Räikkönen bude muset patrně měnit motor
Rozhovor se šéfem Ferrari Stefanem Domenicalim.
Co se týče Kimiho motoru, nakolik je pravděpodobné, že bude třeba jeho výměna?
Musím říct, že je to dost pravděpodobné. Pochopitelně, po tak těžkém závodě od prostředka do konce je hodně reálné, že jej budem muset vyměnit, a vytáhnout tak svého žolíka, který nám to umožní. Jak jsem již řekl, provedeme analýzu dnes večer a zítra, není kam pospíchat, eventuelně jej stačí vyměnit až pojedem do Silverstone.
Už máte tušení, co ten problém mohlo způsobit?
Bohužel ne. Naneštěstí nebylo možné to pochopit, další komplikace je, že po celou polovinu závodu odpadávaly rozbité části pryč z auta, takže bude složité dostat všechny tyto kousky do rukou, jsou totiž roztroušeny někde kolem okruhu. Určitě se pokusíme dělat po tomto víkendu různé analýzy, ale teď žádné další zprávy nemáme.
Váš předchůdce tvrdil, že je Felipe v některých ohledech hodně podceňovaný, že si ani tisk nevšiml jeho nesporného talentu. Jste toho názoru, že se to letos změnilo, a že se i Felipe změnil?
Mám dojem, že jsme vždy tvrdili, jak moc moc šťastní.... extrémně šťastní jsme z našich pilotů. Vždy musíme myslet na to, že nemá smysl dělat předčasné závěry před koncem sezóny, protože když se zamyslíte, v prvních dvou závodech Felipe nezískal ani bod. Vzpomínám si na diskuze, které se kolem něho vedly, ale my se musíme dívat dopředu.
Řekl bych, že silní jezdci v silném týmu musejí koukat jen před sebe a netížit se negativními myšlenkami. Proto bych řekl, že je nyní silný. Poprvé vede šampionát, což je pro něj velká odměna, ale z našeho pohledu se nic nemění. Týmová práce je náš hlavní cíl a od začátku jsme říkali, že to v naší strategii a rozhodnutích nic nezmění.
Mohl byste vysvětlit, co přesně se přihodilo Kimiho vozu- byl problém s teplotou, ztrátou výkonu, aerodynamikou?
V zásadě to může být vše dohromady, když ztratíte výfuk, přijdete o výkon a má to vliv i na další parametry motoru, teplota se zvyšuje, tlak vody se zase snižuje. Vše je to pochopitelně promíchané. Ve skutečnosti to bylo hodně hodně dobré, a také důležité, dokončit závod s osmi body za takových podmínek.
Proč nebylo možné odstranit výfuk při zastávce v boxech?
Odpadl již předtím. Už před zastávkou uletěl. Zůstal tam jenom kabel, který jsme se rozhodli nechat, protože by nás to možná mohlo stát další cenné vteřiny, a Trulli na to za námi šlapal, což jsme vzali v úvahu. Musím říct, že co se strategie týká, co se týmové práce týká, všechno proběhlo správně.
Nakolik vás překvapilo, že jste se dokázali polovinu závodu úspěšně potýkat s takovou závadou? Mnoho ostatních aut by v tuto chvíli možná zastavilo.
Bereme to na sebe. Jistě, že jsme byli plní obav, o tom není pochyb, byl to až do cíle nekonečně dlouhý závod, možná nás to stálo spoustu let a taky hodně vlasů, ale to už je součástí hry. Jsme extrémně šťastní. V těchto podmínkách totiž nikdy nevíte. Může dojít k zastavení v každém kole, bylo to složité a kritické.Kimi řekl, že ke konci to začalo být hodně zlé. Kolik dalších kol myslíte, že by dokázal odjet?
Maximum, které motory vydrží, jsou dva závody, takže možná... myslím, že by bylo poněkud náročné jet další závod v takovýchto podmínkách, ale upřímně nevím, těžko říct. Nechci si vymýšlet, nevím.
Kimiho časy spadly, a ani po několika kolech nemohl být rychlý jako Massa, přesto se zdálo, že opět nabírá slušnou rychlost. Mohli jste pro něj udělat něco, čím ten problém co nejvíce minimalizovat, třeba mapováním motoru?
Ano, to jsme říkali. Dělali jsme co bylo v našich silách, abychom za těchto podmínek motor co nejvíce uchránili, a po všech těch věcech, co jsme udělali, už nezbývalo nic jiného, než čekat na šachovnicový prapor. Bylo to hodně věcí. Mohli jste pozorovat, že se přepínalo hodně spínačů.