Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

McLarenu zákaz mini-DRS nevadí

McLarenu zákaz mini-DRS nevadí

Svůj účel již splnilo.

V letošním boji o titul mohou zavážit i drobnosti. Důkazem toho je rozhodnutí Red Bullu nenasadit do závodů vůz ve speciálních lakováních navržených fanoušky, a to jenom proto, že by malinko vzrostla hmotnost a zůstalo by méně závaží k rozmístění. A vůbec ne takovou drobností je zákaz takzvaného mini-DRS, které bylo nalezeno na voze McLarenu. Design zadního křídla zůstal legální, avšak McLaren byl upozorněn, že jeho vrchní plát se pod náporem vzduchu nesmí vytáčet vzhůru, čímž vznikala mezera pro proudění vzduchu ve stylu DRS. Jedná se však pouze o vyjasnění pravidel, McLarenu prý nehrozila diskvalifikace, jelikož je zadní křídlo schopno vyhovět všem testům, které FIA dělá na stojícím voze pomocí závaží. Po Baku McLaren usvědčilo video, do té doby se mu dařilo novinku držet v tajnosti.

Naše zadní křídlo z Baku sice neporušuje pravidla a prošlo všemi testy FIA, avšak McLaren po komunikaci s FIA proaktivně nabídl, že provede menší úpravy,“ píše se v tiskové zprávě McLarenu.

Týmu z Wokingu však zákaz už téměř vůbec nemusí vadit, svůj účel splnilo. Mini-DRS nebylo používáno od začátku sezony, bylo vyvinuto pro tratě, kde vůz potřebuje na dlouhých rovinkách co nejnižší přítlak. Bylo tedy zakomponováno pouze do zadního křídla určeného pro takové okruhy. Poprvé bylo nasazeno ve Spa-Francorchamps a svou roli sehrálo v Monze a v Baku. Letos již zůstávají v kalendáři pouze velké ceny na okruzích, kde jsou vozy F1 nastavovány na střední nebo vysoký přítlak. Jedinou výjimkou, kde McLaren ještě mohl malé zadní křídlo chtít použít, je Las Vegas. Dlouhou rovinku má i Autodrom bratří Rodríguezů, nicméně tam vstupuje do hry vysoká nadmořská výška a nízká hustota vzduchu.

Jsem na náš tým neuvěřitelně hrdý,“ řekl Norris. „Posouváme hranice, protože to se musí dělat, když se bojuje o titul. Navíc proti lidem, kteří jsou známí vymýšlením takových věcí, hledáním děr v pravidlech."

Ani jednu ze zmíněných tří velkých cen Lando Norris bojující o titul nevyhrál, pouze v Itálii byl na stupních vítězů. Oscar Piastri byl však dvakrát druhý a zvítězil v Baku.

Mini-DRS Norrisovi k vítězstvím nepomohlo, ale možná má díky němu o pár bodů více. Foto: McLaren

V pravidlech je stanovena i maximální odchylka, takže tato oblast je dokonale černobílá,“ nabízí jiný pohled Frédéric Vasseur, šéf týmu Ferrari. „Není to šedá zóna, žádné odstíny šedi. Tohle byl černě černý případ. Podle mě je to zřejmé.

Proč tedy nikdo neprotestoval proti výsledkům VC Ázerbájdžánu?

Mohlo se to stát, ale není snadné dostat se k důkazům.

Norris bez mini-DRS ovládl pomalý Singapur a MCL38 je obecně považován za aktuálně nejrychlejší vůz v poli, proto McLaren nyní čelí dilematu. Na výrobu čeká několik nových dílů zapadajících do agresivní vývojové strategie. Nicméně chce McLaren agresivně měnit vítězný vůz? Šéf týmu, Andrea Stella, naznačil opatrnější postup, což se však může přehodnotit, pokud Red Bull po třech volných víkendech nasadí v Austinu podstatně vylepšený vůz RB20.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren