Novinky

  • 08.10.2024 Bad Michael Andretti již neřídí tým Andretti Global, zůstal jako poradce

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

Facebook Instagram

Bod za nejrychlejší kolo končí

Bod za nejrychlejší kolo končí

Neplnil svůj účel.

Bod pro jezdce, který zajede nejrychlejší kolo velké ceny a zároveň skončí na bodovaném místě, bude od začátku příštího roku minulostí. Bod začal být udělován v sezoně 2019 a jeho smyslem bylo okořenit závod a dát i jezdcům na beznadějně zabetonové pozici ještě něco, o co se mohou do konce závodu pokoušet. Pro televizního diváka bylo příležitostně zajímavé sledovat taktické hrátky, když si rivalové chtěli jeden druhému znemožnit výměnu pneumatik před vjezdem do předposledního kola, aby to zcela poslední bylo i tím zcela nejrychlejším prostě díky jinak neobvyklé kombinaci zcela nových pneumatik a téměř zcela prázdné palivové nádrže.

Ke zrušení došlo jen pár týdnů poté, co Daniel Ricciardo, jezdec menšího ze dvou týmů Red Bullu, připravil o tento bod Landa Norrise, čímž musel Red Bull jistě potěšit, ale ne natolik, aby mu to zachránilo místo v závodním kokpitu. Ricciardo byl už před nazutím nových pneumatik mimo bodované pozice a zajetím nejrychlejšího kola, sedmnáctého v jeho kariéře jezdce F1, tedy vůbec nic nezískal. Lidé zodpovědní za pravidla se možná mohli začít obávat, jak by to vypadalo, kdyby od nynějška například všichni motoroví zákazníci Mercedesu začali krást body Maxi Verstappenovi.

Můj názor vždycky byl, že je to zbytečnost. Hlavně proto, jakým způsobem byl bod získáván,“ řekl Carlos Sainz. „Ten bod velmi často skončí u někoho, kdo měl možnost provést před posledním kolem výměnu pneumatik a nepřijít přitom o pozici. Takže to není bod pro nejrychlejšího jezdce závodu, který by si takový bod i zasloužil. Většinou je to bod pro někoho, kdo se náhodou, štěstím nebo řekněme shodou okolností na trati dostal k výměně pneumatik zdarma.

Bod za nejrychlejší kolo nebyl tak důležitý, aby přežil kontroverzi ze Singapuru. Foto: Racing Bulls

Na stejném setkání Světové rady motorsportu bylo odsouhlaseno, že mladí nezkušení jezdci dostanou od roku 2025 dvakrát více příležitostí v prvních pátečních trénincích, než povinně dostávají letos. Při velmi omezeném testování s aktuálními vozy je evidentní potřeba najít prostor a čas pro zelenáče potřebující zkušenosti, aby do F1 nepřestala proudit mladá krev, ale za přiměřené náklady a bez další zátěže pro mechaniky závodního týmu. S posezonním sprintem mladých jezdců to letos nevyšlo, možná příští rok. Možná. Ale alespoň bylo dohodnuto, že každá závodní sedačka bude dvakrát ročně v prvním pátečním tréninku poskytnuta jezdci bez zkušeností, tj. čtyři tréninky pro mladíka každého týmu místo letošních dvou.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Racing Bulls