Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

McLaren nikdo nevedl, vzpomíná Brown

McLaren nikdo nevedl, vzpomíná Brown

Od chaosu k Poháru konstruktérů.

Zak Brown se k týmu McLaren připojil v roce 2016 a zpětně přiznává, že ho tam čekalo velké překvapení. A ne dobré. V rozhovoru s webem Motorsport mluvil o chaosu, který tehdy vládl u letošního vítěze Poháru konstruktérů. Přitom staré vedení týmu se pohodlně vymlouvalo na motor Hondy.

Řekl bych, že (motor) tehdy ani nebyl naším největším problémem,“ vzpomíná ředitel společnosti McLaren Racing, která už nasazuje tým nejen do F1, ale i do jiných motorsportovních disciplín. „Jeden manažer střídal druhého jako na běžícím pásu a chaos byl i na úrovni rady, to lze i snadno dohledat. Neměli jsme pevnou ruku nad závodním týmem. Měli jsme lídry, ale naši lidé nebyli vedeni. Příjmy od sponzorů byly rekordně malé a továrna se zabývala konspiračními teoriemi. Všude bylo obrovské množství negativity. Přitom jsme zaostávali ve vývoji. Arogance byla tak velká, že jsme přestali myslet na větrný tunel i CFD. Tak to vypadalo, když jsem nastoupil.

Když jsem se postavil před lidi a začal mluvit, všichni na mě koukali v tom stylu, že: „Jak dlouho asi vydrží tenhle?“ Mnozí přede mnou vydrželi tak dva roky. Chyběla jistota. Jednou z prvních věcí, které jsem pak udělal, byla výměna managementu. Jednoho po druhém. Nebylo to v plánu, když jsem podepisoval svou smlouvu, ale rychle jsem si uvědomil, že naše místo potřebuje nový management. Skvělý závodní tým je jako motor, kterému prostě musí pracovat všechny válce. Máte-li komerční úspěch, rozšiřujete si fanouškovskou základnu. Když máte skvělou komunikaci s veřejností, získáváte fanoušky. Pak máte sponzory, pak máte peníze na nejlepší lidi a na nový větrný tunel. Nestačí jen mít skvělé aerodynamické oddělení. To je samozřejmě také nevyhnutelné, ale potřebujete k němu i spoustu jiných věcí.

Ostatní uviděli, co tušil Brown, když se zrealizovalo rozhodnutí rozloučit se s Hondou i statusem továrního týmu a nakupovat motory Renault, které v tom roce ještě používal i Red Bull, jenže velký McLaren nebyl konkurencí ani pro tým Renault.

Byl to budíček. Všichni si mysleli, že prostě dáme do našeho vozu jiný motor a máme téměř hotovo. A ve skutečnosti to byla malá změna k lepšímu, ale velké problémy zůstaly. Věřím, že jsme to potřebovali.

Úder pandemie byl pro společnost McLaren, která se vrhla do výroby luxusních sportovních automobilů, velmi bolestivý, protože na něj nebyla finančně připravena. Došlo k opatřením, jejichž součástí byl prodej minoritního podílu v McLaren Racingu novým investorům i prodej McLaren Technology Center, které teď opětovně splácí na leasing.

Největší trofejí je titul mistra světa, ale zisk Poháru konstruktérů je obrovským milníkem. Brown se už zapsal do dlouhé historie týmu. Foto: McLaren

Když už byl McLaren v pozici ucházet se o špičkové lidi zvenčí, chvíli trvalo, než všichni přišli. Velká očekávání byla vkládána do vozu sezony 2022. Jedním problémem byla slabá forma Daniela Ricciarda, ale vůz nebyl dost dobrý ani v rukou Landa Norrise, přičemž dlouho vyvíjený upgrade nasazený ve Francii vůbec neměl požadovaný efekt.

Nefungovalo to a odpověď ze strany managementu nebyla taková, jakou jsem si představoval. Bylo vidět, že se trápíme. Tak jsem se pustil do seriózních rozhovorů.

V létě Brown rozvázal smlouvu s Danielem Ricciardem a vyhověl i Andreasu Seidlovi, když oznámil, že by chtěl jít dělat ředitele do Sauberu. Na místo šéfa týmu tehdy nastoupil Andrea Stella a týmu se podařilo ulovit Oscara Piastriho.

Mohl jsem trvat na tom, že (Seidl) musí zůstat. Místo toho jsem mu pogratuloval a řekl, že může odejít hned. Už jsem na místě šéfa týmu stejně chtěl Andrease, ale ten mi to (v zimě 2019/20) odmítl. Cítil, že není připraven. Takový Andrea je, nepohání ho ego.

Předem jsme věděli, že začátek roku 2023 nebude dobrý. Udělali jsme pár změn. Odešli James Key a Tony Salter a více prostoru dostal například Peter Prodromou, jenž byl do té doby trochu stranou. Ani jsme nepřijali nikoho nového, jen jsme povýšili správné lidi.

Když jsem médiím oznámil, že start do sezony 2023 bude otřesný, vůbec jsem se nemýlil. Bylo to zvláštní období. Na trati jsme byli biti, zatímco jsme se ale tajně radovali z progresu nového velkého balíku v továrně. V té době jsme už měli spoustu sponzorů a velkou důvěru v Andreasovo vedení. Motor běžel na všechny válce, od finančního, přes lidské zdroje, komunikaci, obchodní... Sjednotili jsme se, to nás posílilo. I jiné týmy mají špičkové technologie, skvělé závodníky, ale nedokážou toho využít, protože nemají správnou podnikovou kulturu.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren