S inženýry A1 týmu ČR: Auto je moc přetáčivé
"Nejsme s to dostat to nejlepší během jednoho kola."
Všichni lidé kolem českého A1 týmu, ať už čeští inženýři nebo jejich kolegové z Německa, Británie či Portugalska, se evidentně snaží dokončit sezonu v důstojném duchu, ale jakoby už byly priority nastaveny jinde. Snad jen šéf týmu Tom Šedivý se snaží své lidi namotivovat natolik, aby Češi uhájili dvanácté místo před Austrálii (o dva body méně) a Jižní Afrikou (o další bod méně).
Austrálie je na startu s Janem Charouzem společně v deváté řadě, ale Jižní Afrika startuje do sprintu desátá.
"Auto je příliš přetáčivé," řekl mi včera po kvalifikace šéfinženýr Frank. "Musíme ho dostat trochu blíže k neutrálu.
Nedotáčivé auto není rychlé, je potřeba mít lehce přetáčivé auto, ale najít ten bod, kdy je faktor přetáčivosti tak akorát, není jednoduché."
Páteční nehoda Jana Charouze navíc zkomplikovala situaci Čechům tím, že si s autem nemohli více pohrát.
"Vůz je ok, ale kluci ho v pátek museli dát znovu do výchozího stavu a kvůli tomu jsme ztratili čas. Takže jsme vlastně začali od nuly."
Ptám se Franka, kterého jsem vyrušil při poctivé analýze dat z telemetrie, jak moc se v dnešní době dá spolehnout na zpětnou vazbu od řidiče. Jan Charouz mi totiž, aniž by o tom Frank veděl, chvíli před tím potvrdil, že auto je příliš přetáčivé na výjezdech ze zatáček.
"Je to stále stejné, nedokážeme dostat to nejlepší z auta během jednoho kola," řekl Charouz.
"Musíte se spolehnout na to, co vám řidič říká," pokračoval dále Frank. "Musíte to ale umět dát dohromady s těmito daty. Jezdec vám řekne, že tahle zatáčka byla ok, tady bylo auto trochu těžší na řízení, ale ono to mnohdy znamená, že v té zatáčce, která mu připadala dobře, byl zrovna pomalý."
Dnes ráno při cestě na okruh (opět jsme bloudili) jsem se jednoho z dalších inženýrů ptal na podobné věci: zajímalo mě, jak moc jsou jednotliví inženýři v souladu. K mému potěšení byli!
"Dnes je chladněji, budeme muset trochu upravit tlaky v pneumatikách," říká jeden z nich. "A také myslet na celé stinty. Více paliva na začátku závodu paradoxně pomáhá, ale jak palivo ubývá a pneumatiky jsou opotřebovanější, auto je více a více přetáčivé."
Nuže, vozy právě najíždějí na startorvní rošt před sprintem, u irského vozu vidím Eddieho Jordana. Uvidíme, zda Jan Charouz udrží auto na uzdě a přiveze domů nějaké body. Ze sprintu nejspíš ne, ale hlavní závod přinese asi mnohá překvapení.