Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rozhovor s Pascalem Vasselonem (Toyota)

Rozhovor s Pascalem Vasselonem (Toyota)

„S brzdami nejsou problémy, noční můrou jsou obrubníky.“

Monza je teď jediným podnikem kde využíváte minimálního přítlaku. Co to pro vás znamená?

Pascal Vasselon - Generální manažer, šasi: Monza je zcela atypická a vyžaduje speciální nastavení auta.  Potřebujeme měkčí podvozek. Auto musí být klidné, protože se pohybuje ve vysokých rychlostech. Pokud nebudete mít vůz dobře nastaven, nemáte proti ostatním šanci. Dalším aspektem je historie, která dělá z Itálie speciální destinaci. Mám to tady opravdu rád.

V Monze se dá jako nikde jinde využít tzv. "slipstreamu". Je vůbec na místě říkat, že je dnes předjíždět tak těžké a to dokonce tady?

Pokud jsou ve vysokých rychlostech dvě auta těsně za sebou, platí stále stejný problém. Vůz, který je schovaný ve vzduchovém pytli, ztrácí velké množství přítlaku a to jej limituje zůstat stále "na dostřel" tomu prvnímu. Nejvíc to pocítíte právě v Parabolice, která je velice rychlá a ústí na cílovou rovinku. V minulosti, kdy se jezdilo v podstatě bez přítlaku, jste jízdou za jiným autem nic neztráceli.

Brzdy, kritická věc v Monze. Zvažoval jste nasazení odlišných výplní?

Před pár lety některé týmy nasazovaly brzdy jiné výroby a to do Monzy nebo Montrealu, ale během posledních tří čtyř let jsem to nezaznamenal. Důležité totiž je, aby piloti měli z brzd dobrý pocit. Jezdci jsou zvyklí na jeden druh  a mají správný cit, z čehož se dá vytěžit víc, než nasazovat jiný druh brzd.

Jsou brzdy na limitu?

Tlak na brzdy je zde vyšší, ale na druhou stranu tu máme potřebné chlazení a tak není vůbec těžké uhlídat správnou teplotu. Když se to vezme kolem a kolem, Montreal je v tomto ohledu daleko horší. Na brzy je sice vyvíjena stejná zátěž avšak průměrná rychlost není tak vysoká, takže o mnoho méně chlazení.

Jaký další  požadavky klade vysokorychlostní povaha tratě na  monoposty?

Určitě to je redukce různých aerodynamických prvků  za účelem zvětšení výkonu. Plno křidélek, která na autě běžně vídáte, jdou pryč. Hodně týmů odstranilo např. křidélka nad jezdcovou hlavou. Důležitější prvky však zůstávají.

Dělá  nutnost přejíždět obrubníky problémy?

Ano, protože jsou vysoké. Bohužel nemáte jinou šanci. Protože pokud se jim budete vyhýbat, nebudete dostatečně rychlí. Je to taková noční můra, jelikož podvozek musí být nastaven na minimální světlou výšku, abychom získali zpátky trochu přítlaku

Co v Monze očekáváte od monopostu TF107?

Jsem celkem optimistický. Čísla co máme z dat ukazují, že jsme odvedli dobrou práci.