První neshoda ohledně nové Concordské dohody na světě
Kvůli zmražení vývoje motorů na tři a více let.
Novou Concordskou dohodu ještě nepodepsaly všechny automobilky, a už je na světě první drobná aféra.
Týmy, které se přidruží k nové formuli 1 od roku 2008 budou moci v příslušném časovém pásmu ještě diskutovat možné změny v Pravidlech [čtěte zde]. Jedním z diskutabilních bodů je zastavení vývoje motorů na tři i více let.
Sportovní pracovní skupina (SWG) v podobě, v jaké je Pravidly definována, (obsahuje zástupce každého z týmů), před víkendem odhlasovala nesouhlas tohoto pravidla poměrem 8:4 (hlasoval i Prodrive). Týmy pak vyzvaly Technickou skupinu formule 1 a Světovou radou motorsportu, aby toto demokratické rozhodnutí respektovaly. Skrze ně totiž musí změny projít, aby vešly v platnost.
Ovšem ty nejspíše narazí, protože nová formule 1 už svá pravidla má. Tvrdí to Ferrari a FIA to jen potvrdila.
"Když si přečtete Pravidla na rok 2008, pravidlo o motorech tam už je," řekl Todt. "Vývoj je zastaven na léta 2008, 2009 a 2010. Když se chcete účastnit šampionátu, je třeba přijmout jeho pravidla."
O pravděpodobném neúspěchu dodavatelů motorů možná svědčí i fakt, že nejsou jednotní. Nemají totiž ani společný protinávrh. Pravidla přitom musí být uzavřena do konce příštího měsíce. Potvrdila to svým krokem Mezinárodní automobilová federace, která v dopise týmům uvedla, že ty návrh Pravidel akceptovaly přistoupením ke Concordské dohodě.
"Mistrovství světa formule 2008 je šampionát pro vozy s homologovanými motory," píše Max Mosley.
Důvody jsou snížení nákladů a výkonů motorů. V úvahu přicházejí pouze kosmetické úpravy pravidel, Mosley ale jasně naznačil, že toto pravidlo mezi ně nepatří.
"Z důvodu absence přípustného návrhu na zlepšení pravidla o homologacích motorů zůstane toto pravidlo nezměno. Pokud se prokáží redukce nákladů, pravidlo zůstane v platnosti do roku 2011 a dále."
Paradoxem je, že zatímco hlasování SWG zůstane bez odezvy, návrhy na drobné úpravy ze strany Cosworthu, Ferrari a Renaultu během mítinku v Maranellu vyslyšeny byly [čtěte zde].
"FIA je otevřena návrhům na zlepšení, ale pouze pokud to nenavýší rozpočet, nesníží bezpečnost a lhůty o zavedení změn zůstanou zachovány," řekl k tomu Mosley.
Toto stanovisko bude velkým zklamáním mj. pro Rona Dennise, který se před ním a po hlasování SWG vyjádřil v tom smyslu, že bude-li budoucnost formule 1 stavěna v takto demokratickém duchu, je to dobrá budoucnost.