Kompletní startovní pole 88. ročníku Indy 500
IRL: Systém a výsledky kvalifikací Indy 500
Prakticky až na poslední chvíli se podařilo zcela zaplnit startovní pole slavného závodu Indy 500. Až v neděli 30. května zazní v Indianapolis světoznámá věta “Gentlemen, start your engines“ , zaburácí motory 33 závodních vozů, maximálního počtu, který se může závodu zúčastnit.
Kvalifikační systém pro Indy 500 je relativně složitý a zcela se liší od kvalifikací ostatních závodů série IRL. Jeho principy je možno shrnout do následujících bodů.
Jezdci mají k dispozici celkem tři kvalifikační dny. 1. a 2. den je sobota a neděle čtrnáct dní před vlastním závodem, 3. den je tzv. „Bump day“ v neděli týden před startem Indy 500.
Pořadí, ve kterém jezdci nastoupí k prvním kvalifikačním jízdám se losuje.
Jezdec se do závodu kvalifikuje průměrnou rychlostí ze čtyř kvalifikačních kol, přičemž má maximálně tři pokusy tyto kvalifikační kola dokončit. Při každém pokusu musí absolvovat nejprve dvě zahřívací kola, během kterých se musí jezdec s týmem rozhodnout, zda dalším kolem začne kvalifikační pokus, nebo jízdu předčasně ukončí a zajede do depa. Jakmile ale čtyři kvalifikační kola dokončí, žádný další pokus už nemůže absolvovat ve stejném voze. Pokud však byl předstižen dalšími jezdci a obsadil horší než 33. místo, popřípadě pokud bylo nutno stáhnout první vůz ze závodu (například pro technickou poruchu), může se pokusit znovu se kvalifikovat v náhradním voze.
Startovní pole je tvořeno 33 nejrychlejšími vozy z kvalifikací. Vozy jsou seřazeny podle dosažených průměrných rychlostí v jednotlivých kvalifikačních dnech, přičemž nejrychlejší vůz prvního kvalifikačního dne má zajištěnu první pozici na startu. Nejrychlejší vůz druhého kvalifikačního dne je na startovním roštu umístěn za nejpomalejším vozem dne prvního. Za ním pak podle dosažené rychlosti stojí další vozy kvalifikované druhého dne. Za nimi pak stojí nejrychlejší vůz třetího dne atd.
Každému z vozů přihlášených do kvalifikace v daném dni je zaručena možnost absolvování svých kvalifikačních pokusů. Pokud je to jakýmkoliv způsobem znemožněno (déšť), první kvalifikační jízdy pokračují následující den.
V letošním roce se startovní pole naplnilo zcela přesně a žádný z jezdců neodešel z kvalifikací s nepořízenou.
Kompletní tabulka s pořadím kvalifikovaných jezdců a vozů pro letošní INDY 500 tedy vypadá následovně:
p. |
Jezdec | Tým |
Vůz |
Rychlost (mph) |
1. |
B.Rice | Team Rahal |
G-Force Honda |
222.024 |
2. |
D.Wheldon | Andretti Racing |
Dallara Honda |
221.524 |
3. |
D.Franchitti | Andretti Racing |
Dallara Honda |
221.471 |
4. |
B.Junqueira | N/H Racing |
G-Force Honda |
221.379 |
5. |
T.Kanaan | Andretti Racing |
Dallara Honda |
221.200 |
6. |
A.Fernandez | Fernandez Racing |
G-Force Honda |
220.999 |
7. |
V.Meira | Team Rahal |
G-Force Honda |
220.958 |
8. |
H.Castroneves | Team Penske |
Dallara Toyota |
220.882 |
9. |
K.Matsuura | Fernandez Racing |
G-Force Honda |
220.740 |
10. |
T.Scheckter | Panther Racing |
Dallara Chevrolet |
220.417 |
11. |
S.Hornish Jr. | Team Penske |
Dallara Toyota |
220.180 |
12. |
R.Yasukawa | Rahal Racing |
G-Force Honda |
220.030 |
13. |
S.Dixon | Ganassi Racing |
G-Force Toyota |
219.390 |
14. |
M.Taylor | Panther Racing |
Dallara Chevrolet |
219.282 |
15. |
D.Manning | Ganassi Racing |
G-Force Toyota |
219.271 |
16. |
E.Carpenter | Cheever Racing |
Dallara Chevrolet |
218.590 |
17. |
A.Unser Jr. | Patrick Racing |
Dallara Chevrolet |
217.966 |
18. |
R.Gordon | Gordon Racing |
Dallara Chevrolet |
216.397 |
19. |
S.Fisher | Kelley Racing |
Dallara Toyota |
215.771 |
20. |
S.Sharp | Kelley Racing |
Dallara Toyota |
215.635 |
21. |
A.J.Foyt IV | Foyt Enterprises |
Dallara Toyota |
214.256 |
22. |
Larry Foyt | Foyt Enterprises |
Dallara Toyota |
213.277 |
23. |
B.Herta | Andretti Racing |
Dallara Honda |
219.871 |
24. |
A.Barron | Cheever Racing |
Dallara Chevrolet |
216.836 |
25. |
F.Giaffone | Dreyer Racing |
Dallara Chevrolet |
216.259 |
26. |
T.Takagi | Mo Nunn Racing |
Dallara Toyota |
216.641 |
27. |
G.Ray | Acces Motorsports |
G-Force Honda |
216.641 |
28. |
B.Lazier | Hemelgarn Racing |
Dallara Chevrolet |
215.110 |
29. |
J.Simmons | Mo Nunn Racing |
Dallara Toyota |
214.783 |
30. |
R.Hearn | Schmidt M/sports |
G-Force Toyota |
213.715 |
31. |
P.J.Jones | Beck Motorsports |
Dallara Chevrolet |
213.355 |
32. |
M.Roth | Roth Racing |
Dallara Toyota |
211.974 |
31. |
R.McGehee | PDM Racing |
Dallara Chevrolet |
211.631 |
A ještě několik statistických údajů o startujících pilotech:
Vítězové Indy z předcházejících ročníků: Al Unser Jr. (1992,1994) a Helio Castroneves (2001,2002)
Vítězové kvalifikací z předcházejících let: Helio Castroneves (2003), Greg Ray (2000), Scott Sharp (2001), Al Unser Jr. (1994)
Závodu se zúčastní 5 nováčků (Ed Carpenter, Darren Manning, Kosuke Matsuura, Marty Roth, Mark Taylor)
Nejmladším jezdcem je A.J. Foyt IV (19 let), nejstarším pak Marty Roth (45 let).
Jezdcem s nejvyšším počtem startů v Indy je Al Unser Jr. (16 startů)