IRL zamířila do Texasu
Na programu je Bombardier 500 ve Forth Worth.
Po nejdůležitějším závodě sezóny, kterým je bezesporu Indianapolis 500, teď týmy série IRL zamířily do Texasu, kde se v sobotu 12.června uskuteční další prominentní závod sezóny "Bombardier 500" na superoválu Texas Motor Speedway (TMS).
Oproti trati v Indianapolis se jedná o trať s vysokým úhlem klopení zatáček, který dosahuje 24 stupňů, přičemž přímé úseky a část trati před hlavní tribunou jsou klopeny rovněž a to s úhlem 5 stupňů. Taková charakteristika dráhy umožňuje dosažení velmi vysokých rychlostí projíždění zatáček, takže téměř celou trať mohou vozy projíždět maximální rychlostí. Pořádání závodů výkonných formulových vozů na těchto tratích, které byly konstruovány především s ohledem na závody vozů série NASCAR má i ve Spojených státech řadu odpůrců.
Texas Motor Speedway vstoupila neslavně do historie amerických formulových závodů už v roce 2001, kdy musel být nakonec odvolán závod série CART po trénincích a kvalifikacích. Téměř všichni jezdci si totiž stěžovali na to, že už po několika kolech absolvovaných plnou rychlostí u nich dochází k poruchám vnímání a orientace. Následně bylo zjištěno, že na jezdce působilo zrychlení 5-6 g, a to po dobu nejméně 18 sekund z 22, které trvá projetí jednoho kola. Tím docházelo k dlouhodobému snížení prokrvení mozku, které způsobovalo výše zmíněné problémy. Několik jezdců mělo po absolvování většího počtu kol plnou rychlostí problémy i s vystoupením z vozu a necítili se dále schopni ovládat vůz.
Na vině byla zřejmě kombinace vlivu vysoké maximální rychlosti a vysokého úhlu klopení, protože na ještě rychlejším superoválu v Montaně v Kalifornii, kde vozy dosahují vyšších průměrných rychlostí, avšak úhel klopení zatáček je menší, k tomuto jevu nikdy nedošlo.
Rychlé formule se do Forth Worthu vrátily ve formě závodů série IRL, ale loňský závod byl poznamenán hrůzostrašnou havárií Kennyho Bracka. Jeho vůz se v maximální rychlosti po kontaktu s jinou formulí vznesl do vzduchu a roztříštil o plot a hrazení.
Vedení IRL i majitelé TMS proto přistoupili k celé řadě úprav trati. Přestože se nezměnily její technické parametry, v průběhu měsíce dubna došlo k instalaci bariér SAFER na velké části oválu. Tyto bariéry, které se umisťují před vlastní betonové zdi, jsou konstruovány z oceli a speciální pěny tak, aby mohly pohltit velkou část energie vozu při nárazu. Instalace těchto bariér přišla majitele TMS na 1,7 miliónu dolarů. Rovněž došlo ke změnám v konstrukci ochranných plotů a jejich uchycení. Připočteme-li k tomu změny, ke kterým došlo v letošním roce v konstrukci a aerodynamice vozů, můžeme doufat že letošní závod série IRL proběhne bez těžkých havárií a hlavně bez jejich možných následků.