Novinky

  • 04.03.2025 Neutral Ferrari vyhrálo soud, Cardile do Astonu nastoupí až v červenci

  • 04.03.2025 Neutral Nové pravidlo dává FIA moc okamžitě zastavit poškozený vůz

  • 24.02.2025 Neutral Sainz nahradil Vettela na místě jednoho ze tří ředitelů GPDA

Facebook Instagram

Jak dopadlo předsezonní testování?

Jak dopadlo předsezonní testování?

Předsezonní testy F1 v Bahrajnu

Jak to vypadá po předsezonním testu F1 v Bahrajnu? Nejprve se podívejme na hrubá čísla. Všechny tři nejrychlejší časy třídenního testu byly zajety ve druhý den. Nejrychlejší byl Carlos Sainz ve Williamsu, následován jezdci Ferrari, Lewisem Hamiltonem a Charlesem Leclercem. V poslední den byli nejrychlejší George Russell na Mercedesu a Max Verstappen na Red Bullu, což je zařadilo na celkové čtvrté a páté místo. Šesté nejrychlejší kolo zajel Alexander Albon, druhý jezdec Williamsu a bylo to nejrychlejší kolo testu dosažené na měkčích pneumatikách C4. Na opačném konci pořadí uvízli jezdci týmů Haas a Sauber.

Haas je však druhý, když se týmy seřadí podle odjetých kol. Jelikož technická pravidla zůstala téměř nezměněna a vývoj motorů prakticky zamrzl, tak ani tato disciplína není letos tak důležitá, jak po jiné roky, ale jejím vítězem je Mercedes (458 kol) a třetí jsou Racing Bulls. Poslední je překvapivě Red Bull (304 kol), přičemž vůz Aston Martinu odjel jen o dvě kola více.

Mnohem zajímavější je, jak vozy hodnotí insideři. Ti z Motorsport.com dali na poslední místo Sauber s jeho velmi zlobivým vozem. Na předposlední místo byli daní Racing Bulls, kde už Júki Cunoda potvrdil, že tým je v horší pozici, než začínal vloni. Osmý Haas je záhadou, protože si po celou dobu jel své stinty, nikoli kvalifikační ani závodní simulace. I konkurenci zajímá, jestli něco neskrývá. Vůz Aston Martinu je prý stabilní, ale pomalý s plnou i prázdnou nádrží. Williams prý jistě bude tvrdit muziku v lepší části středu pole. Časy na jedno kolo byly opravdu rychlé, závodní tempo nadprůměrné a celý průběh testu bezproblémový. Do čela středu pole je tipován Alpine, ovšem s tím, že v rukou Jacka Doohana vůz nevypadal tak dobře jako v rukou Estebana Ocona.

Z loňské silné čtyřky se nejméně předvedl Mercedes, u kterého nebyly pozorovány žádné problémy, ale ani skvělé momenty. Ferrari chce zabojovat o titul, ale jeho dlouhé stinty nepatřily mezi úplně nejlepší, přičemž problémy byly rychlost na rovinkách a opotřebení pneumatik. Motorsport zařadil na druhé místo Red Bull. Jeho vůz vypadá stabilněji než loni, ale opět, zelenáč Liam Lawson výrazně zaostával za Maxem Verstappenem. Jasným favoritem je tedy McLaren. Analýza čtvrteční závodní simulace Landa Norrise prý zanechala vrásky na čelech všech konkurentů. Tajemství se má ukrývat v předním zavěšení, které Red Bull nazval “zajímavým a riskantním“.

Nejvíce dat si z testů odnesl Mercedes. Foto: Mercedes

Motorsport Week souhlasí, že favoritem je McLaren, konkurovat mu může Ferrari, Red Bull pokud odstraní menší problémy a Mercedes zlepší-li čistou rychlost, protože stabilitu a spolehlivost má. Kvalifikační rychlost prý může Williams dostat do čela druhé ligy, s Alpinem v závěsu a opět otazníkem nad Haasem. Až za nimi může být šedivý Aston a problémové vozy Racing Bulls a Sauberu.

Oficiální web Formula1 také vidí McLaren na prvním místě a Ferrari jako jeho hlavního konkurenta. Red Bull vidí stabilnější, ale pomalejší než loni a na čtvrtém místě opět Mercedes. Černým koněm je Williams, o místo nejlepšího ze zbytku světa má zabojovat s Alpinem, Racing Bulls a Haasem. Avšak když si uvědomíme, že okruh v as-Sachíru je hodně specifickou tratí, uvědomíme si, že Melbourne, Šanghaj a Suzuka nám mohou dát zcela jinou představu o konkurenceschopnosti jednotlivých vozů.

Zdroj: Formula1, Motorsport, Motorsport Week, úvodní foto: Williams