Honda otevře v Británii novou továrnu
Verstappen zatím nedělá paniku.
Honda doplácí na svoji nerozhodnost. Opět. Nebudeme se ohlížet na veleúspěšnou minulostí s týmem McLaren v 80. a 90. letech a připomeneme si rovnou prodej vlastního týmu za jednu britskou libru Rossu Brawnovi. Tým pak s minimem finančních prostředků a narychlo získaným motorem Mercedesu získal titul i pohár. Honda se ale rozhodla opět vrátit. Nestihla přípravu na rok 2014, slabě připravená vběhla do sezony 2015, opět s McLarenem, s podporou jedné nové továrny v Sakurě a jedné malé v Milton Keynes, kde shodou okolností sídlí i tým Red Bull. Spolu přetrpěly zahanbující roky, pak Honda přetrpěla ponížení, když o její motory stála pouze malá stáj Toro Rosso. Pak spojila síly se špičkovým týmem Red Bull a dostavily se první výsledky. A Honda právě tehdy oznámila, že už ve F1 nechce být. Zaměstnance přenechala Red Bullu, anglickou továrnu prodala, Sakuru a její zaměstnance přesměrovala na jiné projekty a z titulů Maxe Verstappena teď těží mnohem méně, než by si zasloužila. A Red Bull byl nucen navázat motorové partnerství s Fordem, přičemž pohonné jednotky se budou vyvíjet i stavět v Milton Keynes. A Honda se teď rozhodla, že vlastně chce být ve F1...
Takže Honda bude od roku 2026 zásobovat svými pohonnými jednotkami tým Aston Martin. To je samo o sobě neideální, jelikož občasní diváci budou zmateni, zda má dobré motory Aston nebo Honda. Čekáme, jestli se to ještě do roku 2026 nějak vyřeší. Přitom tým Aston Martin, dříve fungující pod jmény Racing Point, Force India a dalšími, dosud funguje jako tým technologicky silně závislý na Mercedesu. Nejenže si teď příští tovární tým láme hlavu s vývojem své vlastní převodovky, kterou v Silverstonu nikdy nevyráběl, ale opět se pustí i do navrhování vlastních systémemů zavěšení kol nebo hydrauliky.
A Honda má mezitím vlastní starosti opět zaplnit Sakuru a uvést do chodu novou základnu někde ve Spojeném království, ideálně ne daleko od Silverstonu. V době, kdy Red Bull už vysál z motorové fabriky Mercedesu, co se dalo a v Evropě verbuje Audi, které do F1 také vstoupí v roce 2026. Japonci se tedy rozhodli, že co nejvíce věcí tentokrát podrží v Japonsku a dceřiná společnost Honda Racing Company dostala za úkol zřídit HRC UK, která bude majitelem nové britské základny. Má se však jednat pouze o nezbytnou podporu – údržbu pohonných jednotek po závodech, příprava na další závod a celková logistická podpora v Evropě. Zpráva se objevila, protože HRC nyní začala s náborem inženýrů, techniků i osazenstva marketingového oddělení. Nová evropská základna bude mít tedy menší význam, než měla ta v Milton Keynes, kde se například i sestavovalo úložiště energie (baterie) a hybridní systémy. Mít design a veškerou výrobu pod jednou střechou dává smysl a Hondě by se už teď v Anglii špatně lovili zkušené lidi, avšak opět vyvstává otázka náročnosti japonsko-britské spolupráce, dvou odlišných kultur na opačných stranách světa.
Honda sbírá s Red Bullem jedno vítězství za druhým, zároveň začíná téměř od nuly. Foto: Aston Martin
Mezitím se šíří drby, že vývoj hybridní pohonné jednotky s 50procentním podílem elektrického výkonu a spalováním výhradně zeleného paliva je pro Red Bull i přes podporu Fordu větší výzvou, než Christian Horner a Helmut Marko předpokládali. I proto se stále spekuluje, že Verstappen by mohl od roku 2026 závodit za jiný tovární tým, což brání Mercedesu v oznámení náhrady za odcházejícího Lewise Hamiltona.
„Samozřejmě jsem v kontaktu s Christianem, často spolu mluvíme o tom, jak postupujeme a na čem tam teď lidé pracují. Všichni makají, není důvod k panice. Ještě se nepíše rok 2026,“ řekl Verstappen. „Víme, že je to náročný úkol, nebereme to na lehkou váhu. Samozřejmě zde jsou již velmi zkušení výrobci motorů a nemůže být lehké porazit je.“
S Hondou pobíhající tam a zpět a pokračujícími palácovými převraty u Alpinu/Renaultu zbývají Ferrari a Mercedes, avšak Ferrari již má jezdeckou dvojici Charles Leclerc / Lewis Hamilton s čerstvými smlouvami. Mezitím Fernando Alonso vidí, že ze dvou monopostů Astonu může být v roce 2026 jeden rezervován pro Lance Strolla, syna šéfa týmu a druhý pro japonského odchovance Hondy, přičemž Júki Cunoda vypadá být ideální volbou.
Zdroj: motorsport, úvodní foto: Honda