Toyota se přidala k Haasu
Američané získali japonského partnera.
Tým Haas F1 oznámil nové velké technické partnerství s Toyota Gazoo Racing, motorsportovní divizí japonské automobilky. „Oficiální technický partner“ bude s Haasem sdílet své zdroje a poznatky. Konkrétněji poskytne designové, technické a výrobní služby a tým F1 na oplátku poskytne odbornost a komerční výhody. Jezdci, inženýři a mechanici z továrny v Kolíně nad Rýnem tedy budou zapojeni do vývoje aerodynamiky a pomohou s designem a výrobou karbonových částí šasi Haasu. A logo Toyota Gazoo Racing bude již o víkendu Velké ceny Spojených států viditelné na voze amerického týmu.
„Možnost čerpat ze zdrojů a poznatků Toyota Gazoo Racing a těžit z jeho technických a výrobních možností bude hrát instrumentální roli v našem vývojovém procesu. Je to důležitý krok na cestě ke zlepšení konkurenceschopnosti našeho týmu F1,“ řekl Japonec Ajao Komacu, šéf týmu, který se momentálně nachází na sedmém místě Poháru konstruktérů. „Na oplátku nabízíme platformu, která Toyota Gazoo Racingu umožní plně využít a následně dále rozvíjet jeho inženýrské schopnosti.“
„Soutěžením po boku týmu MoneyGram Haas F1 na vrcholu motorsportu sledujeme cíl rozvíjet potenciál našich jezdců, inženýrů a mechaniků, čímž posílíme jak MoneyGram Haas F1, tak Toyota Gazoo Racing. Je to v souladu s naší touhou přispívat motorsportu i automobilovému průmyslu,“ řekl Tomoja Takahaši, prezident Toyota Gazoo Racing.
Pochopit, co vlastně oznámení znamená, nám pomohl předseda automobilky Toyota, Akio Toyoda. Ten při oznámení vysloveně požádal přítomné žurnalisty, aby se vyhnuli titulkům ve stylu: „Toyota se konečně vrací do F1!“ Místo toho mají psát o příležitosti pro japonské děti snít o tom, jak se dostanou do F1, ať už jako inženýr, mechanik nebo závodník. A pak to řekl ještě více polopatě.
Japonská automobilka je účastná v japonské sérii Formule Super a prostřednictvím německé továrny soutěží ve WEC, ve WRC i ve W2RC. A když se jezdci, nebo i inženýři a mechanici chtějí posunout na nejvyšší level, do F1, tak musí dát v Toyotě výpověď. Nebo se smířit s osudem, jelikož Toyota ve F1 skončila v roce 2009, poté co tým sídlící v Kolíně nad Rýnem za osm let nezískal ani jedno vítězství. A zpět se nechystá. Nová spolupráce tedy umožní zaměstnancům v Německu podílet se na vývoji jednoho z nejrychlejších vozů světa, přitom zůstat zaměstnanci Toyoty a jednoho dne se pak třeba nechat přeložit zase na projekt mimo F1. Mladí japonští jezdci by pak měli mít otevřené dveře na místo vývojového, testovacího a snad i závodního jezdce týmu Haas F1.
Samozřejmě z Japonska už vede do F1 cesta skrz Hondu, což ale Toyota přirozeně před médii ignoruje, třeba je to ve skutečnosti další důvod, proč otevřít vlastní cestu do F1 a přestat přicházet o nejambicióznější zaměstnance a závodníky. A prostor na voze týmu F1, která je nesrovnatelně populárnější, než když z ní Toyota odešla, také potěší.
Nejedná se o skutečný návrat Toyoty do F1, nicméně zkušení vlastní zaměstnanci a hromada know-how podrží dveře dokořán otevřené. Foto: Toyota
Šéf Haasu připomněl, že tento tým letos prodloužil své partnerství s Ferrari, které mu dodává a bude nadále dodávat pohonné jednotky a převodovky, pomáhá mu s dalšími částmi vozu a poskytuje mu čas ve svém větrném tunelu a dalších vývojových zařízeních. A Ferrari souhlasilo, aby se Toyota přidala na palubu. Většinu částí šasi nesmí mít žádné dva týmy stejnou, ani ji nesmí prodávat jeden druhému, ani nesmí mít jednoho dodavatele. Jinými slovy, na startu musí být 10 rozdílných vozů. Proto Ferrari nemůže dělat pro Haas všechno, ačkoli se to trochu obchází tím, že Ferrari poskytuje Haasu zaměstnance, kteří zůstávají pracovat v jedné z budov Ferrari v Maranellu, avšak v tričkách Haasu. Toyota má v tomto směru naprosto volné ruce.
Zajímavostí je, že větrný tunel Toyoty v Kolíně nad Rýnem využívá jiný americký tým se zájmem o F1. Poté, co loni začal McLaren využívat svůj nový tunel ve Wokingu, se k Toyotě přistěhoval Andretti. Ten změnil šéfa a Michael Andretti už nebude ani majitelem týmu, nicméně Dan Towriss pokračuje v započaté práci, nadále nabírá zaměstnance do malé továrny v Silverstonu a s pomocí tunelu v Německu stáj pracuje na vlastním voze pro sezonu 2026.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Toyota