Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

GT1: Ochutnávka belgických delikates

GT1: Ochutnávka belgických delikates

Odkaz a informace ke sledování víkendových závodů v Zolderu.

Po bitvě značek, jejímž dějištěm byl před necelými dvěma týdny rozpálený asfalt okruhu Yas Marina, se účastníci MS GT1 přesouvají na starý kontinent. Zde se budou v příštích pěti měsících odehrávat další dějství světového mistrovství gétéček. První zastávkou bude Belgie, stát známý řadou turisticky zajímavých měst anebo jedinečnými čokoládovými pochoutkami.

Na severovýchodě země se nachází vlámská provincie Limburg. V kontrastu s její severní částí s písčitou půdou porostlou křovinami a lesy, úrodnější jižní část je charakteristická rozvinutým zemědělstvím a ovocnářstvím. Zároveň se jedná o průmyslovou oblast, v níž jsou v Genku od roku 1964 vyráběny vozy Ford – v současnosti se jedná oblíbené modely Mondeo, Galaxy a S-Max, zastoupené i na našich silnicích. O pouhý rok dříve se Limbursko začalo dostávat do povědomí mezinárodní motoristické veřejnosti novým okruhem v blízkosti městečka Heusden-Zolder.

Nicméně kořeny okruhu lze dohledat až v 50. letech minulého století, kdy místní Zolder Motor Club pořádal závody okolo náměstí. S postupem času vzrůstala potřeba najít vhodnější místo pro pořádání motoristických podniků. V roce 1961 byly zahájeny práce na novém okruhu. Návrhem byl pověřen Johannes Bernhardus Theodorus Hans Hugenholtz. Mezi známější díla holandského projektanta patří mj. okruh Suzuka, Hockenheimring (1965), Jarama aj.

Okruh Zolder, známý také pod názvem Terlaemen, byl slavnostně otevřen 19. června 1963. Až do roku 1972 měřil 4,186 km, pak došlo k prodloužení na 4,22 km po vybudování šikany Kleine nacházející se v druhém sektoru. K další změně došlo o dva roky později, když byl upraven nájezd na cílovou rovinku nazývaný po belgickém závodníkovi Jacky Ickxovi. Cílem bylo snížit rychlost, došlo k utažení dvojice mírných a rychlých zatáček. Délka okruhu vzrostla na 4,261 km a při přestavbě byl změněn také nájezd do boxové uličky. Tato varianta byla v provozu deset let, než byla v místě smrtelné havárie Gillese Villeneuva, vybudovaná šikana pojmenovaná po tomto legendárním kanadském jezdci. Po této úpravě okruh měřil 4,184 km.

Poslední změna trasy okruhu proběhla v roce 2001, kdy byla upravena úvodní část. Na místě vracejícího oblouku je nyní výjezdová komunikace z boxů. První zatáčka příznačně pojmenovaná Eerste Linkse byla zkrácena a byla napřímena k pravotočivé Sterenwacht, která má nyní větší poloměr. Změny v roce 2006 neměly vliv na současnou délku okruhu, která je 4 004 metrů. Byly pouze provedeny menší úpravy pro zvýšení bezpečnosti. K dispozici je jediná varianta okruhu. Areál je obklopen z větší části lesem, částečně obytnou zónou a kanálem.

Na piloty čekají dvě levé a pět pravých zatáček doplněné čtyřmi šikanami. Jezdí se po směru hodinových ručiček. Okruh se nachází v nadmořské výšce 52 metrů nad mořem. Profil dráhy má pouze menší výškové rozdíly, nejznatelnější je mírné stoupání za šikanou Kleine s následným klesáním k šikaně Gilles Villeneuve. Prozatím odolává trendu výstavby asfaltových únikových zón, takže piloti se v případě chyb musí mít na pozoru před uvíznutím v kačírku. Podle předpovědi počasí by nemělo pršet, přestože v neděli bude částečně zataženo. V sobotu by mělo být jasno a teploty by se během víkendu měly pohybovat v rozmezí 15 - 18°C.

Závodníci šampionátu FIA GT kategorií GT1 a GT2 se zde objevili celkem šestkrát. Nejprve v letech 1999-2001 a poté v letech 2007-2009. Pilotů se znalostmi okruhu ve startovním poli mnoho nenalezneme. Mezi nejzkušenější patří Mike Hezemans, který nevynechal žádný z posledních třech ročníků. Velmi dobře jsou na tom piloti stáje Young Driver AMR, kteří kromě Mückeho mají na svém kontě alespoň jedno vystoupení. Britský pilot německé stáje, Darren Turner, se při svém startu v roce 2007 ve Ferrari F430 třídy GT2 vyjádřil o okruhu následovně: „ V Zolderu jsem poprvé a nevím co mám očekávat. Ale okruh se mi líbí. Jde o dobrý výběr rychlých a středně rychlých zatáček a pak jsou zde velmi těžké šikany. Takže bude docela zajímavé najít správné vyvážení pro rychlé zatáčky i šikany, ale pracujeme na tom,“ uvedl rodák z Readingu. Nejlepší čas vozu GT1 v roce 2009 měl hodnotu 1:27,399 – současné vozy mají změny v konstrukci a především váží o 100 kilogramů více.

V 70. – 80. letech minulého století se zde odehrálo celkem deset podniků F1. Bohužel poslední závod v roce 1982 byl poznamenán smrtelnou nehodou kanadského pilota Gillese Villeneuva při kvalifikaci. Zajímavostí tohoto okruhu bylo pořádání světového mistrovství v silniční cyklistice (1969 a 2002) a v cyklokrosu (1970 a 2002). Třetí zatáčka okruhu se jmenuje Kanaalbocht, podle Albertova kanálu kolem nějž krátce vede, než se okruh stočí v další pravotočivé zatáčce. Jedná se o významnou dopravní tepnu vybudovanou v letech 1930-1939, jejíž uvedení do provozu oddálila 2. světová válka.

Mistrovství světa GT vozů, Brno

V současné době je známa jediná změna v jezdeckém složení. Stáj Belgian Racing zcela obměnila sestavu vozu č.9, kde se střídali v úvodním závodě Leclerc s Giroixem. Nyní pojede Vanina Ickx a Mathias Beche. O obou pilotech a případně dalších změnách v sestavě bude více v článku po kvalifikačním závodě.

Časový plán přenosů GT1.

 Událost  Den  GT1 TV  Sport 5
Kvalifikace  Sobota  9,50-11,20  10,00-11,15
Kvalifikační závod  Sobota  16,00-17,30  16,05-17,30
Hlavní závod  Neděle  14,30-16,00  14,00-16,00

Užitečné odkazy.

GT1 TV Zde

Tento odkaz nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy kvalifikací, kvalifikačních a hlavních závodů (volba Live GT, pokud je čas přenosu). Archiv (volba GT1´s most recent videos) nabízí kromě rozhovorů záznam obou úvodních závodů. V záznamu se lze rychleji přesunovat posuvníkem na spodní liště (např. přes upoutávky šampionátu před každým závodem). Před přenosem mohou být nyní zobrazeny reklamy, během přenosu nejsou vysílány. Závodem diváky provází motoristický novinář Ben Edwards a bývalý závodník John Watson. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.

Sport 5 Zde

Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3 a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a účastník GT3 v roce 2009, Jiří Navrátil. Příležitostně závody komentuje slovenský závodník Andrej Studenič.

Daily Motion – oficiální stránka MS GT1 Zde

Nový partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z loňského roku včetně záznamu některých závodů. Je zde uložen záznam úvodního víkendu z Abú Zabí.