Zisky týmu Mercedes šly prudce nahoru
V plusu dokáže být i střed pole.
Řekli byste, že tým Mercedes bude smutný, že mu Red Bull v posledních letech pokazil byznys? Tak automobilce Mercedes se určitě zhoršil marketing a stáj je určitě smutná ze ztráty dominantního postavení ve sportu, ale co se financí samotného týmu týče, ty raketově vzrostly. Rozpočtový strop a jiná omezení dělají divy na straně nákladů, růst popularity sportu v minulých dvou letech pomáhá na straně výnosů.
Mercedes-Benz Grand Prix Ltd, firma stojící za týmem F1 (ale ne za pohonnými jednotkami) dosáhla v roce 2021 obratu 383 milionů britských liber a loni to bylo 475 milionů liber. Nárůst o ohromných 92 milionů. Na straně výnosů mají 51% podíl sponzoři a příjmy z prodeje licencí, 30 % přiteklo od Formula One Management za umístění v Poháro konstruktérů. Zůstává 19 procent v kategorii ostatní výnosy, kde dominuje oddělení Applied Science, kde společnost využívá poznatků, nástrojů a lidí z F1 k podnikání mimo F1.
Nezapomínejme, že sezona 2021 byla ještě částečně zasažena pandemií koronaviru, proto byla i platba od FOM podstatně nižší. A jelikož v roce 2021 ještě Mercedes získal Pohár konstruktérů, v roce 2022 dostal největší podíl ze společných příjmů F1. Po odečtení nákladů zůstal zisk 90 milionů liber (loni 69 milionů), tedy přibližně 2.5 miliardy českých korun. Z toho se mezi akcionáře rozdělilo 75 milionů liber. Tým má tři rovnocenné akcionáře, a to samotnou automobilku Mercedes, společnost INEOS a jednu třetinu vlastní Toto Wolff.
Už ne nečekaná jsou pak výborná čísla Red Bullu, přestože v roce 2022 tedy dostal od FOM méně peněz než Mercedes. Red Bull Technology Ltd měla obrat 385 milionů a dosáhla zisku 13 milionů. Síť firmem Red Bullu ve F1 není nekomplikovaná, jelikož Red Bull Racing provozující tým F1 je pouze dceřinou společností RBT a zaměstnává kolem 50 lidí, přičemž RBT funguje také jako technický partner týmu AlphaTauri. Kromě toho sídlí v Milton Keynes ještě další čtyři samostatné ale finančně propojené společnosti, z nichž jedna pomáhá Hondě s aktuální pohonnou jednotkou, jedna vyvíjí ve spolupráci s Fordem novou PJ pro rok 2026, jedna pracuje na hypersportu RB17 a Red Bull Advanced Services různě podporuje ostatní. Navzdory velkým investicím zůstal tým v plusu i díky titulárnímu sponzorovi Oracle. Šetření pod rozpočtovým stropem se podepsalo na poklesu počtu zaměstnanců RBT a RBR z 934 v roce 2020 na 736 v roce 2022.
V Milton Keynes se bývalá prostá závodní stáj Stewart Grand Prix přerodila v dominantní tým a výrobce pohonných jednotek i luxusních sporťáků. Foto: Red Bull
Jelikož ve Spojeném království se zveřejňovaly hospodářské výsledky za loňský rok, máme k dispozici i čísla od dalších týmů. Aston Martin šel loni do minusu, a to 53 milionů liber, navzdory vyšším příjmům od sponzorů než v předchozím roce, kdy byl také ve ztrátě. Obrat měl na úrovni 189 milionů. Automobilka Aston Martin týmu přispěla 19 miliony. Na hospodářském výsledku se podepsala výstavba zcela nové továrny i s vlastním větrným tunelem, přičemž v ní bude sídlit také nově založené oddělení Aston Martin Performance Technologies, které má v budoucnu generovat zisk. Od roku 2026 bude tento tým továrním týmem Hondy, problém se zdá být na straně převodovky, kterou pak už nebude moci nakupovat od Mercedesu. Místo vývoje vlastní tlačí na zavedení standardizované.
Tým reprezentující francouzskou automobilku Alpine také sídlí v Anglii, díky čemuž se dozvídáme, že tato stáj loni dosáhla zisku 26 milionů liber. Obrat měl vyšší než Aston, na úrovni 249 milionů. Mateřský koncern Renault přitom využil dobré finanční situace týmu, aby svůj příspěvek snížil ze 61 milionů v roce 2021 na 42 milionů v roce 2022. Tým měl až 871 zaměstnanců. To je zajímavé ve srovnání s 504 zaměstnanci Aston Martinu. Tady je vidět, jak mnoho částí vozu, včetně převodovky, Aston prostě nakupuje u Mercedesu nebo jiných společností a že přerod na plnohodnotný tovární tým jakým je Alpine pro něj asi nebude snadný.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Mercedes