Závody vozů GT v České Republice již tento měsíc!

Přijměte pozvání na tuto jedinečnou akci - Brno 21.-23.5.2010
Po roční odmlce bude Masarykův okruh v druhé polovině tohoto měsíce hostit špičkovou kategorii motorsportu – třídu Grand Turismo s pestrou škálou výkonných a přitom elegantních vozů. Nenechte si proto ujít tuto výjimečnou akci pořádanou v naší domovině na brněnském automotodromu. Tento okruh se může pochlubit zajímavým profilem dráhy zasazeným do členité krajiny.
K vidění bude nejen množství napínavých soubojů aut v mistrovství světa třídy GT1, ale také mistrovství Evropy třídy GT3. Budete si moci vychutnat strhující zvuky vysoce výkonných motorů, jenž nejsou zkresleny technikou nutnou pro přenosy do Vašich domovů. Za přijatelný poplatek lze navštěvovat depo závodních vozů GT3. Zde se lze takřka dotknout těchto vozů, vidět práci mechaniků, zázemí týmů anebo šrámy vozidel po haváriích a soubojích „plech na plech“.
Ve startovním poli GT1 se objeví celkem 48 zkušených pilotů, řada z nich se pyšní tituly ze šampionátů vozů GT, výhrami z 24 hodin Le Mans, v sériích vytrvalostních závodů anebo působením v F1. Doplňují je také talentovaní mladíci, kteří prozatím sbírali zkušenosti a úspěchy v nižších kategoriích závodů GT. Letos pole obohatili dvě půvabné závodnice ze Švýcarska, Natacha Gachnang a Cyndie Allemann. Bohužel jejich účast v brněnském závodě je nejistá, z důvodu trvajícího léčení zlomeniny pravé nohy Natachy. K té došlo při havárii v kvalifikaci v úvodním závodě v Abu Dhabi po selhání zadních brzd jejího Fordu GT.
Důvodem pro návštěvu může být účast našich pilotů. České barvy hájí v třídě GT1 Tomáš Enge, který se svým britským kolegou Darrenem Turnerem pilotují Aston Martin s číslem 7. V šampionátu GT3 nastupuje roudnický rodák Martin Matzke s vozem BMW Alpina B6 s číslem 9. Jeho kolegou je nováček v GT3, Rakušan Nicolaus Mayr-Melnhof. Přestože v předchozích dvou podnicích dokázali oba piloti schopnost pohybovat se i v popředí startovního pole, ve výraznějších zápisech do výsledkových listin se to z různých důvodů prozatím neprojevilo.
Zkušeného českého pilota, Tomáše Engeho, uvidíme letos opět za volantem modelu DBR9 legendární britské značky Aston Martin. Odlišné bude zbarvení, bílé, s výraznými červenými nápisy týmu Young Drivers AMR. Jeho kolegou je britský pilot Darren Turner.
Přehlídka zajímavých pilotů
Ačkoliv se piloti třídy GT nemohou srovnávat s popularitou současných celebrit z F1, výsledky a výkony jež předvedly ve významných sériích stojí za zmínku. Zde je výčet těch významnějších úspěchů jimiž se mohou především piloti GT1 pyšnit.
Mezi nejúspěšnější piloty patří Michael Bartels a Andrea Bertolini, kteří společně vybojovali tituly v GT1 (2006, 2008, 2009), vždy pro tým Vitaphone s vozem Maserati. Ve startovním poli však najdeme i další mistry špičkové kategorie GT jako jsou Matteo Bobbi (2003), Christophe Bouchut (2001 a 2002; v nižší kategorii N-GT vyhrál titul v roce 2000), Jamie Campbell-Walter (2000) anebo Karl Wedlinger (1999).
Své kvality prokazovali jezdci i v jiných šampionátech, kdy uvidíte v akci členy vítězné posádky Le Mans Series z loňského roku s vozem Aston Martin Lola třídy LM P1, Tomáše Engeho a Stefana Mückeho. V šampionátu vytrvalostních závodů, American Le Mans Series, v letech 2005-2007 opanoval Oliver Gavin třídu GT1. Na další tituly ve vyšších kategoriích zřejmě pomýšlí i mladíci Christopher Haase anebo Henri Moser, kteří vyhráli šampionát ve třídě GT3 v loňském roce (resp. 2007 v případě Mosera).
Výčet úspěchů zakončí piloti, kteří vytrvali v nejslavnějším z okruhových motoristických podniků, 24 hodin Le Mans. Členy vítězných posádek v celkovém pořadí byli s prototypy LM P1 v roce 2004 Seiji Ara anebo Christophe Bouchut v roce 1993. Své mistrovství za volanty nejsilnějších vozů, GT1, prokázali Oliver Gavin čtyřnásobný vítěz (2002, 2004-2006), Darren Turner (2007 a 2008) anebo Peter Kox (2003).
Na tomto snímku jsou Peter Kox a Tomáš Enge týmovými kolegy. V letošním roce je však holandský pilot členem konkurenčního týmu Reiter Engineering krotící divokého italského býka, Lamborghini Murcielago R-SV. V kokpitu se střídá s nováčkem v serii GT1, Christopherem Haasem, loňským mistrem kategorie GT3.
Pestrá plejáda vozů snů
Příbuznost s výše zmíněnými vozy nezapřou Aston Martin, Corvette, anebo Ford. Ve startovním poli však najdeme i vozy, které jsou nasazovány pouze v této kategorii. Následují německé značky v podobě Audi R8 LMS anebo hned dvou BMW - továrního Z4 a Alpinou připravované B6. Nesmiřitelné rivaly nejen z GT3, ale také z letos nepořádaného GT2, představují Ferrari F430 Scuderia a Porsche 911 GT3 R. Výčet výjimečných vozů uzavírá Lamborghini s modelem Gallardo LP560 anebo další vůz stavící na slavném odkazu oblíbených předchůdců, Ford Mustang.
Maserati MC12 a Vitaphone Racing Team - kombinace, která v minulých letech těžko nacházela konkurenci. Dvojice Michael Bartels a Andrea Bertolini dokázala vyzrát nad soupeři v roce 2006, 2008 a 2009. V roce 2007 vybojoval titul Thomas Biaggi, když jeho týmovými kolegy byli Mika Salo, Fabrizio Gollin a Michael Bartels.
Vstupenky
Časy závodů (podle předběžného plánu)
Užitečné odkazy
Oficiální stránky šampionátu GT1 zde nabízí pod červenou barvou zvýrazněným tlačítkem GT1 TV možnost prohlédnout si záznamy závodů z předchozích víkendů z okruhu Yas Marina v Abu Dhabi a britského Silverstone. Doplňuji, že před každým záznamem je upoutávka, kterou lze posuvníkem na ovládacím panelu přeskočit. Dalším ovládacím prvkem je možnost nastavení sledování přes celou obrazovku a to v přijatelné kvalitě. Součástí je i kalendář na zbytek sezony s časy závodů (pozor na časový posun!). Fanoušci neovládající angličtinu se nemusí bát zdánlivé nesrozumitelnosti komentáře. Díky zajímavému dění před kamerami se komentátoři stejně nemohou příliš věnovat zákulisním zprávám, přestože se ani ty tomuto šampionátu bohužel nevyhýbají.
Fanouškům mohu z vlastních předchozích zkušeností doporučit koupi tzv. zlaté vstupenky s možností vstupu do paddocku, kde se lze dostat do blízkosti vozů GT3.
Koncertu výkonných motorů vévodí famózní zvuk americké legendy, Corvette. Žluté vozy týmu Phoenyx Racing/Carsport pilotují posádky Andreas Zuber s Marcem Hennericim a Andrea Piccini s Mikem Hezemansem. Za volanty černých Corvett belgického týmu Mad-Croc Racing se letos během dvou závodních víkendů vedle stálých pilotů Alexe Müllera a Pertii Kuismanena dostali příležitost Mika Salo, Oliver Gavin, Xavier Maassen a Nicolas Armindo.