Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

Požár v továrně Red Bullu způsobila vada KERS

Požár v továrně Red Bullu způsobila vada KERS

Nikdo ze zaměstnanců ale nebyl ohrožen.

Středeční požár v továrně Red Bullu způsobila závada na novém systému KERS pro rekuperaci kinetické energie. Podle slov Christiana Hornera nebyl nikdo ze zaměstnanců továrny ohrožen.

Byla přivolána místní požární služba a továrna byla evakuována poté, co kontrolovaný test nové baterie vyřadil systém z provozu.

Horner ale tvrdí, že problém není překážkou ve vývoji systému, byl prý pouze součástí procesu výzkumu a vývoje.

"Pro příští rok zavádíme do vozů baterie, které mají velmi vysoké napětí, jsou to technologicky vyspělé části vybavení vozu," řekl Horner. "V podstatě jsme měli v kontrolovaném prostředí baterii, která sama od sebe odešla.

"Obsahovala v sobě chemikálii, která jí uchovávala studenou, docela dost se z ní zakouřilo a bohužel to zapříčinilo dvouhodinovou odstávku hlavní továrny, zatímco se hasiči zbavovali kouře.

"Nebyl to závažný incident a rozhodně nebyl nijak nebezpečný, jen to byl jeden z těch, který si vyžádal všechna ta bezpečnostní opatření."

Horner vysvětlil, že si tento systém, který má být příští rok představen jako součást nových pravidel, musí projít dětskými nemocemi, ostatně jako všechny podobné nové technologie.

Dodal, že věří, že Red Bull Racing nebyl prvním, kdo se setkal s takovými problémy a říká, že v tak rychlém vývoji této technologie nebude samozřejmě systém dokonalý hned.

"Myslím, že nejsme jediní, kdo volal hasiče, po Evropě je pár dalších týmů, které měly podobné problémy. Ale jsem mnohem radši, když se to stane takhle v pod kontrolou v továrně, než v autě na trati.

"Jsme stále dva měsíce od chvíle, kdy budeme moct jeden z těch systémů dát do auta. Proto pracujeme tak tvrdě, chceme se ujistit, že tyto problémy vymýtíme a komponenty budou bezpečné, než půjdou do vozu.

"Jsem si jistý, že příští rok uvidíme nějaké ty obláčky kouře, protože je to ostrá technologie, ale je to směr, který si FIA vybrala. Je to ostré a samozřejmě jdeme po nevyšlapané cestě.

"Už na tomto programu pracujeme pár let a tohle byl prostě jeden zanedbatelný problém, který byl pohotově odstraněn."

Jak FIA tak týmy se zabývají především bezpečností systému KERS a to kvůli možné nestálosti energie a chemikáliím obsahujícím lithium.

FIA požádala týmy, aby provedly tzv. FMEA (Failure Mode and Effects Analysis - Mod poruchy a analýza následků), který se zabývá způsoby, jak efektivně zabezpečit systém pro závodníky i traťové maršály.

Klíčové pro implementaci baterie do vozu je její umístění a metody na její ochranu. Některé týmy věří, že nejbezpečnějším řešením bude umístit jí přímo zespodu na silně izolovanou palivovou nádrž.

Šéf týmu BMW Mario Theissen má za to, že systém KERS není tak nebezpečný jako palivová nádrž.

"Stále zkoumáme různé zásobníky energie, udělali jsme testy na výdrž a bezpečnost, celý systém prošel FMEA a úspěšné jsme vyzkoušeli různé situace, abychom zhodnotili riziko a předešli mu. Myslím, že to bude pod kontrolou."

Na otázku, jaké může podle něj představovat systém riziko Theissen řekl: "Řekl bych, že by to byl v první řadě risk pro vůz, mohli bychom o něj přijít. Když se podíváme na vůz, jaký je dnes, největším zdrojem energie je palivová nádrž a to se nezmění.

"Když se podíváte na to, jak dobře dnes máme nádrž pod kontrolou, je jasné, že máme pod kontrolou také všechno ostatní. Nevidím nebezpečí v tom, že by mohla nádrž explodovat nebo prosakovat.

"Musíme k tomu ale přistupovat velice zodpovědně, abychom se ujistili, že jsou všechny komponenty pod kontrolou."