Novinky

  • 04.12.2024 Good Do prvního tréninku nastoupí za Ferrari Arthur a Charles Leclercovi

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

Facebook Instagram

Bezpečnost formule 1 jako záminka?

Bezpečnost formule 1 jako záminka?

V podpalubí formule 1 se něco děje.

Tento článek volně navazuje na dnešní příspěvek Dočkáme se letos změny pravidel ze strany FIA?
 
Zkušení komentátoři formule 1 bývají obvykle v některých ohledech velmi cyničtí. Pokud se někdo o cirkus okolo výstavní skříně motoristického sportu zajímá dlouhodobě, dokáže si poskládat střípky informací a složit z nich více či méně přesný obrázek skutečného dění. Souboje kolo na kolo se vedou nejen na dráze, ale i v zákulisí.
 
Objeví-li se nějaká zpráva, která přitahuje pozornost, není někdy od věci se podívat na to, co právě dělají čelní představitelé týmů. Taktika odlákání pozornosti se totiž používá stejně ve formuli 1, jako při řešení bojové situace.
 
Monoposty formule 1 jsou dnes mnohem rychlejší, než tomu bylo před pár roky. Jaká je však závislost mezi neustálým zrychlováním vozů a bezpečností?
 
FIA používá velmi sofistikované počítačové techniky, které dokáží stanovit okamžik, kdy by mělo dojít ke změně. Letos jsme zatím nebyli svědky takové události, kdy bychom museli konstatovat, že jsou auta již příliš rychlá a že by měla být uměle zpomalena. Sezóna 2004 zatím naštěstí nepřinesla ani žádnou vážnější nehodu. Je však rovněž pravdou, že se piloti, tedy alespoň někteří, snaží své vozy nerozbít. Závodní víkend je v tomto ohledu velmi neúprosný a jezdci jsou si toho vědomi. Podobné je to i v závodě, kde se díky novému bodovému systému zaměřují týmy na dojetí a neriskují nad únosnou mez.
 
Nic tedy viditelně nenasvědčuje tomu, že by něco bylo z pohledu bezpečnosti v nepořádku. Rok od roku se, navzdory některým technickým změnám, jezdí rychleji.
 
To může vést k otázce, jestli neexistují ještě další faktory, které by měly být vzaty v potaz. Ne vše totiž musí být na první pohled patrné. Prezident FIA Max Mosley má pravděpodobně něco na mysli a je si rovněž vědom toho, co by to znamenalo, pokud by to měla schválit Technická skupina. Snaží se Mosley ovlivnit týmy? A nebo je to všechno mnohem složitější a FIA chce pouze odlákat pozornost úplně jinam?
 
V současné době se hovoří snad až příliš nahlas o krizi ve formuli 1. Pokud by se do středu zájmu dostalo něco jiného, mohlo by to znamenat odlákání zájmu směrem k něčemu jinému, ať již je to cokoliv.
 
Pokud někdo nahlíží na formuli 1 tímto způsobem, může být považován za teoretika, který za vším vidí konspiraci. Analýzou dostupných informací lze sestavit skutečný obraz dění rozhodně lépe, než sledováním přímého přenosu závodu.
 
V tomto okamžiku je velmi těžké odhadovat, co se skutečně chystá. Čas nám napoví mnohé, ale vše nasvědčuje tomu, že se v podpalubí formule 1 něco děje.
 
Věřím, že se pozorný čtenář namísto otázky "Co tím chtěl autor říci?" zkusí zamyslet a vzpomenout si, kolikrát v minulosti se na pozadí rádoby bombastických zpráv dělo něco, co mělo následně mnohem větší dopad.