Novinky

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

  • 02.12.2024 Neutral Jack Doohan pojede VC Abú Zabí v týmu Alpine místo Estebana Ocona.

Facebook Instagram

Pozdní reakce stála Bortoleta vítězství

Pozdní reakce stála Bortoleta vítězství

F2 v Lusailu - hlavní závod

Mohlo to být přesvědčivé vítězství Bortoleto a upevnění jeho náskoku v čele šampionátu. Pětisekundová penalizace za přejetí bílé čáry v nájezdu do boxů ale rozhodla o tom, že se Brazilec musel spokojit pouze se třetím místem, mimo jiné za hlavním rivalem Hadjarem. Dvojici tak před posledním podnikem dělí pouhý půlbod. Vítězem závodu se stal Aron.


Před hlavním závodem se postavil na pole position Aron. Vedle něj startoval lídr šampionátu Bortoleto, jehož náskok před Hadjarem se po sobotním sprintu snížil na 3,5 bodu. Třetí místo patřilo Martinsovi. Následovali Beganovic, Verschoor, Crawford, Maini, Göthe, Hadjar, Bearman, Antonelli, Martí, Esterson, Browning, Mijata, Dürksen, Maloney, Cordeel, Bennett, Mansell, Villagómez a Shields.


Závod měl začít v 15:20 hodin místního času, což znamenalo, že se na rozdíl od sprintu pojede ještě za denního světla. Start ale nakonec přišel o něco později - v 15:35. Průtahy totiž způsobily opravy bariéry, které byly nutné po havárii v závodě seriálu Porsche Carrera Cup Middle East. Z tohoto důvodu došlo rovněž ke zrušení nedělního závodu F1 Academy.


V hlavním závodě měli jezdci povinnost jedné zastávky v boxech. Většina pole se rozhodla začít na rychlejší střední směsi. Někteří šli opačnou cestou a vsadili naopak na dlouhý úvodní úsek, když obuli tvrdou sadu. Mezi tuto skupinu patřili Dürksen, Mijata, Browning, Esterson, Martí, Bearman a Maini.


Bortoleto nenechal nic náhodě a hned po startu se ujal vedení. Aron se musel bránit také útokům ze strany Beganovice a Martinse. Švéd se dokonce v první zatáčce na chvíli dostal dopředu, nakonec ale udržel druhé místo Aron. Třetí byl Beganovic, čtvrtý Martins. Zejména na zadních příčkách se ostře bojovalo, všechny souboje se ale obešly bez vážnějších incidentů.

Gabriel Bortoleto sice kraloval, penalizace ho ale odsunula na třetí místo. Foto: Invicta




O vydařeném vstupu do závodu nemohl mluvit Hadjar. Francouz se propadl až na 11. míst. Naopak dopředu se posunul Bearman, který byl osmý. Hned za ním ale číhal na příležitost Antonelli. Italský mladík dostal od svého inženýra dokonce pokyn, aby se s Bearmanem a Mainim, kteří jeli na tvrdší sadě, vypořádal co nejdříve.


Bortoleto sice pořád vedl, Aron se ho však byl schopen držet na méně než jednu sekundu. Pokud by tento rozestup vydržel i v dalších kolech, Bortoleto by se mohl hodně zapotit zejména na cílové rovince. Tam jezdci mohou využívat systém DRS. Navíc zde velmi dobře funguje jízda ve větrném pytli.


Aron se Bortoleta skutečně nadále držel, nebyl ale dost blízko na to, aby zaútočil. Naopak Maini se začal propadat. Nejprve ho zdolal Bearman, poté Antonelli a následně i Göthe s Hadjarem. Ze sedmé pozice byla najednou nebodovaná jedenáctá.


Problémy měl v úvodu Bennett. Britský nováček se objevil v boxech. Návštěva mechaniků znamenala propad na poslední místo a obří ztrátu. V potížích se ocitl i jeho kolega Villagómez, který vyjel z trati a trefil jednu z polystyrenových cedulí informujících o doporučené rychlosti. Jeho vůz ale žádná poškození neutrpěl a Mexičan mohl pokračovat dál.

Beganovic sice zůstával na třetí pozici před Martinsem, vedoucí Bortoleto už se mu ale vzdálil na více než čtyři sekundy. Švédský nováček hlásil, že pneumatiky už toho mají dost. Na konci šestého kola jsme byli svědky prvních zastávek v boxech. Stavěli Crawford, Maloney a Mansell.

Nováček Dino Beganović byl v úvodu ve hře o pódium. Foto: DAMS




Aron pokračoval v nátlaku na Bortoleta. Estonec zajel dokonce nejrychlejší kolo závodu a byl stále blíže. Na konci sedmého kola zajel do boxů a pokusil se na svého brazilského soupeře vyzrát dřívější zastávkou. K mechanikům zajeli i další jezdci včetně Beganoviče, Martinse, Verschoora nebo Antonelliho.


Verschoor a Antonelli sice nebyli tou dobou zapojeni do bitvy o vítězství, přesto se postarali o velký rozruch. Mezi dvojicí totiž došlo ještě v boxové uličce ke kontaktu. Na ten doplatil zejména Antonelli, u kterého došlo k poškození řízení. O pár okamžiků později vycestoval do štěrku a tam pro něj závod skončil. Okamžitě byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.


Něco takového pořádně zkomplikovalo situaci Bortoletovi. Pilot stáje Invicta už byl totiž tou dobou na cestě k mechanikům. Režim virtuálního zpomalovacího vozu ale znamenal, že by se jeho zastávka nemohla započítat jako povinná. Brazilec se proto na poslední chvíli zařadil zpět do závodní stopy. Přejel však bílou čáru vyznačující nájezd do boxů a tím si řekl o penalizaci.


Netrvalo dlouho a virtuální zpomalovací vůz se proměnil v reálný. Řada pilotů včetně Bortoleta zamířila k mechanikům. Brazilec už byl ale tou dobou vyšetřován sportovními komisaři za přejetí bílé čáry při nájezdu do boxů.


Zastávky v boxech zamíchaly pořadím. Na prvních šesti pozicích se objevili Bearman, Dürksen, Maini, Esterson, Browning a Martí. Tato skupina neměla jako jediná na kontě povinnou zastávku. Virtuální vedení udržel Bortoleto, tou dobou sedmý. Byl však vyšetřován. Za ním zůstal Aron, na virtuální třetí pozici se ale posunul Hadjar. Francouzovi se vyplatilo zastavit pod zpomalovacím vozem.

Budoucí piloti F1 Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli neměli šťastnou neděli. Foto: Prema




Jak se nakonec ukázalo, také Verschoor doplatil na kontakt s Antonellim. Nizozemce dodatečně postihl defekt pneumatiky a musel k mechanikům. Znamenalo to pro něj propad na 20. příčku.


Na konci 12. kola se schylovalo k restartu. Ještě předtím dostal Bennett možnost vrátit se do stejného kola jako lídr závodu.


Bortoleto mezitím obdržel špatnou, avšak očekávanou zprávu. Za přejetí bílé čáry dostal pětisekundovou penalizaci. Bylo tak jasné, že ve zbývajících kolech bude muset pořádně zabrat.


Bearman se po restartu musel bránit útoku Dürksena. V nájezdu do první zatáčky měl ale lepší stopu a vedení udržel. Bortoleto čelil útoku ze strany Arona, před Estoncem se ale udržel. Netrvalo však dlouho a na trati byl zpomalovací vůz znovu. Kolidovali totiž Villagómez a Crawford. Američan okamžitě hlásil do vysílačky, že je jeho vůz poškozený. Na rozdíl od Villagómeze ale byl schopen pokračovat v závodě.


O pár okamžiků později ovšem potkal Crawforda úplně stejný osud. Američan si sice přijel k mechanikům pro nový nos, na trať už se ale nevrátil. Od mechaniků dostal pokyn, aby odstavil auto.


V závodě pokračovalo už jen 19 vozů. Pořadí bylo následující: Bearman, Dürksen, Maini, Esterson, Browning, Martí, Bortoleto, Aron, Hadjar, Göthe, Mijata, Beganovic, Martins, Maloeny, Cordeel, Mansell, Shields, Verschoor a Bennett.

John Bennett se dostal z beznadějné situace k bodům. Foto: Van Amersfoort




S Verschoorovým závodem to šlo od deseti k pěti. Nizozemec byl totiž potrestán za to, že byl při své plánované zastávce vpuštěn do cesty Antonellimu a zavinil tak kolizi. Sportovní komisaři mu udělili deset vteřin.


Již druhý výjezd zpomalovacího vozu rozhodně nenahrával nejlepší šestici. Ta totiž stále neměla na kontě zastávku v boxech a kvůli častým neutralizacím jí hrozilo, že si nebude schopna vybudovat odpovídající náskok a po návratu z boxů spadne do hloubi pole. Závod se tou dobou nacházel ve své polovině, tedy v 16. z 32 kol.


Právě na konci šestnáctého kola došlo k restartu. Ten ale nezvládl Bearman. Britovi v nájezdu do poslední zatáčky ustřelila zadní část a byl široký. Toho využil Dürksen a dostal se do čela. Jelikož se ale startovní pole tou dobou ještě nenacházelo za čárou, šlo o nepovolené předjetí. Dürksen proto ihned dostal pokyn, aby Bearmanovi pozici vrátil. To se skutečně stalo. Dürksenova zvolnění ale využili i další. Paraguajský jezdec se propadl až na čtvrté místo. Druhý byl Maini a třetí Browning.


Bortoleto se posunul na páté místo před Martího. Právě Španěl v tu chvíli odděloval Bortoleta s Aronem. To Brazilcovi dávalo šanci vyjet si větší náskok, měl ale před sebou další pomalejší vozy. Aron se navíc vzápětí dostal před Martího také. Totéž učinil i Hadjar.


Maloney se vzadu roztočil a propadl se na poslední příčku. Pro Barbadosana šlo o poslední start ve F2. Už příští týden bude závodit ve formuli E za tým ABT Lola Yamaha.

Isack Hadjar, Paul Aron a Gabriel Bortoleto. Trojice, která si to při posledním podniku sezony rozdá o titul. Foto: FIA Formula 2




Sportovní komisaři vyšetřovali situaci mezi Bearmanem a Dürksenem. Jelikož ale Dürksen vrátil pozici zpět, rozhodli se nad záležitostí mávnout rukou a netrestat. Mezitím Martins zajel do boxů a tam pro něj závod skončil. Martí se roztočil a projel se štěrkem.


Vzhledem k odkladům startu a dvěma výjezdům zpomalovacích vozů se hlavní závod dostal na hranu s časem. Televizní grafika tak již nezobrazovala počet kol, ale zbývající čas. Jezdcům zůstávalo 15 minut.


Závod stále vedl Bearman před Mainim, Dürksenem a Browningem. Pátému Bortoletovi se nedařilo ujíždět. Nalepen na něj byl nejenom Aron, ale také hlavní rival v boji o titul Hadjar.


Bortoleto se dostal před Browninga a tlačil na týmového kolegu Mainiho. Brazilec žádal o týmovou pomoc. Chtěl, aby ho Maini pustil a následně zdržoval soupeře. Indický pilot příkaz o přepuštění pozice skutečně dostal, ale neřídil se jím, což Bortoleta štvalo. Na konci kola Maini zajel do boxů. Bortoleto tak sice pozici získal, s vytvořením potřebného náskoku mu ale týmový kolega nepomohl. Jeho roli částečně suploval Browning, který se se snažil držet před Aronem. Estonec se ale nakonec dopředu dostal. Vzápětí se to povedlo i Hadjarovi, přestože byl Browning neústupný.


Bortoleto už měl před sebou pouze Bearmana s Dürksenem a zajel nejrychlejší kolo závodu. Před Aronem si vytvořil vteřinový náskok, což ale pochopitelně pořád nestačilo.


To už ale za chvíli opět neplatilo. Bortoleta totiž zdržoval Dürksen, na kterého se Brazilec dotahoval. Ztráta Arona tak najednou byla opět menší než vteřinová. Bearman už vedl s náskokem pěti sekund.


Necelých šest minut před koncem se Bortoleto před Dürksena dostal. Nyní čekal stejný úkol na Arona. Bearman stále zůstával na dráze. Brit se totiž rozhodl zariskovat a až do poslední chvíle čekat na výjezd zpomalovacího vozu. Ten by mu výrazně pomohl. Hrozilo mu totiž, že spadne mimo body.


Čtyři minuty před koncem zdolal Dürksena i Aron. Bortoleto mezitím stačil ujet na rozdíl 1,5 sekundy. Hadjar už z bitvy o výhru vypadával. Stále ale byl dostatečně blízko na to, aby se po přičtění penalizace dostal před svého úhlavního rivala Bortoleta. Ztrácel přes dvě sekundy. Navíc mu pomohl Dürksen, který zamířil do boxů. To samé učinil také Bearman.

Paul Aron získal premiérovou výhru v sezoně. Foto: FIA Formula 2




Po zastávce Bearmana s Dürksenem se konečně dostal Bortoleto zpět do čela. Nedařilo se mu ale vyjet dostatečný náskok. Před Aronem měl k dobru 1,5 sekundy, před Hadjarem 4,3. Za tohoto stavu mu v cíli hrozil pád na třetí místo.


Závod se postupně dostal do posledního kola a Bortoleto nepolevoval ve svých snahách. Jeho náskok pře Aronem sice stoupal, ale pouze nepatrně. Brazilský talent sice projel cílem jako první, ale po přičtění pětisekundové penalizaci se skutečně propadl až na třetí místo. Vítězem se stal Aron a na druhé místo povyskočil Hadjar. Lídrem šampionátu sice Bortoleto zůstal, před posledním podnikem sezony ale vede před Hadjarem o pouhý půlbod.


Bearmanovi se po pozdní zastávce nakonec bodovat nepodařilo. Brit projel cílem jako třináctý. Za zmínku naopak stojí výkon Bennetta. Pilotovi stáje Van Amersfoort pomohly dva zpomalovací vozy k návratu do hry a nakonec bodoval osmým místem.

Aktualizace: Po závodě padly dvě penalizace. Verschoor dostal třicet sekund za to, že ho tým chyběl instruoval a během fáze zpomalovacího vozu se vrátil do stejného kola jako lídr bez svolení ředitelství závodu. To ho odsunulo na 17. místo. Crawford podle sportovních komisařů zavinil incident s Villagómezem a na startu dalšího závodu ztratí pět pozic.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Paul Aron Hitech Mecachrome 55:45,433 30 25+1+2
2. Isack Hadjar Campos Mecachrome 55:48,196 30 18
3. Gabriel Bortoleto Invicta Mecachrome 55:48,608 30 15
4. Oliver Göthe MP Motorsport Mecachrome 55:49,229 30 12
5. Dino Beganovic DAMS Mecachrome 55:51,160 30 10
6. Christian Mansell Trident Mecachrome 55:56,942 30 8
7. Amaury Cordeel Hitech Mecachrome 55:57,989 30 6
8. John Bennett Van Amersfoort Mecachrome 56:04,295 30 4
9. Zane Maloney Rodin Mecachrome 56:05,251 30 2
10. Ritomo Mijata Rodin Mecachrome 56:08,730 30 1
11. Cian Shields AIX Mecachrome 56:17,753 30 0
12. Oliver Bearman Prema Mecachrome 56:19,170 30 0
13. Joshua Dürksen AIX Mecachrome 56:31,556 30 0
14. Kush Maini Invicta Mecachrome 56:37,342 30 0
15. Luke Browning ART Grand Prix Mecachrome 56:38,805 30 0
16. Pepe Martí Campos Mecachrome 56:50,456 30 0
17. Richard Verschoor MP Motorsport Mecachrome 56:54,476 30 0
18. Max Esterson Trident Mecachrome 57:00,466 30 0
DNF Victor Martins ART Grand Prix Mecachrome - 25 0
DNF Jak Crawford DAMS Mecachrome - 13 0
DNF Rafael Villagómez Van Amersfoort Mecachrome - 12 0
DNF Andrea Kimi Antonelli Prema Mecachrome - 7 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Bortoleto 188,5, 2. Hadjar 188, 3. Aron 163, 4. Maloney 140, 5. Crawford 124, 6. Antonelli 113, 7. Colapinto 96, 8. Martins 93, 9. Verschoor 88, 10. Hauger 85,5, 11. Maini 74, 12. Dürksen 62, 13. Fittipaldi 61, 14. Bearman 60, 15. O´Sullivan 59, 16. Martí 43, 17. Cordeel 35, 18. Correa 31, 19. Mijata 30, 20. Barnard 18, 21. Staněk 14, 22. Villagómez 13, 23. Göthe 12, 24. Beganović 10, 25. Mansell 10, 26. Mini 6, 27. Browning 4, 28. Bennett 4, 29. Shields 0, 30. Esterson 0, 31. Koolen 0.


Průběžné pořadí týmů:
1. Invicta 262,5, 2. Campos 231, 3. MP Motorsport 200,5, 4. Hitech 198, 5. Prema 179, 6. Rodin 170, 7. DAMS 165, 8. ART Grand Prix 156, 9. Trident 105, 10. AIX 80, 11. Van Amersfoort 78.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA Formula 2