Fittipaldi vyzrál i na zpomalovací vůz
F2 v Džiddě - hlavní závod
Fittipaldi slaví své druhé vítězství ve F2 a současně první v hlavním závodě. Brazilec byl sice nejrychlejším jezdcem na dráze po velkou část závodu, jeho cestu za triumfem mu ale málem překazil výjezd zpomalovacího vozu. I s touto překážkou si ovšem zvládl poradit. Zatímco druhý skončil Maini, bronz si připsal Hauger, který se na stupně vítězů posunul až v samotném závěru po bitvě s Crawfordem a Cordeelem. Maloney zůstává i navzdory sedmému místu lídrem šampionátu, Staněk po kolizi s Martím nedojel.
Do hlavního závodu měl odstartovat jako první Bearman. Poté, co byl povolán k Ferrari, aby zaskočil ve F1 za nemocného Sainze, se však do čela roštu posunul Maini. Za Indem stáli Crawford, Martins, Fittipaldi, Antonelli, Hauger, Hadjar, Verschoor, Aron, Martí, Staněk, Colapinto, O´Sullivan, Bortoleto, Maloney, Correa, Barnard, Dürksen, Mijata, Cordeel a Villagómez.
V porovnání s pátečním sprintem čekalo v sobotu na piloty o osm okruhů více. Hlavní závod byl totiž v Saúdské Arábii vypsán na 28 kol. Do hry navíc tentokrát měla vstoupit i strategie. V případě hlavního závodu totiž musí každý pilot absolvovat zastávku v boxech.
Zatímco večerní závod F1 se měl konat za umělého osvětlení, před startem hlavního závodu F2 ještě bylo v Saúdské Arábii denní světlo.
Už v zaváděcím kole se dostal do problémů Barnard. Jezdec stáje PHM AIX se nebyl schopen odlepit ze startovního roštu a traťoví komisaři jej zatlačovali do boxové uličky. Nad jeho účastí v závodě v tu chvíli visel otazník.
Mainimu vyšel start skvěle a jasně si udržel vedení. Zatímco na druhém místě zůstal Crawford, na třetím došlo ke změně. Posunul se na něj Fittipaldi. Brazilec se ovšem musel bránit útokům Antonelliho, který rovněž překonal Martinse.
Netrvalo však dlouho a na trať vyjel zpomalovací vůz. Mohl za to incident, který se odehrál na výjezdu ze druhé zatáčky. Martí se roztočil a Staněk už se mu nestačil vyhnout. Došlo k incidentu, který ukončil vystoupení obou závodníků. Ve hře tak najednou bylo už jen 19 vozů.
Problémy postihly v úvodu závodu i Bortoleta. Loňský šampion FIA F3 odjel po zhasnutí startovních světel ze svého stání jen velmi pomalu a s velkou ztrátou se propadl na úplný chvost. Netrvalo dlouho, svůj monopost odstavil a ze závodu odstoupil. Brazilskému jezdci se protáčelo zadní kolo, což vypadalo jako problém s diferenciálem.
Startovní pole vedl za zpomalovacím vozem Maini. Bodovanou desítku tvořili také Crawford, Fittipaldi, Antonelli, Martins, Hauger, Hadjar, Verschoor, Aron a Correa. Za bodovanými pozicemi se nacházeli O´Sullivan, Colapinto, Maloney, Dürksen, Mijata, Cordeel, Villagómez a Barnard.
Cordeelovi s Mijatou hrozila penalizace. Sportovní komisaři dvojici podezřívali z toho, že stála na roštu nesprávným způsobem.
Zane Maloney se díky další stíhací jízdě udržel v čele šampionátu. Foto: Rodin Motorsport
Ve čtvrtém kole byl závod restartován. Maini zvládl návrat do závodního režimu stejně jako start a udržel si vedení. Crawford sice nakoukl na vnitřek, byl ale příliš daleko na to, aby mohl na indického jezdce zaútočit.
Zatímco Maini si kontroloval vedení, na Crawforda se začal dotahovat Fittipaldi. Bojovalo se o šesté místo mezi Haugerem a Hadjarem. Francouz to sice několikrát zkusil, vítěz sprintu ale zůstával nekompromisní a držel se vpředu. Kousek před touto dvojicí jezdil na páté pozici Martins.
Z boje o šesté místo se stala bitva o pátou příčku. Hauger se na okamžik dostal před Martinse, Francouz se ale na cílové rovince dostal zpět. Haugera navíc předjel i Hadjar. Těchto soubojů využívala skupina vozů vedená osmým Verschoorem, aby se přiblížila.
Mijata obdržel penalizaci deset sekund stop & go za nesprávnou pozici na roštu. To jen zhoršovalo jeho už tak nepříznivé vyhlídky. Loňský šampion Super Formule se totiž nacházel až na 15. pozici.
Na konci šestého kola už mířili první piloti do boxů. Stavěli Crawford, Hauger, Verschoor, Aron a také zmíněný smolař Mijata. U týmu Invicta okamžitě reagovali a volali do boxů také Mainiho.
Kromě Mainiho navštívila v sedmém kole mechaniky i další spousta jezdců. Na dráze zůstávali bez zastávky pouze Correa, O´Sullivan, Dürksen, Villaomez, Barnard a Cordeel. Ti se logicky posunuli na prvních sedm míst.
Maini se udržel ve virtuálním vedení i po své zastávce. Jeho situace byla dokonce ještě lepší. Měl k dobru 2,5 sekundy před Fittipaldim, který se stal jeho nejbližším pronásledovatelem. Třetí byl Antonelli a až na čtvrté místo se propadl Crawford. Američan se snažil situaci zvrátit a na italského nováčka dotíral. Ten se sice zprvu nechtěl vzdát a bránil se zuby nehty, nakonec se ale Crawford dopředu dostal.
Ani tento stav ale nebyl trvalý. V nájezdu do devátého kola se totiž Antonelli přehnal před Crawforda zpátky. Jezdci Premy se však nepovedl nájezd do úvodních dvou zatáček. V této pasáži bojoval s nestabilním monopostem a nejenže se před něj vrátil Crawford, ale navíc se k němu přiblížil také Hadjar.
V poslední zatáčce desátého kola se Hadjar posunul před Antonelliho. Pilot Premy se ale za pomoci systému DRS dostal na cílové rovince zpátky. Systémem DRS si mohl pomáhat také Hadjar, protože nedaleko před dvojicí jezdil Crawford.
Maini byl nadále přesvědčivý a kontroloval si virtuální vedení. Před ním už jezdili pouze Correa, Cordeel a Barnard. Ti i v 11. kole čekali na svou první zastávku. Hadjar se vrátil zpět před Antonelliho.
Ačkoli se zdálo, že Maini míří za vítězstvím, začínala se situace dramatizovat. Fittipaldi se totiž dostal do tempa a zajížděl nejrychlejší kola závodu. Ve 12. kole už za Indem zaostával pouze o vteřinu.
V úvodu 13. kola přišel v první zatáčce od Fittipaldiho útok na Mainiho. Brazilcův pokus byl úspěšný a stal se tak novým virtuálním lídrem závodu. Navíc si začal před Mainim budovat náskok, čímž se chránil před možností, že na něj pilot stáje Invicta zaútočí při dalším průjezdu cílovou rovinkou se systémem DRS.
I v polovině závodu zůstávali Correa, Cordeel a Barnard bez zastávky v boxech. Correa měl před Cordeelem k dobru téměř 14 vteřin. Za touto trojicí následovali Fittipaldi, Maini, Crawford, Hadjar, Antonelli, Hauger a Maloney. Barbadosan předváděl další stíhací jízdu a opět směřoval k bodovanému výsledku.
V 15. kole skončil závod pro Colapinta. Argentinec se roztočil v úvodní zatáčce a ačkoli se vyhnul kontaktu s bariérou, zhasl mu motor a z únikové zóny už se tak nedostal. Později záznam odhalil, že šlo o důsledek defektu pneumatiky, který si Colapinto přivodil po kontaktu se zdí.
Situace zaváněla dalším výjezdem zpomalovacího vozu. A k němu opravdu došlo. Zpomalovací vůz vzal startovní pole přes boxovou uličku, aby mohl být Colapintův monopost v klidu odklizen.
Výjezd zpomalovacího vozu hrál do karet jezdcům, kteří ještě neměli na kontě zastávku. Cordeel s Barnardem zvládli přezout na měkké pneumatiky a u toho si udrželi své původní pozice. Rázem se tak dostali do boje o vítězství. Překvapivý tah ale předvedl Correa. Pilot stáje DAMS se rozhodl se zastávkou počkat, protože nebyl přesvědčen, že na superměkkých pneumatikách bude konkurenceschopný až do konce.
Před restartem se sice nacházel v čele Correa, ještě měl ale před sebou povinnost zastávky v boxech. To už neplatilo pro žádného z jeho soupeřů. Za Američanem bylo pole seřazeno v pořadí Cordeel, Barnard, Fittipaldi, Maini, Crawford, Hadjar, Antonelli, Hauger, Maloney, Martins, Verschoor, Aron, O´Sullivan, Dürksen, Villagómez a Mijata.
Závod byl restartován devět kol před cílem. Correa ihned po restartu začal unikat. Při chuti byl ale Fittipaldi. Brazilec hned v první zatáčce odsunul Barnarda na čtvrtou příčku. Nyní měl před sebou Cordeela, jehož náskok činil zhruba jednu vteřinu.
Krátce po restartu začal zpomalovat Hadjar. Brzy bylo jasné, že závod pro něj končí. "Mám nějaký problém," hlásil Francouz do vysílačky.
Correa stále pokračoval na prvním místě. Jeho pneumatiky už ale nebyly v optimální kondici a přibližoval se k němu Cordeel. Belgičanovi se vůbec nehodilo, aby se s pilotem stáje DAMS příliš zdržoval, neboť za ním byl rozjetý Fittipaldi.
V nájezdu do 21. kola Cordeel překonal Correu. Maini se posunul na čtvrtou pozici před Barnarda. Tím se Ind v zásadě vrátil na stupně vítězů.
Correa sice přišel o vedení ve prospěch Cordeela, přesto se ale byl schopen Belgičana držet a v dalším kole se na cílové rovince pokusil o odvetu. Jeho pokus mu ale nevyšel. Oběma závodníkům naopak vypálil rybník Fittipaldi, který se ujal vedení a opět tak byl na cestě za vítězstvím. Correa byl najednou až třetí a nejspíše si stále více uvědomoval, že si svým rozhodnutím nezastavit pokazil závod.
Dürksen dostal desetisekundovou penalizaci. Paraguajský závodník se provinil tím, že získal trvající výhodu výjezdem mimo trať. Barnard se začal propadat a najednou byl až třináctý.
Zatímco Fittipaldi unikal na čele, Correa to znovu zkoušel na Cordeela. Tentokrát už sice byl na cílové rovince úspěšný, v dalších zatáčkách se ale musel bránit znovu, neboť byl příliš široký. I tuto situaci ale ustál a před Cordeela se navíc dostal Maini.
Čtyři kola před koncem skončil závod pro O´Sullivana. Brit se roztočil ve druhé zatáčce. Aby mohl být jeho vůz odklizen byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Correovi se tak na chvíli naskytla šance minimalizovat škody a odbýt si zastávku za menší časovou ztrátu. Neutralizace ale skončila ještě předtím, než se Američan objevil v prostoru startu a cíle. Navíc stále pokračoval po trati.
Bojovalo se na několika frontách. Mezi Aronem a Martinsem dokonce došlo ke kolizi, po které se Estonec roztočil. Druhý Correa byl čtyři kola před koncem konečně povolán ke svým mechanikům. Propad do hloubi pole byl nevyhnutelný.
Fittipaldi vedl s náskokem větším než pět sekund před Mainim. Za pilotem stáje Invicta jezdil s odstupem menším než jedna vteřina Cordeel. Ani Belgičan ale neměl nic jistého. Naháněli ho totiž Crawford, Antonelli a také Hauger. Nor brzy Antonelliho překonal.
To už se závod blížil do svého cíle. Fittipaldiho už nikdo a nic neohrozilo a dojel si pro vítězství. Maini si udržel druhou pozici. To samé ale nemohl tvrdit Cordeel. Belgičan měl sice své premiérové umístění na stupních vítězů ve F2 na dosah, v nájezdu do poslední zatáčky na něj ale vyzráli Crawford i Hauger. Z bronzového výsledku se nakonec radoval Hauger.
Martins byl ještě po dojezdu penalizován pěti vteřinami za kolizi s Aronem. Francouz se tak propadl z desáté pozice na jedenáctou a přišel tím o svůj první bod v sezoně.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Enzo Fittipaldi | Van Amersfoort | Mecachrome | 56:57,579 | 28 | 25+1 |
2. | Kush Maini | Invicta | Mecachrome | +7,895 | 28 | 18 |
3. | Dennis Hauger | MP Motorsport | Mecachrome | +9,348 | 28 | 15 |
4. | Jak Crawford | DAMS | Mecachrome | +9,379 | 28 | 12 |
5. | Amaury Cordeel | Hitech | Mecachrome | +9,506 | 28 | 10 |
6. | Andrea Kimi Antonelli | Prema | Mecachrome | +10,044 | 28 | 8 |
7. | Zane Maloney | Rodin | Mecachrome | +10,442 | 28 | 6 |
8. | Richard Verschoor | Trident | Mecachrome | +11,824 | 28 | 4 |
9. | Rafael Villagómez | Van Amersfoort | Mecachrome | +17,541 | 28 | 2 |
10. | Paul Aron | Hitech | Mecachrome | +25,134 | 28 | 1 |
11. | Victor Martins | ART Grand Prix | Mecachrome | +25,680 | 28 | 0 |
12. | Joshua Dürksen | PHM AIX | Mecachrome | +26,269 | 28 | 0 |
13. | Taylor Barnard | PHM AIX | Mecachrome | +30,424 | 28 | 0 |
14. | Juan Manuel Correa | DAMS | Mecachrome | +38,415 | 28 | 0 |
15. | Ritomo Mijata | Rodin | Mecachrome | +40,805 | 28 | 0 |
DNF | Zak O´Sullivan | ART Grand Prix | Mecachrome | DNF | 23 | 0 |
DNF | Isack Hadjar | Campos | Mecachrome | DNF | 20 | 0 |
DNF | Franco Colapinto | MP Motorsport | Mecachrome | DNF | 14 | 0 |
DNF | Gabriel Bortoleto | Invicta | Mecachrome | DNF | 1 | 0 |
DNF | Pepe Martí | Campos | Mecachrome | DNF | 0 | 0 |
DNF | Roman Staněk | Trident | Mecachrome | DNF | 0 | 0 |
DNS | Oliver Bearman | Prema | Mecachrome | DNS | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Maloney 47, 2. Fittipaldi 32, 3. Hauger 31, 4. Aron 29, 5. Maini 27, 6. Martí 26, 7. Crawford 24, 8. Bortoleto 15, 9, O´Sullivan 14, 10. Antonelli 12, 11. Cordeel 10, 12. Colapinto 8, 13. Hadjar 5, 14. Verschoor 4, 15. Mijata 2, 16. Villagómez 2.
Průběžné pořadí týmů: 1. Rodin 49, 2. Invicta 42, 3. MP Motorsport 39, 4. Hitech 39, 5. Van Amersfoort 34, 6. Campos 31, 7. DAMS 24, 8. ART Grand Prix 14, 9. Prema 12, 10. Trident 4.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA Formula 2