FIA od příštího závodu zpřísní zátěžové testy předních křídel
Jde o reakci na kontroverze ohledně flexibilních křídel Ferrari a RBR.
Mezinárodní automobilová federace (FIA) nakonec zareagovala na kontroverze ohledně flexibilních přítlačných křídel Ferrari a Red Bullu a od Velké ceny Belgie zpřísní zátěžové testy.
Nevole ohledně předních přítlačných křídel zmiňovaných týmů započaly již o minulém víkendu na Hockenheimringu, vozy však prošly všemi technickými přejímkami a byly tak doposud považovány za legální.
V neděli večer však FIA rozeslala týmům oznámení, že se pokusí záležitost vyjasnit. Podle Autosportu by měla FIA při příštím závodním víkendu ve Spa užít článek 3.17.8 technických regulí, který umožňuje zpřísnit zátěžové testy při podezření z užívání flexibilních součástí na voze.
V článku 3.17.8 stojí: "Za účelem zajištění dodržování požadavků článků 3.15 (zakazující pohyblivé aerodynamické prvky - pozn.red.), si FIA vyhrazuje právo zavést další zátěžové testy na libovolnou část karoserie, která se jeví nebo je podezřelá z pohybu na jedoucím voze."
V tuto chvíli se mohou koncové prvky předních přítlačných křídel (tzv. endplates) prohýbat maximálně o 10 mm při zátěži 500 Newtonů, tedy 50 kilogramů. FIA sdělila týmům, že si vyhrazuje právo zpřísnit zátěžové testy až na 100 kilogramů, zatímco povolený průhyb bude lineárně zvýšen na 20 mm.
Lineární zvýšení zátěžových testů má zaručit, že týmy neužívají při řešení svých křídel "chytré" materiály, které by sice prošly testy při malých závažích, ale při větších zatíženích by se prohývaly mnohem více.
FIA chce rovněž zarazit potenciální užívání chytrých fixací a spojů na podlahách vozů. Údajně existuje podezření, že jde o další oblast, ve které by mohly týmy zneužívat pravidla.
Šéf Mercedes GP Ross Brawn v neděli potvrdil, že očekává ve Spa změny v testovacích procedurách FIA.
"Pochopil jsem, že mohou nastat nějaké změny ve způsobu provádění testů, ale vozy, kterých se to týká, samozřejmě splňují současné testy," řekl Brawn ještě před rozesláním dokumentu od FIA.
"Argument je takový, že pokud projdou současným testem, pak nejsou testy korektní. Můžete to vidět na trati, že je zde dost dramatický rozdíl mezi vozy, což je součástí hry - sám jsem byl ve stejné situaci. Co se ale obvykle děje, je zdokonalení testů FIA a myslím si, že se tak i stane.
Myslím, že FIA uznala, že rozdíl mezi vozy na trati neodráží situaci, kdy existují testy, které mají za účel udržet všechna křídla na podobné úrovni tuhosti a výkonnosti."
Brawn podle svých slov doufá, že nové testy záležitost vyjasní a zabrání jeho týmu připojit se k řadě soupeřů, kteří odstartovali drahý vývoj flexibilních technologií.
"Takové je naše dilema v tuto chvíli," pokračoval. "Je to dilema naše a je to dilema McLarenu. Doposud nevím, jak to dělají, ale pokud do toho nasypeme dostatek zdrojů, jsem si jistý, že bychom mohli skončit ve stejném stavu. Ale raději bychom to nedělali.
Chceme nějaké vyjasnění, bylo by to velmi důležité i pro příští rok. Pokud to bude považováno za přijatelnou cestu, budeme to chtít pro příští rok zarazit."