Byly tresty v Kataru příliš přísné?
Spokojen není Red Bull ani McLaren
V Kataru bylo uděleno několik penalizací, které mohou být považovány za přísné, ale hlavně ta udělena Landu Norrisovi vyvolala velké vášně. Nejpřísnější trest, kromě vyloučení ze závodu, tedy 10 sekund stop-go dostal jezdec týmu bojujícího o Pohár konstruktérů, díky čemuž se bodový náskok tohoto týmu před týmem Ferrari výrazně zmenšil, když do konce sezony zbývá pouze finále v Abú Zabí.
Norris dostal trest za to, že nezpomalil v sektoru se žlutou vlajkou. Ta byla vyvěšena kvůli sklu ze zpětného zrcátka jednoho z monopostů a komisařům to dal skrze týmovou vysílačku vědět Max Verstappen, jenž v té době jel před ním.
„Dobře pro něj. Dělají to všichni. Já bych udělal totéž,“ nenechal se Norris vyprovokovat novináři, kteří mu tuto skutečnost oznámili hned po závodě.
Jezdec přiznal, že zpomalit pod žlutou vlajkou je základní pravidlo už v motokárách, takže se jezdec F1 nemůže zlobit, že byl potrestán. Dokonce se jednalo o dvojitou žlutou. McLaren si přesto stěžuje, že trest byl příliš přísný.
"Musím uznat, že i podle telemetrie Lando nezpomalil," přiznal šéf týmu McLaren, Andrea Stella. „Ale to, co nás znepokojuje, je absolutní absence specifičnosti a úměrnosti. Přitom je to věc, která může mít dopad na výsledek Poháru konstruktérů. FIA by se měla vážně zamyslet nad tím, zda chce, aby byla férovost součástí závodění ve F1. Všichni bychom měli chtít, aby byla při aplikování trestů dodržována zásada úměrnosti. Teď to vypadá, že někdo odněkud vytáhl jakousi hodně zaprášenou knihu a rozhodl se, že použije něco, co v ní našel.“
Stella dále ujistil, že McLaren se nebude nijak pokoušet zvrátit udělený trest, to by už ani nešlo, ale chce garance do budoucnosti. Zřejmě naráží na to, že Norris nezískal až tak mnoho času a na místě nebyl odstaven monopost, jen rozsypané sklo.
Kromě Norrise byl v neděli potrestán Lewis Hamilton, a to rovnou dvakrát. Nejprve za předčasný start, poté za překročení rychlostního limitu v boxové uličce. Na trestní průjezd boxovou uličkou si asi nemůže stěžovat, ale možná pětisekundový trest (ne stop-go, ale pouze plus 5 sekund stání v boxech před výměnou pneumatik nebo plus 5 sekund k času v cíli velké ceny) se může zdát z jednoho úhlu pohledu přísný. Norris totiž za velmi podobné poskočení před startem v Saúdské Arábii nedostal žádný trest. Zde však komisaři vysvětlili, že při startu měl hlavní slovo elektronický systém, který Norrisovo poskočení nezaznamenal jako start, ale Hamiltonovo ano, takže mu bylo nutné udělit alespoň nejmenší možný trest. “Měl“, protože reakcí na Norrisovo nepotrestání v SA bylo zpřísnění pravidel tak, aby komisaři mohli předčasný start potrestat i bez toho, aby je upozornily senzory.
Náskok McLarenu se ztenčil na 21 bodů. Foto: McLaren
Kontroverzní byla Verstappenova ztráta jednoho místa na startu velké ceny poté, co v kvalifikaci sice zablokoval George Russella, avšak ten nebyl v měřeném kole. Jezdec Red Bullu tedy ani neporušil pravidla, pouze nejednal v souladu s instrukcemi ředitele velké ceny. A v místnosti, kde se Verstappen a Russell setkali s komisaři, to asi nevypadalo vůbec hezky
„Překvapilo mě, jak to probíhalo v místnosti komisařů. Opravdu mě to velmi zklamalo, protože je dobré, abychom si zachovávali vzájemný respekt. Byl jsem v takové místnosti mnohokrát s mnoha lidmi, se kterými závodím. Ale ještě nikdy jsem nezažil, aby do mě někdo šel tak tvrdě. Co se mě týče, už žádný respekt.“
„Je bezprecedentní dostat trest za zdržení vozu v jeho pomalém kole,“ přidal se šéf týmu Red Bull, Christian Horner. „Řekl bych, že trest byl založen na Georgově hysterii. On byl celkově tento víkend dost hysterický, ale řekl bych, že něco z toho bylo i divadlo.“
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull