonal Verstappena. Nizozemec vyjel z trati na výjezdu z první zatáčky.
Vítězem tréninku se stal Piastri před Norrisem a Hamiltonem. Povzbudivý výkon podali piloti Haasu. Hülkenberg skončil sedmý, Magnussen osmý. Dvojice zdolala mimo jiné Leclerca s Pérezem.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:23,433 | 15 | |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:23,626 | + 0.193 | 14 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:23,823 | + 0.390 | 17 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:23,844 | + 0.411 | 17 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:23,871 | + 0.438 | 20 |
6. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:24,075 | + 0.642 | 17 |
7. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:24,093 | + 0.660 | 14 |
8. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:24,094 | + 0.661 | 14 |
9. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:24,098 | + 0.665 | 19 |
10. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:24,283 | + 0.850 | 16 |
11. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:24,343 | + 0.910 | 17 |
12. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:24,378 | + 0.945 | 14 |
13. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:24,408 | + 0.975 | 16 |
14. | Jack Doohan | Alpine | Renault | 1:24,434 | + 1.001 | 16 |
15. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:24,453 | + 1.020 | 19 |
16. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:24,479 | + 1.046 | 15 |
17. | Liam Lawson | RB | Red Bull PT | 1:24,519 | + 1.086 | 18 |
18. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:24,531 | + 1.098 | 19 |
19. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:24,668 | + 1.235 | 15 |
20. | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | 1:24,766 | + 1.333 | 14 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren