Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Philip Morris porušil slib, že ukončí sponzorování formule 1

Philip Morris porušil slib, že ukončí sponzorování formule 1

Zisk má přednost před zdravím.

Philip Morris USA a Philip Morris International (obě dceřiné společnosti Altrie) potvrdily, že se změnily a že jsou odpovědnými společnostmi, které se na trhu nebudou nabízet dětem. Zároveň přiznaly, že jsou zainteresovány riziky na zdraví, které jejich produkty způsobují.

Chování společností však nabízí odlišný příběh. Nejnovějším příkladem je společnost Philip Morris International, která letos jako poslední z tabákových firem pokračuje ve sponzorování závodů formule 1. Svým jménem, logem a červeno-bílým zbarvením nejprodávanějších cigaret Marlboro se představuje návštěvníkům velkých cen a desítkám miliónům diváků u televizních obrazovek po celém světě včetně miliónů dětí.

Značka Marlboro byla přednostně zobrazována na vítězících vozech, overalech pilotů a mechaniků během bahrajnské Grand Prix. Žádná odpovědná společnost nepokračuje v asociování smrtících a návykových cigaret se vzrušením a kouzelnou atmosférou motorsportu, čímž navíc zvyšuje působení na děti.

Sponzorství společnosti Philip Morris ve formuli 1 navíc porušuje vlastní firemní marketingové standardy a obchází úsilí rostoucího počtu zemí světa zakázat reklamu na tabák, propagování a sponzorování, jak požaduje Mezinárodní dohoda o dohledu nad tabákem (Framework Convention on Tobacco Control)

11. září 2001 Philip Morris, British American Tobacco (BAT) a Japan Tobacco, tři největší nadnárodní tabákové společnosti, uveřejnily dobrovolné marketingové standardy, které stanovují konečný datum prosinec 2006, ke kterému skončí sponzorské dohody týkající se sportů, jenž vyžadují nadprůměrnou fyzickou kondici člověka, který patří do stejné věkové skupiny jako samotný účastník sportu. BAT a Japan Tobacco shledaly, že závody formule 1 spadají do této kategorie a ukončili své působení vloni. Philip Morris ale porušil slib a sponzorování podobných událostí neukončil.

Viceprezident Marlboro Motorsport Marketingu, Maurizio Arrivebene, sdělil:

"Marketingové standardy firmy neposkytují lidem žádnou výhodu a staví nás do konkureční nevýhody."

Jinými slovy, zisk má přednost před zdravím.

Tabákové společnosti byly přinuceny vzdát se sponzorování formule 1, protože roste počet zemí, ve kterých je tabáková reklama zakázána dle požadavků dohody o dohledu nad tabákem. Zatímco ale všechny tabákové společnosti ukončily své vztahy s formulí 1, Philip Morris International se rozhodl ve sportu setrvat i přes to, že název Marlboro a logo se objeví na pouze při velkých cenách v zemích jako je Bahrajn, kde k zákazu reklamy ještě nedošlo. Tím Philip Morris obchází a podlamuje úsilí ostatních zemí zbavit obyvatele projevům tabákového marketingu. Závody formule 1 se vysílají v přibližně 200 zemích a sledovanost někdy dosahuje až 150 miliónů diváků za závod a patří mezi nejvíce sledované sportovní údálosti vůbec.

Chování společnosti Philip Morris International podlamuje potřebu všech národů efektivně realizovat dohodu o dohledu nad tabákem včetně jejích požadavků, aby národy zakázaly všechny tabákové reklamy, propagace a sponzorství (s výjimkou národů s ústavními omezeními, která zakazují tabákový markenting až po povoleném prodlouženém období). To také dokazuje nutnost uzavírat smlouvy pod silným protokolem, aby se zamezilo jiným formám mezinárodního marketingu tabáku. K dnešnímu datu podepsalo dohodu 168 zemí a 146 ji ratifikovalo. Spojené státy americké ji podepsaly, ale neratifikovaly.

Pokračující sponzorování formule 1 je jenom posledním příkladem nezodpovědného chování společností Philip Morris.

Výše uvedený text je prohlášením Matthewa L. Myerse, prezidenta kampaně Děti bez tabáku.