Týmy chválí přínos letošních nových pravidel
Závody jsou podle nich nyní divácky atraktivnější.
Nová pravidla pro letošní sezónu, zahrnující pohyblivý prvek zadního křídla, návrat k systému KERS a daleko méně výdržné pneumatiky Pirelli, se zatím setkávají s pozitivními ohlasy ze strany týmů.
Jelikož je nyní předjíždění snazší než v minulých letech a rychleji se opotřebovávající pneumatiky vytvářejí prostor pro různé strategie, slibuje letošní ročník Formule 1 velmi vzrušující podívanou.
A ačkoliv se objevily obavy z toho, že příliš velký počet zastávek činí závody nepřehlednými, lidé přímo z týmu Formule 1 jsou novými pravidly nadšení.
Šéf týmu Renault Eric Boullier řekl: "Myslím, že je to dobré. Myslím, že pokud jste skutečným závodníkem, a já se za takového považuji, líbí se mi, když vám obě auta dosahují limitů, dokonce dochází i k malým kontaktům bočnic.
Nasazení DRS (systém pohyblivého elementu zadního křídla) bylo cenově efektivní, na některých okruzích to fungovat nebude, jako v Austrálii, alekdyž máte dostatečně dlouhou rovinku jako v Malajsii nebo Číně, fungovat to bude a je to dobré."
Šéf McLarenu Martin Whitmarsh dodal: "Mám pocit, když se podíváte zpátky na Malajsii, nebyl to špatný závod a myslím, že ta situace s pneumatikami a vozy šetřící pneumatiky v různých fázích jejich opotřebení zlepšují podívanou.
Pirelli muselo do sportu vstoupit s velmi malým počtem testů a my jim musíme pogratulovat k tomu, co dokázali. Jednotliví jezdci si mohou stěžovat na jednotlivé sady pneumatik, ale faktem je, když se na ten sport podíváte, máme pneumatiky, které jsou bezpečné, vytvořily pro týmy a jezdce určitou výzvu a jsou lepší pro tu podívanou."
Šéf stáje Red Bull Christian Horner přiznal, že nová pravidla zkomplikovala týmům život, ale o to větší zábavu nabídla divákům.
"Na boxové zdi je to vážně komplikované," řekl. "Pro letového dispečera by bylo noční můrou vrhnout se do víru strategií, protože se u dvou vozů snažíte hledět na to, kde vyjedete, jaké je opotřebení, jaké pneumatiky byste měli použít. To pracovní nasazení je ohromné.
Závodu to dodává napínavou dimenzi a já bych řek, že to závodu dalo nový element."
Na otázku, zda jsou nyní závody pro diváky komplikované a matoucí, Horner odpověděl: "Já nejsem ten správný člověk, který by to měl komentovat, protože člověk začne být příliš zabraný do svého vlastního závodu, takže nesleduje závod jako celek.
Musel bych se na ten závod podívat znovu, abych viděl, jak vypadal, ale byly k vidění souboje. Máte tu Alonsa a Hamiltona bojující bok po boku, máte Marka majícího špatné první kolo a pak se probíjejícího zpět. To tedy musí být pro Formuli 1 pozitivní v tom, co by byl jinak statický závod.
Myslím, že je to pozitivní a řekl bych, že potrvá několik závodů, než z toho vykrystalizuje nějaká šablona."
Stefano Domenicali, šéf týmu Ferrari, řekl: "Z pohledu podívané si diváci užívají, když vidí, jak se křídlo otevírá a zavírá a jak se k sobě jezdci přibližují a pak spolu bojují. Je to fakt a my s tím musíme žít.
Samozřejmě ale není pro veřejnost jednoduché pochopit, co se děje, protože je to složité také pro tým, jenže tak to je. Myslím, že je to letos součástí hry, musíme to zhodnotit a není třeba se na to vymlouvat."
Fernando Alonso dodal, že závody jsou nyní zajímavé i z pohledu jezdce, nová pravidla totiž závodníky nutí nepolevovat od začátku až do samotného konce.
"V jedné části závodu jsem byl druhý nebo třetí, předjel jsem Jensona a Jenson byl pak v jiné části závodu dokonce před Lewisem a já jsem bojoval s Webberem, který jel na čtyři zastávky.
Webber jel na čtyři zastávky, takže nelze jasně a jednoduše říct, co se děje. Ztratíte s nimi vizuální kontakt a už nevíte, jakou strategii jedou.
Takže se snažíte jet si svůj závod, víte, že jste někdy druzí nebo třetí, ale to neznamená, že jste druzí nebo třetí ve skutečnosti, protože pokud jedete jinou strategii, můžete se v posledním stintu ocitnout na pátém nebo šestém místě.
Takže musíte pořád tlačit a je také potřeba šetřit pneumatiky. Závod je velice dlouhý. Loni bylo po prvních zastávkách víceméně hotovo, letos nevíte nic až do posledních čtyř nebo pěti kol a to je zajímavé."