Průlom: automobilky se upíší nové formuli 1
Renault zůstane přinejmenším do roku 2012.
Před dnešní Velkou cenou Španělska došlo k zásadnímu zvratu v budoucím vývoji formule 1. Automobilky podpourující týmy formule 1 (Mercedes, BMW, Renault, Honda a Toyota) ve sdružení GPMA (Grand Prix Manufacturers Association) se rozhodly podepsat novou Concordskou dohodu.
Jde o výsledek intenzivních jednání s Berniem Ecclestonem v dějišti Velké ceny Španělska. Čeká se jen na to, až do poddocku dorazí šéf CVC (nový majitel komerčních práv) Donald McKenzie, který má pomoci vyřešit ještě jednu "drobnou" nejasnost.
Nejproblematičtějším prvkem jednání byl podíl peněz z celkových příjmů. GPMA usilovalo o 60 %. Nyní dostanou něco přes 50 %, ale již od letošního roku.
Ron Dennis, který se ujal obeznámení novinářů o detialech, věří, že oficiální tiskové prohlášení bude k dispozici ještě dnes. Šéf McLarenu jasně řekl, že se čeká jen na podpis ze strany CVC.
Z automobilek je to první Renault, který se již nové formuli 1 zavázal. V dnešním tiskovém prohlášení potvrdil, že zůstává ve formuli 1 přinejmenším do roku 2012, čímž se stává zajímavým pro takové jezdce jako Kimi Räikkönen (V souvislosti s Räikkönenem prohlásil šéf McLarenu Ron Dennis, že očekává rozhodnutí ohledně jezdeckého složení týmu do "dvou tří týdnů".) nebo Juan Pablo Montoya, kteří si hledají nové angažmá a Renault nebyl atraktivní právě z důvodu nejisté budoucnosti. Své rozhodnutí ohledně setrvání s Renaultem musí učinit také Flavio Briatore.
Renault se tak přidal k týmům Ferrari, Red Bull, Williams, Midland, Super Aguri a Toro Rosso.
"Komerční výhody jsou nyní vyváženější," řekl k důvodům rozhodnutí Renaultu jeho prezident Alain Dassas. "Důležité je, že dohoda se aplikuje již na léta 2006 a 2007."
Lepší podmínky pomohou Renaultu k zisku pilota, který dokáže nahradit Fernanda Alonsa. Jde o hlavní zodpovědnost Flavia Briatoreho, ale Renault se na tomto rozhodnutí podílí.
"Potřebujeme špičkového jezdce, nahradit Alonsa není jednoduché."
Alain Dassas se přitom zdráhal odpovědět na otázku, zda považuje Fisichellu za špičkového jezdce.
"Nemohu na to odpovědět. Je to špičkový jezdec..." nebyl si odpovědí jist.
Tak jako tak, nejnudnejší závod posledních měsíců na straně druhé bude již navždy chápán jako milník, který ukončil léta trvající bitvu mezi týmy a majiteli marketingových práv.