Kdo je kdo ve formuli 1?
Šéfové a ředitelé stájí.
Ve formuli 1 dnes působí deset týmů. Proč jsou některé z nich na vrcholu a jiné se potácejí u dna? Velký podíl na tom mají i šéfové stájí. Jsou to totiž oni, kdo nese odpovědnost za strategická rozhodnutí.
V případě všech osmi předních týmů lze konstatovat, že jsou řízeny dobře. Ve formuli jedna už nepůsobí Niki Lauda ani Craig Pollock. Ani jeden z nich neobstál v tvrdé konkurenci. Princip formule 1 je nekompromisní. Buď jste dobří a pak je to na trati vidět a nebo dobří nejste a pak je to vidět také. Výsledky jsou to, co se počítá.
Ferrari
Jean Todt má manažerské schopnosti v krvi a rozhodně si nemůže stěžovat na nedostatek podpory ze strany týmu i vedení Ferrari. Luca di Montezemolo je asi nejlépe marketingově myslící osobností formule 1. Ross Brawn je dnes asi nedostižným co se technických a organizačních schopností týče.
Williams
Patrick Head je rozeným manažerem a spolu s Frankem Williamse tvoří jedinečnou dvojici.
McLaren
Ron Dennis je prototypem manažera. Dennis pokračuje v předávání odpovědností Martinu Whitmarshovi. Ron šel vždy svou vlastní cestou a nejinak je tomu i nyní. Whitmarsh má předpoklady k tomu, aby svou práci zastal dobře.
Renault
Z Flavia Briatoreho se stal skutečný manažer první třídy. Flavio má od Renaultu maximální podporu. Je však možné, že odchodem Mika Gascoyna ztratí část svého charisma.
BAR + Jaguar
David Richards (BAR) a Tony Purnell (Jaguar) jsou novou vlnou praktických a uvážlivých manažerů. Otázkou zůstává, zda-li takový způsob řízení formuli 1 někam posouvá. Výsledky však zatím naznačují, že spíše ano. Formule 1 se však občas řídí jinými zákony a pokud týmy chtějí být lepší než dobré, musí prostě čas od času riskovat.
V osobách Nicka Frye a Hugha Chamberse má David Richards (BAR) dobré zástupce. Budoucnost však teprve ukáže, zejména pak v případě Chamberse, zda-li dokáží své pozice uhájit.
Tony Purnell (Jaguar) má podporu ze strany Davida Pitchfortha, přesto však můžeme v Jaguaru zažít ještě nějaké propouštění v rámci ozdravného programu.
Sauber
Peter Sauber v praxi dokázal, že i nezávislý tým, vystupující navenek slušně, může prosperovat. Peter je stručně řečeno dobrý muž.
Toyota
Tsutomu Tomita se stále tak trochu hledá. Tlak na něj je však značný. Tomita snad vyřešil část svých problémů příchodem Mika Gascoyna.
Jordan + Minardi
Šéfové stájí jsou dnes, spíše než závodníky, manažery. Z tohoto konceptu tak trochu vybočují Eddie Jordan a Paul Stoddart. Těžko se však dočkáme toho, že by se Jordan nebo Minardi dokázaly pod taktovou svých současných šéfů odlepit ode dna.
Jak Jordan tak i Stoddart jsou bezesporu mazanými obchodníky, ale to z nich ještě nedělá dobré manažery závodního týmu. Otázkou zůstává, zda-li formuli 1 neškodí přítomnost věčně naříkajícího Stoddarta a zlepšení slibujícího Jordana. To nám ukáže teprve čas, ale zatím vše nasvědčuje tomu, že je to právě a jen otázka času. Případný odchod Stoddarta a Jordana by mohl nadobro změnit tvář formule 1.
Pro Paula Stoddarta a Eddieho Jordana však nevypadá budoucnost příliš dobře. Stoddart neměl nikdy peníze na to, aby se pokusil postavit skutečně fungující tým a je málo pravděpodobné, že by takové prostředky někdy měl.
Jordan takové peníze měl, ale neuspěl. Eddie prostě nemá talent na na to, aby řídil manažery.