Grand magazín – informace ze světa GT (1/2011)
Cesta do zámoří. Znovuzrození. Nové vozy v GT3.
Více než měsíc uplynul od posledního závodu poblíž argentinského San Luis a do začátku nového ročníku si fanoušci musí počkat až do konce března na úvodní závod v Abú Zabí. Pro zkrácení dlouhé chvíle je zde první letošní vydání nepravidelného magazínu věnovaného především tématům z mistrovství vozů GT1, ale nově i z dalších šampionátů pořádaných společností Stéphane Ratel Organisation (SRO).
Před cestou do zámoří.
Štáb GT1 TV navštívil po závodě ve Španělsku garáž německé stáje All-inkl.com Münnich Motorsport. Zde natočil reportáž o přípravě týmu na závody v Jižní Americe. Reportérka Hailey Coxon zpovídala týmového vedoucího a pilota Marca Bassenga.
Jak sdělil německý pilot, balení začíná ihned po vydání vozu z parc fermé. V případě vozu Lamborghini (č.37) se jednalo o vůz, který hlavní závod nedokončil. V prvních minutách se po lehké přeháňce roztočil jeden z Fordů týmu Matech a v nastalém zmatku do Lamborghini německé stáje narazil druhý vůz švýcarského týmu. Nejprve tedy museli vyměnit převodovku, spojku a pravé kolo. Poté již mohli zahájit přípravy na uskladnění vozu do kontejneru. Je nutné vše zabezpečit proti poškození, protože může docházet k houpání anebo dokonce k nárazům kontejneru během cesty do zámoří.
Další dotaz se týkal jednotlivých dílů. Zadní křídlo je odmontováno a uloženo do samostatného obalu – jedná se o nejširší díl vozu, který je zároveň velmi drahý. Podvozek projde úpravou zavěšení tak, aby byl vůz co nejnižší. Následuje odčerpání benzínu, oleje a dalších kapalin. Ochranu před oxidací, především kovových částí, zajišťuje nanesení olejového poprašku WD40.
Na následující den ráno byla naplánována nakládka techniky a materiálu do kontejneru na cestu přes oceán. Vše je uloženo v krabicích, které jsou pro snazší orientaci očíslovány.
Vzhledem k Marcově roli týmového vedoucího je na místě až do okamžiku uzavření kontejneru, aby dohlédl, zda je vše naloženo. Pomáhá mu jeho asistent, protože německý závodník nemůže být všude mj. i z důvodu účasti v jednom z vozů. Do balení jsou však zapojeni všichni členové týmu, pro který se jedná o první cestu do zámoří. Marc doufá, že mají vše potřebné a jejich vybavení dorazí v pořádku do São Paula.
Mezitím se Hailey a Marc přesunuli z garáže ven ke kamionu a pneumatikám, k nimž mířila jedna z otázek reportérky GT1 TV. Hladké pneumatiky pro suchou dráhu se sundají z ráfku a předají dodavateli (Michelin). Ten jim dodá v Brazílii nové sady obutí. Pneumatiky pro použití v mokrém počasí se budou přepravovat na ráfcích, přestože zaberou více místa. Rovněž je třeba zabalit kompresor, láhve se stlačeným vzduchem, věci na čištění, díly nářadí a spoustu dalších potřebných věcí. Pokud by něco chybělo je obtížné sehnat náhradu, i když je někdy možnost vypůjčit si chybějící věc od soupeřů.
Na závěr se německý pilot vyjádřil k následujícímu závodu na Interlagosu, který měl již možnost poznat. V roce 2007 zde vyhrál v sérii vytrvalostních závodů LMS ve třídě GT2 s vozem Porsche. Vidí to jako výhodu u okruhu, který se mu i líbí. Jejich italskému vozu by mohl vyhovovat a jak ukázal konkurenční tým Reiter, lze s vozem i vyhrát závod.
Závěrečný Marcův odhad se nenaplnil, jejich vůz byl v Brazílii vyloučen z obou závodů, když jeho kolega Bouchut opakovaně nerespektoval vlajky. Štěstí mu přinesl až v Argentině domácí pilot Ricardo Risatti, s nímž dosáhl šestým místem v hlavním závodě jediného bodového přídělu v sezoně. V roce 2010 úspěšnější druhý vůz posádky Schwager/Pastorelli získal v Brazílii body za sedmé místo v hlavním závodě, v Argentině vyšel naprázdno.
Video: Zde Délka: 5:24
Znovuzrození legendy.
Následující příspěvek se netýká šampionátu společnosti SRO, nicméně v něm účinkuje jeden z loňských účastníků – ctižádostivý švýcarský tým Matech Competition. Stejně jako v MS GT1 nasadil dva vozy Ford GT do minulého ročníku 24 hodin v Le Mans. Na základě zážitků ze slavného závodu stáj chystá výrobu filmu Znovuzrození, z nějž nyní můžete shlédnout upoutávku.
V titulcích prokládajících nahrávku jsou zmíněna čtyři vítězství Fordu GT40 v letech 1966-1969. Od té doby tento vůz vyráběný v letech 1964-1969 na slavném francouzském okruhu nezávodil. Až do loňského roku. „Závodit v Le Mans je životní sen každého závodníka. Pokud by mně někdo před dvěma roky řekl, že budeme závodit s dvěma Fordy GT v Le Mans ....nevěřil bych mu“ řekl Martin Bartek, šéf týmu Matech. V nejtěžším závodě na světě se vrátil legendární vůz s nejnovějším týmem na startovním roštu.
Dva týdny po úspěšném vystoupení v sérii LMS ve Spa se v Brně představily Cyndie Allemann (vlevo) a Rahel Frey (uprostřed). Bronzový stupínek však tentokráte sledovaly z velkého povzdálí. Diskuzi techniků přihlíží i šéf stáje Matech Competition, Martin Bartek (vpravo).
Zatímco Ford GT40 při svém uvedení obsadil všechna pódiová místa, jeho nové verzi se nepodařilo ani spatřit šachovnicový praporek. Nejprve po havárii odstoupil Matechem dodaný Ford týmu Marc VDS Racing po pouhých 26 kolech. Pak přišly na řadu již vozy švýcarské stáje. V 59. kole odstavila kouřem zahalený vůz Natacha Gachnang z posádky dámského švýcarského tria. V druhé polovině došlo i na poslední vůz posádky Mutsch/Grosjean/Hirschi. Po zastávce v boxech se ve 171. kole již nepodařilo nastartovat motor.
Video: Zde Délka: 2:42
Nová technika v GT3.
Jak jsme již informovali Zde měl by se na startovním roštu v šampionátu GT3 objevit nový přírůstek v podobě vozu Mercedes-Benz SLS AMG. Díky dvojici vozů týmu Charouz Racing Systems se po dvouleté odmlce vrátí do startovního pole český tým. Na stránkách týmu jsou uvedeny také termíny závodu nového šampionátu tříhodinových závodů, Blancpain Endurance Series, vypsané pro vozy tříd GT3 a GT4. Nechybí ani datum 24 hodinového závodu ve Spa. Navíc fanoušci s tvůrčími schopnostmi mají do konce ledna možnost zúčastnit se návrhu zbarvení těchto vozů, bližší informace Zde .
Na rok 2012 je ohlášen vstup dalšího zajímavého vozu bývalého partnera Mercedesu z F1 – McLaren MP4-12C v provedení pro ME GT3. Dynamický britský tým CRS Racing byl poctěn možností přípravy vozu s McLarenem. Součástí vývoje bude nasazení do vybraných evropských závodů GT již letos.
V roce 2009 představený vůz zaujme jedinečnou konstrukcí šasi vyrobenou z jednoho kusu karbonu o váze pouhých 80 kg. Již silniční verze vyniká vysokou mírou přítlaku a aerodynamické účinnosti. „Cílem konstrukce a návrhu MP4-12C byl vysoký výkon a snadná údržba – dva hlavní požadavky případných zákazníků. Spojením rozsáhlých závodních poznatků našeho automobilového týmu a vývojových zkušeností odborníků z CRS Racingu, by měl být 12C GT3 zajímavou volbou pro špičkové týmy uvažující o závodění v GT3 v roce 2012“ uvedl Martin Whitmarsh, šéf stáje Vodafone McLaren Mercedes.
Spoluprací s McLarenem byl potěšen šéf CRS Racingu, Andrew Kirkaldy, který mj. uvedl: “Jeden z nejdůležitějších bodů programu bude zákaznický servis. Proto vyrobíme omezený počet vozidel za konkurenceschopnou cenu“ . Další informace o voze budou zveřejněny v průběhu letošního roku. Nový vůz čeká nelehký úkol navázat na úspěšné tažení předchůdce, byť se jedná o nižší kategorii GT závodů.
McLaren F1 GTR se představil v roce 1995 v Le Mans, které tehdy ovládl a postaral se o nejúspěšnější debut výrobce v historii slavného závodu. V první pětce se s výjimkou druhého místa umístila hned čtveřice těchto supersportovních vozů. Další dojel třináctý, dva vozy závod nedokončily. Přestože se jim v následujících letech již nepodařilo zvítězit (s výjimkou vítězství ve třídě GT1) dokázal vůz sbírat vavříny. Na níže uvedeném odkazu lze shlédnout nahrávku (vlevo je tlačítko na spuštění videa) o úspěšném typu F1, ale také současný model MP4-12C pilotovaný mistry světa F1, Jensonem Buttonem a Lewisem Hamiltonem a obrázek připravované GT3 verze.
Video: Zde Délka: 2:18
První letošní číslo Grand magazínu je u konce. Na závěr jsou zde odkazy na doplňující články k závodům GT:
Kalendáře šampionátů GT1, GT3 a Blancpain Endurance Series v roce 2011 Zde
Úvodní vydání Grand magazínu ze září loňského roku. V obsahu naleznete nahrávky jízdy Corvette a Nissanu po Nordschleife, Darrena Turnera v roli agenta Jejího Veličenstva, základnu týmu Phoenix Racing anebo zprávu o povýšení Nigela Stepneyho v týmu Sumo Power Zde