Představení účastníků MS F1 2008: 7.díl
Red Bull: Růst na dobrých základech
Trnitá cesta k lepším výkonům
Vůz vytvořený silnou sestavou techniků vedenou Adrianem Neweyem a zdvojnásobený rozpočet naznačovaly větší očekávání stáje podporované nápojovým gigantem. Měly být zhmotněny posunem ze sedmé příčky v roce 2006 na páté místo v celkovém hodnocení a občasným obsazením pódiového umístění v závodech. Již výkonnost v testech ukázala, že se bude jednat o poměrně nesnadný úkol. Techniky trápila převodovka a spokojenost nepanovala ani s brzdami a chlazením.
První závody jen podtrhly výsledky testů, ať už se jednalo o rychlost anebo problémy s řazením, případně hydraulikou. První body vydřel Coulthard až ve čtvrtém závodě ve Španělsku navzdory problémům s převodovkou, která v závěru postrádala třetí rychlostní stupeň. Málem o ně však přišel, protože znepokojení soupeři podali protest na příliš poddajné zadní přítlačné křídlo, což obnovilo vzpomínky na aféru s pružnými křídly hýbající světem F1 v roce 2006. Díky rychlé úpravě problematického prvku se tým vyhnul postihu.
Další bodové zisky byly střídmé a výjimečné, nejednalo-li se o závody, v nichž úřadovala příroda. Nejlepší úspěch v historii týmu přišel v polovině roku na zmáčeném Nürburgringu, kde Webber dosáhl na bronzovou příčku a Coulthard dojel pátý. Nechybělo mnoho a podobný úspěch mohl tým zopakovat v předposledním závodě v Japonsku, ale Webber byl při jízdě za zpomalovacím vozem na druhém místě torpédován nepozorným Vettelem. Nezkušený mladík totiž včas nedokázal zareagovat na Webberovo zpomalení vyvolané prapodivným manévrem vedoucího Hamiltona. Coulthard zde alespoň získal cenných 5 bodů za čtvrté místo, což týmu umožnilo pojistit dva závody před koncem celkové páté místo a zároveň ještě pomýšlet na útok na čtvrtou pozici Williamsu.
Coulthardovi stačila čtvrtina závodů k nasbírání 14 bodů zajišťujících desátou příčku jezdeckého šampionátu. O dvě příčky níže se umístil Webber se ziskem 10 bodů, k čemuž mu notně pomohlo i pódiové umístění v Německu. Red Bullu se nakonec podařilo umístit na vysněné páté příčce v hodnocení týmů po nasbírání 24 bodů.
Sázka na zkušené piloty
Webber si vyjednal pro působení v rakouské stáji na poměry Red Bullu nezvyklý dvouletý kontrakt s platností na sezonu 2007-2008. Hůře na tom byl Coulthard, který od svého příchodu do Milton Keynes v roce 2005 obnovuje smlouvy každý rok a nejinak tomu bylo i loni. Vzhledem k chybějícím dohadům ohledně případné volné sedačky nebylo překvapením prodloužení partnerství skotského závodníka s Red Bullem v červenci 2007.
Nicméně Alonsův předčasný odchod od McLarenu rozvířil spekulace o přesunu Coultharda do spřízněného Tora Rossa, aby uvolnil místo dvojnásobnému mistru. To však popřel majitel stáje, Dietrich Mateschitz, který by o španělského jezdce projevil zájem v případě delšího než ročního kontraktu požadovaného Alonsem.
Změn doznala sestava testovacích pilotů. Doornbos již v březnu začal jezdit v Minardi účastnícím se série Champcar a Ammermüller reprezentoval Německo v sérii A1GP. Byli nahrazeni účastníkem GP2, Sebastienem Buemim. Švýcarský pilot, potvrzený při odhalení nového vozu, byl zároveň nominován do pozice třetího jezdce.
David Coulthard se i v loňském roce snažil dokazovat, že ještě nepatří do starého železa a zužitkováním svých zkušeností dokázal významněji bodovat především v deštivých závodech. Slabší výkony v kvalifikacích nahrazuje vyrovnanými výkony v závodech, které mu napomáhají propracovávat se dopředu.
Naopak jeho kolega, Mark Webber, bývá působivý v kvalifikaci. Dobrý kvalifikační výsledek se mu nedaří stejně úspěšně zužitkovat v závodě. Loni se navíc trápil o něco více než jeho kolega s nespolehlivým vozem. V týmu je oceňováno jeho nasazení a pracovitost.
Nespokojenost v Milton Keynes
Po půlročním působení Alexe Hitzingera ve dvou funkcích sesterských týmů byla v dubnu na úkor pozice technického ředitele v Toru Rossu posílena jeho angažovanost v druhé z funkcí. Jedná se o místo vedoucího pokročilých technologií v Red Bull Technology.
V květnu byl oznámen odchod Danyho Bahara pověřeného v roce 2005 operačním řízením v Red Bullu. Měl podíl na dojednání původně dvouletého kontraktu rakouského týmu na dodávky motorů Ferrari. Odešel právě k italskému výrobci, kde se stal vedoucím nově zřízeného oddělení pro podporu značky Ferrari. Jeho nadřízeným je Jean Todt.
Příchod Adriana Neweyho a jím zaváděné organizační změny vyvolaly odchod nespokojených lidí z technického oddělení. Prvním byl v květnu vedoucí úseku aerodynamiky, Ben Agathangelou. Působil v Milton Keynes od roku 2002 nejprve v Jaguaru a poté v RBR. Příchod bývalého technického ředitele Hondy, Geoffa Willise, na stejnou pozici znamenal přesunutí Marka Smithe na blíže neurčenou seniorskou pozici. Smith nebyl spokojen s nárůstem administrativy v nové roli a nechal se zlákat bývalým kolegou Mikem Gascoynem do Force Indie.
Vytrvalí býci
Když před třemi lety koupil miliardář Dieter Mateschitz strádající stáj Jaguar, zbavil se většiny sponzorů. Určitou výjimkou byli partneři dodávající díly pro jeho monoposty. Velká část financí pochází ze zisků z prodeje úspěšného povzbuzujícího nápoje. Za tu dobu se mnoho nezměnilo navzdory každoročním stamilionovým částkám vyplácených na provoz týmu. Nicméně se našly také výjimky.
V květnu se v týmu objevil nový sponzor, divize Siemensu zabývající se vývojem softwaru. Při návštěvě japonské GP se objevily reklamy obchodů zaměřených na výprodeje, 7 Eleven, která stejný počin s RBR podnikla i o rok dříve. Naopak v lednu ukončil rok a půl trvající partnerství deník Metro.
Netradiční charitativní projekt byl představen při GP Británie, v níž jely vozy pokryté fotkami obličejů dárců financí na projekt Wings for Life na léčbu zranění páteře. Příspěvky v nejmenší hodnotě 10 £ vynesly celkem jeden milion dolarů. Jeden z celkem tří unikátně zbarvených vozů bude tento měsíc nabídnut v aukci na eBayi.
Vylepšování osvědčeného základu
Loňský model představoval převratnou změnu, protože se jeho návrhu ujala nová posila týmu - Adrian Newey. Zcela nová konstrukce trpěla řadou dětských nemocí, které byly postupně odstraňovány. V situaci nepatrných změn pravidel proto přistoupila stáj pouze k menším změnám vozu RB3.
Povinné použití jednotné elektronické řídící jednotky (ECU) od firmy McLaren Electronic Systems postavilo techniky před úkol dosáhnout optimálního fungování ECU ve spolupráci s motorem, převodovkou a elektronickými systémy.
Přední křídlo nevybočuje ze současného trendu třípatrové konstrukce vybavené vodorovným klenutým nástavcem. Zrcátka byla přemístěna na bočnice. V testech tým také zkoušel neotřelý prvek v podobě plátu prodlužujícího kryt motoru. Cílem tohoto prvku má být zvýšení boční stability při průjezdu zatáček.
Představení a první zkouška vozu se odehrály zároveň na okruhu ve španělském Jerezu 16. ledna 2008. Během testu ujel Coulthard 54 kol, než jej zastavila porucha motoru.
Spokojenost s přípravou
Snahou týmu bude navázat na výkony závěru loňské sezony, když se podařilo odhalit možnosti vozu a zlepšit spolehlivost. Představy vedení týmu spočívají v účasti ve finální části kvalifikace a útoky na bodovaná místa v závodě.
Výkonnostně se Red Bull pohyboval s novým i starým vozem ve středu pole. V počátcích zkoušek RB4 vypověděl službu motor Renault v Coulthardově voze. Nezvyklá závada postihla monopost Marka Webbera, když byla objevena trhlina v šasi. Oba jezdci se ještě během 9 483 kilometrů potýkali s několika drobnými poruchami. Celková ujetá vzdálenost při zimních testech byla 13 341 kilometrů.
Cíle mají reálný základ v podobě dostatečně rychlého vozu, na jehož spolehlivosti však musí technici ještě zapracovat. Probojování do třetí části kvalifikace nebude problém pro Webbera, zatímco Coulthard bude trpělivě sbírat body. Výhodou, která by se mohla objevit na vylepšeních monopostu v sezoně, je nahrazení Marka Smithe úspěšnějším Geoffem Willisem.
Red Bull Racing
Startovní číslo 9: | David Coulthard |
Startovní číslo 10: | Mark Webber |
Třetí jezdec, testovací pilot: | Sebastien Buemi |
Šéf týmu: | Christian Horner |
Týmový manažer: | Jonathan Wheatley |
Red Bull Technology | |
Vedoucí technického oddělení: | Adrian Newey |
Technický ředitel: | Geoff Willis |
Vedoucí konstrukce a vývoje: | Andrew Green |
Šéfkonstruktér: | Rob Marshall |
Hlavní aerodynamik: | Peter Prodromou |
Vůz: | Red Bull RB4 |
Motor: | Renault RS27 - 2008 |
Pneumatiky: | Bridgestone |
Palivo: | Elf |
Web: | www.redbullf1.com |