Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

O čem je nová série International Formula Master?

O čem je nová série International Formula Master?

Také o technologiích, které v budoucnu zamíří do F1.

Před devíti měsíci odstartoval ambiciózní projekt, který se rozhodl nasadit do evropského formulového rybníku dalšího kapra v podobě mezinárodní série. International Formula Master odstartovala o uplynulém víkendu ve Valencii a nemohla se předvést v lepším světle.
 
Projekt to nebyl jednoduchý, vždyť v posledních letech se na světové scéně objevila série GP2, která velmi úspěšně nahradila šampionát F3000. Také rostoucí popularita evropského formule 3 a Světové série Renault byla zárukou toho, že se nový šampionát nejspíše ztratí ve stínu svých konkurentů.
 
 
IFM je přímý potomek loňské F3000 International Masters, v jejíž vodách lovili i čeští jezdci v barvách týmu Antonína Charouze. Kredit tohoto seriálu však snižoval nízký počet účastníků a pak také fakt, že v Itálii, odkud vzešel, probíhala konkurenční soutěž formulí stejné specifikace.
 
Ta si žije i letos svým vlastním životem (více na oficiálních stránkách). Organizátorům F3000 International Masters i Eurosportu, jenž přenosy v rámci víkendů WTCC v loňském roce zajišťoval, bylo jasné, že skomírající lesk vozů F3000 není valným příslibem do budoucna.
 
Proto se firma N.Technology, která se stará o přípravu vozů Alfy Romeo pro WTCC a má zkušenosti i ze seriálů GT a soutěží rely, pustila do smělého plánu přivést v roce 2007 na evropské okruhy nový atraktivní formulový šampionát.
 
Podobně jako např. u série A1GP i IFM byla na počátku vizí jediného člověka – Maura Sipsze. Neodradilo jej ani to, že řada firem, které se angažují v jiných seriálech (mimo jiné Lola, Dallara) odmítla se na tomto projektu podílet.
 
Hlavním cílem v hledáčku organizátorů byla cenová dostupnost. Té se podařilo docílit mimo jiné nízkými provozními náklady (např. každý jezdec má k dispozici pouze jeden motor na 5000 km). Pořizovací cena jednoho vozu je 107 770 euro.
 
Monopost Formule S2000 je jak již název napovídá poháněn dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 185 kW (250 k).
 
 
Honda se coby výrobce tohoto agregátu postarala o to, aby jej bylo možné využívat společně se systémem rekuperace brzdné energie (možnost krátkodobého navýšení výkonu o 27 koní). S tímto řešením se počítá od příští sezony, tedy o rok dříve než ve formuli 1.
 
Šasi, které vyrobila firma Tatuus, jako vůbec první závodní stroj na světě splnil všechny podmínky pro homologaci FIA s cejchem roku 2008 (konkrétně pro vozy kategorie F3).
 
Kromě hybridního pohonu využívá stroj dnes už běžných závodních standardů (např. šestistupňová převodovka ovládaná páčkami pod volantem). Váha je 550 kg i s jezdcem.
 
Od ledna jej testoval pilot GP2 Giorgio Pantano. K testům v Monze byl přizván jako host i Bruno Senna, jenž na začátku nový stroj opřel do bariér v zatáčce Ascari.
 
Formát závodního víkendu sestává ze dvou pátečních tréninků (2x 45min), kvalifikace (30 min), warm upu a dvou závodů (sobotní na 75 a nedělní na 100 km). Pořadí druhého závodu určují výsledky toho prvního, prvních osm jezdců startuje v opačném pořadí.
 
Naše barvy zastupuje český tým I.S.R., který má zkušenosti ze závodů evropské F3. Českého jezdce zatím na soupisce čítající 31 pilotů nenajdeme. Za tým Igora Salaquardy jezdí Němec Maximilan Götz, jenž byl ve Valencii suverénně nejrychlejším mužem na trati (informovali jsme zde).
 
Smlouva se stanicí Eurosport zajišťuje sérii televizní pokrytí pro následujících pět sezon. Šampionát bude mít letos osm zastávek, 15. až 17. června se v rámci Mistrovství světa cestovních vozů předvede i u nás na Masarykově okruhu.