Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dramatický víkend šampionátu GT v Brně

Dramatický víkend šampionátu GT v Brně

První body pro posádku Enge/Turner, zajímavá podívaná, ale i odvrácená část motorsportu

Během uplynulého víkendu se na brněnském automotodromu odehrály závody mistrovství světa vozů GT1, evropský šampionát GT3, italské mistrovství Porsche Carrera cupu a těžkou nehodou poznamenaný šampionát Lamborghini Blancpain Super Trofeo.

Tragédií poznamenaná sobota

První ze tří závodů poháru vozů Lamborghini zahájil odpolední část programu. Na konci prvního kola pilot vedoucího vozu č.22, Ital Giorgio Bartocci, těžce havaroval. Jezdec nezvládl na výjezdu z poslední zatáčky svůj vůz a po smyku na vlhké části za obrubníky jeho vůz narazil ve vysoké rychlosti levou stranou na betonovou zeď oddělující dráhu od boxů. Ihned po nárazu se vůz vzňal a zároveň se ještě několikrát v hodinách otočil. Naštěstí nikdo z projíždějících závodníků vůz nezasáhl, přestože zůstal stát poblíž závodní stopy. V první chvíli vůz hasili dva hasiči, asi po dvaceti vteřinách však došlo k rozšíření ohně živeného rozlitým palivem z nádrže. Přestože v tu chvíli již hasilo požár více lidí trvalo více než půl minuty než došlo ke zkrocení ohně do té míry, že mohl být vytažen pilot. Toho se následně ujali zdravotníci na dráze a následně v zdravotním středisku. Poté byl zraněný závodník vrtulníkem transportován do brněnské nemocnice v Bohunicích, kde byl umístěn na jednotce intenzivní péče. Pilot utrpěl zlomeninu ruky a popáleniny nohou. Jeho stav je nyní stabilizovaný. Vedení šampionátu následně přistoupilo ke zrušení závodů plánovaných na neděli.

Odstraňování následků nehody způsobilo zpoždění startu prvního závodu série GT3, v němž startuje český zástupce Martin Matzke. Poměrně netradičně se za zpomalovacím vozem odjela dvě zaváděcí kola, než byl závod odstartován letmým startem. Velmi brzy se snesl na dráhu Masarykova okruhu kratší, ale silnější déšť, takže jezdci odjeli celý závod na mokré anebo ke konci osychající trati. Závod ovládly Corvetty posádek Lambotte/Parisy (Graff Racing), Keilwitz/Hohenadel (Callaway Competition) a Seiler/Lunardo (Toni Seiler Racing). Kolega našeho pilota, Nikolaus Mayr-Melnhof, který závod rozjížděl ze slibné druhé pozice se krátce po startu propadl až na dvacáté místo. Do konce závodu se na lepší než 16. místo nepodařilo rakousko-české posádce dosáhnout, když dojeli s jedním kolem ztráty na vítěze.

FIA GT, Brno 2008

Do kvalifikačního závodu, který uzavíral sobotní část víkendu startovala obě Maserati z první řady na roštu. Hned po letmém startu Miguel Ramos přišel o druhou pozici v první zatáčce, poté co byl předjet Peterem Dumbreckem (Nissan) a Darrenem Turnerem (Aston Martin). Posádka vozu Bartels/Bertolini (Maserati) stylem start-cíl závod vyhrála před Astonem Martin pilotovaným posádkou Enge/Turner. Poslední bodovanou pozici vybojovali Michael Krumm a Peter Dumbreck, kteří dovezli svůj nissan na třetím místě. Slovenský závodník Štefan Rosina se svým kolegou Marcem Hennericim se propadli z 12. místa na konečné 17. místo. Lépe dopadla posádka Ján Daniš/Frank Kechele, kteří si naopak polepšili o dvě místa po startu z 20. pozice.

Nedělní bodová sklizeň českých a slovenských zástupců

Diváci, kteří neváhali a přišli na okruh dříve, měli ojedinělou možnost navštívit boxovou uličku a alespoň nahlédnout do garáží týmů GT1. Ulička byla přístupná majitelům jakékoliv vstupenky po dobu 45 minut. Jednalo se o náhradu za zrušený závod seriálu Lamborghini Blancpain Super Trofeo na základě sobotní tragické události.

Krátce po poledni byl zahájen druhý závod třídy GT3, který se narozdíl od předchozího sobotního klání odehrál na suché dráze. Tak jako o den dříve na nejvyšší stupínek vystoupala posádka Lambotte/Parisy (Graff Racing; vůz Corvette). Německá posádka Geipel/von Thurn and Taxis se s vozem Lamborghini Gallardo (Argo Racing) dokázala vklínit na druhé místo mezi další Corvettu posádky Keilwitz/Hohenadel z týmu Callaway Competition. A na čtvrtém místě si pro letošní první body dojel i náš zástupce Martin Matzke s Rakušanem Mayr-Melnhofem, střídajícím se ve voze BMW Alpina B6 týmu S-Berg Racing.

Po pauze již následoval vrchol víkendu, hlavní závod mistrovství světa vozů GT1. Ze slibné druhé pozice rozjížděl závod Tomáš Enge, ale stal se obětí nepříliš povedené startovní procedury a propadl se až na 16. pozici! Z prvního místa startující Bertolini odstartoval sice bez problémů, nicméně v šestém kole byl právě za příliš brzký start penalizován. Piloti startující z dalších řad nezaváhali po pozdě rozsvícených zelených světlech a prohnali se okolo nešťastného Tomáše. Při souboji dvou Francouzů v první zatáčce došlo mezi Grosjeanovým fordem a astonem Makowieckeho ke kontaktu, po němž se loňský kolega Alonsa propadl za svého krajana. Z osmnáctého místa startující Štefan Rosina se během prvního kola posunul o tři místa dopředu.

Grosjean se nehodlal spokojit se ztrátou pozice a snažil se útočit na Makowieckeho. Při útoku v nájezdu na cílovou rovinku byl úspěšný a vydal se stíhat další soupeře. Na opačné straně startovního pole bylo také rušno. Z boxů startující Mucke (Aston Martin) se v nájezdu do druhé zatáčky utkal v kontaktním souboji s fordem švýcarské závodnice Rahel Frey. Ta kontakt neustála a skončila se svým vozem v kačírku. Na okruh se tak poprvé vydal zpomalovací vůz do doby než byl vůz vyproštěn a Rahel mohla pokračovat v závodě.

Jakmile byl závod v pátém kole znovu odstartován zkoušel Grosjean bez úspěchu pokořit Mika Hezemanse s corvettou. Pilot jiného Fordu GT, Bas Leinders byl úspěšnější a na Stadionu vnitřkem předjel Wedlingerův nissan. Úspěšně skončil i odvážný útok Stefana Muckeho v první zatáčce při němž se posunul před Miku Sala. Mezitím se v hloubi pole pokoušel Enge předjet v druhé zatáčce Seijiho Aru (Nissan), ale neúspěšně. Přitom si musel hlídat za ním jedoucího Rosinu.

V sedmém kole došlo v esíčku na konci druhého sektoru ke kontaktům při ostrých soubojích mezi bílým Maserati pilotovaným Mateo Bobbim a Makowieckeho astonem. Nepřehlednou situaci se snažili využít za nimi jedoucí Řek Alexander Margaritis (Maserati) a Bas Leinders. Neúspěšný pokus stál Bobbiho dvě místa. Svůj trest si mezitím odpykal Bertolini. O kolo později se Margaritis pokusil ve stejném místě jako kolega zaútočit na osmou příčku Makowieckeho, ale ani on neuspěl a propadl se za Leinderse. V následující zatáčce se pokusil řecký pilot získat pozici zpět a vnitřkem se chtěl dostat před Leindersův ford. Došlo ke kontaktu po němž oba piloti skončili své působení v hlubokém kačírku. O poznání lépe provedl v tomto esíčku manévr Grosjean a předjel čtvrtého Jonathana Hirschiho (Aston Martin).

Protože se nedařilo odstranit uvízlé vozy Margaritise a Leinderse, byl již podruhé povolán do akce zpomalovací vůz. Zároveň se přiblížil okamžik, kdy je přikázáno během deseti minut povolat vozy do boxů na výměnu jezdců a všech pneumatik. Jakmile zpomalovací vůz projížděl okolo boxů, nastal u garáží týmů velký ruch. Kromě pouhých pěti vozů zajel zbytek startovního pole na zastávku, v některých případech byly odbavovány i dva vozy najednou. Byl to klíčový okamžik jak pro vítěznou posádku Grosjean/Mutsch, ale například i pro dvojici Enge/Turner, kteří získali osm míst!

Ještě než zajel zpomalovací vůz v dalším kole do boxů, stihli odbavení piloti dojet pět smolařů (Ara, Jager, Frey, Palttala a Mucke). Kromě Ary se zbylí čtyři piloti rozhodli také zajet na povinnou zastávku. Zbytek pole se nanovo vrhl do dalších soubojů. Clivio Piccione (Aston Martin) uspěl v souboji o čtvrté místo s Dominikem Schwagerem (Lamborghini). Xavier Maasen nejprve podlehl Henri Moserovi (Nissan) a později ještě Pertti Kuismanennovi s corvettou. Pod tlakem se ocitl i desátý Ján Daniš, kdy jej nejprve zdolal Bartels s maserati a o kolo později odrážel útok trojice Campbell-Walter, Moser (oba Nissan) a Hennericiho s corvettou. Útok Campbell-Waltera v první zatáčce patnáctého kola ještě slovenský pilot ustál, ale v další zatáčce byl mistr třídy GT z roku 2000 již úspěšný. Na Daniše neúspěšně útočil na Stadionu Moser, který se navíc propadl za Hennericiho, nicméně na výjezdu se Slovák dostal na vnější část na obrubník, kde si s ním oba piloti poradili.

Velmi snaživí byli jezdci z týmu Vitaphone, Ramos a Bartels, když si nejprve prohodili vzájemně pozice a vzápětí nenechali v klidu Schwagerovo lamborghini jedoucí na pátém místě. Michael Bartels se několikrát neúspěšně pokusil o útok, především v nájezdu do první zatáčky, kdy využíval vzduchového pytle na rovince. Teprve ve 24. kole se mu zdařil útok na Stadionu a zaváhání Schwagera využil i Ramos. Nicméně krátce po předjetí na chvíli znepokojil techniky kouř v oblasti pravého přední kola Bartelsova maserati. Zřejmě se nejednalo o nic vážného, protože se Michael pustil do stíhání čtvrtého Clivia Piccioneho, na nějž tlačil do poslední chvíle. Závěr závodu byl velmi strhující i před touto dvojicí, když v těsném závěsu za sebou dojel vítězný Mutsch, stíhaný Turnerem a Dumbreckem.

Pro body za osmé místo si dojela i německo-slovenské posádka Hennerici/Rosina. Ján Daniš závod nedokončil, své lamborghini odstavil v esíčku na konci druhého sektoru.

Přestože nebylo vždy vlídné počasí a nepříjemným okamžikem závodního víkendu byla sobotní vážná nehoda italského pilota, převládalo spíše množství kladných zážitků. Ať už se jednalo o velké množství zajímavých soubojů, škála rozmanitých zvuků vysokootáčkových motorů anebo pestré pole nádherných vozů.