Automobilky dostaly ultimátum
Podepište, nebo si možná hledejte místo někde jinde.
Podepište novou Concordskou dohodu nejpozději v dubnu tohoto roku, jinak vážně riskujete, že přijdete o místo ve formuli 1 počínaje rokem 2008.
Tak zní ultimátum, které vznesl prezident Mezinárodní automobilové federace Max Mosley směrem k automobilkám, jež se ještě neupsaly nové Concordské dohodě a nadále plánují konkurenční sérii.
Jedná se o BMW, Mercedes-Benz, Hondu, Renault a Toyotu. Ty se dohodly, že zůstanou soudružné přinejmenší do září tohoto roku.
Max Mosley přitom hodlá nabídnout místa zájemcům letos 23. března a startovní listinu uzavřít "o pár týdnů později". Pravidla počítají s maximálně dvanácti startujícími týmy. O zájemce by přitom nemusela být nouze, protože vratná záloha 48 mil. dolarů bude zrušena.
Stávající nepřihlášené týmy by pak musely spoléhat pouze na případná volná místa.
"U dvanácti zůstaneme jednak kvůli bezpečnosti a navíc boxy jsou stavěny pro dvanáct týmů," řekl Mosley. "Nyní je šest přihlášených, minimálně čtyři jsou v jednání a je tu pět týmů ve sdružení GPMA.
Uzavřít soupisku dříve dává smysl, protože pak můžeme o pravidlech pro rok 2008 a dále diskutovat s těmi, kteří se šampionátu přímo účastní."
Termín pro definování pravidel pro rok 2008 je přitom letošní červenec."
Záloha 48 mil. $ je přitom určitou zárukou, že tým vstupující do šampionátu svou účast myslí vážně. Záloha by byla nahrazena hlubší analýzou zájemce, jako je zázemí továrny, obchodní aktivity, což by mělo přesvědčit FIA o tom, že mají na účast ve formuli 1.
"Znamená to, že například tým GP2 má větší šanci na přijetí než například kdybych se o to samé pokusil já sám," řekl Mosley.
"GPMA stále opakuje, že připravují svou vlastní sérii a my jim v tom budeme nápomocni. Nedivil bych se, kdyby se od GPMA někdo trhnul, až soupisku otevřeme. Doufám, že budou rozumní, uvidí, že tato pravidla dávají smysl a podepíší všichni."
Mezinárodní automobilová federace uděluje certifikáty závodním okruhům a stanoví základní regule s ohledem na bezpečnost jezdců, diváků a ostatních pracovníků. Proto se v tomto ohledu bude podílet na přípravách jakékoli série. FIA sama má však zájem zachovat kompaktní formuli 1.
To obnáší významnou redukci nákladů. Mezi opatřeními by se mohl objevit návrh na zmražení vývoje motorů: automobilky by svou konstrukci motoru předaly FIA v červenci a ta by se neměnila pro léta 2008, 2009 a 2010. Jediné, na čem by se pracovalo, je spolehlivost.
Touto snahou chce FIA formuli 1 více přiblížit běžnému provozu na silnicích, kde se klade důraz na životnost jednotlivých komponent.
"Automobilky si stěžují na to, že nedostávají dost peněz, ale přitom utrácejí dohromady miliardu dolarů ročně. Lepší je snížit výdaje než tlačit na Ecclestona, aby dal víc," uzavřel Mosley.