Novinky

  • 08.10.2024 Bad Michael Andretti již neřídí tým Andretti Global, zůstal jako poradce

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

Facebook Instagram

Red Bull v podezření z podvádění

Red Bull v podezření z podvádění

Má zařízení pro změnu světlé výšky.

Ještě než se první kola dotkla asfaltového koberce Okruhu Amerik v Austinu, vypukla kontroverze kolem vozu Red Bullu a jeho legálnosti. Red Bullu trest, zdá se, nehrozí, ale jeho soupeři poukazují na možné porušování technických pravidel a získávání nefér výhody kdoví jak dlouho.

Kauza se týká části vozu zvané přední bryndák, T-zásobník nebo i rozdělovač, více o něm na konci článku. Klíčové je, že Red Bull má způsob, jak upravovat jeho výšku a spolu s ní tedy i světlou výšku přední části vozu. A to přímo z kokpitu! Pokud by tuto možnost využíval mezi kvalifikací a závodem, dopustil by se porušení pravidel parc-fermé, ale takto manipulovat aerodynamikou není dovoleno ani během závodu.

Nicméně Red Bull trvá na tom, že nic takového nedělal, že to dělat ani nelze, že v Texasu ve všem spolupracuje s FIA a že už má i plán, díky kterému dohled FIA zanedlouho nebude potřebný.

Samozřejmě všichni tlačíme na hranice dané technickými pravidly. My všichni. I díky tomu F1 je F1. Ale z toho, co jsem slyšel, usuzuji, že taková věc by nebyla posouváním hranic, ale jejich jasným překročením,“ nechal se slyšet Oscar Piastri, nejmenujíc Red Bull, stejně jako jeho týmový kolega z McLarenu.

"Není to věc, která by každému vyhrála velkou cenu nebo kvalifikaci," řekl Lando Norris. "Ani si nemyslím, že se teď výrazně změní poměr sil. Avšak když se ohlédnete za některými kvalifikacemi, rozhodovaly setiny sekundy. Nebo dokonce tisíciny."

Bryndák je na málokteré fotce dobře rozpoznatelný. Tady je jeho obrys vidět na starším voze Red Bullu, mezi deflektorem s logem Rauch a přední pneumatikou. Foto: Red Bull

Jeden důležitý fakt je, že Red Bull deklaruje, že i když je zařízení ovladatelné z kokpitu, není použitelné, když je vůz plně smontován. To znamená, že jeho existence může být vysvětlena třeba přínosem v trénincích, kde je často potřeba rychle otestovat různá nastavení vozu.

"Ano, taková věc existuje, avšak není přístupná po zkompletování vozu připraveného vyrazit na trať," upozornil zástupce stáje Red Bull. „Máme za sebou dlouhou komunikaci s FIA a také stanovený plán do budoucna.

Jezdci Red Bullu řekli, že o zařízení věděli, ale nepřišlo jim vůbec důležité a jeho ztráta tudíž nebude mít vliv na konkurenceschopnost vozu ve zbývajících šesti závodech sezony. Nabízí se otázka, proč tedy bude Red Bull provádět úpravy, když zařízení nemůže být zneužito k porušování pravidel. Je však na FIA, aby zjistila, zda mohlo, ale hlavně zda docházelo k porušování. Ze strany jezdců McLarenu je pak snaha rozdmýchat z uhlíků vatru pochopitelná, vždyť se bojuje o Pohár konstruktérů i o titul šampiona a sami si užili dost nepříjemných otázek při nedávné kauze mini-DRS. Při té McLaren tvrdil, že všechno vždy bylo v pořádku, ale beztak pracuje na úpravách.

Zmiňovaný bryndák je součástí vozů F1 již od 80. let minulého století, kdy začala být na spodní stranu všech vozů F1 umísťována stejná rovná deska, zabraňující hledání aerodynamických výhod v této oblasti vozu. Aktuální generace vozů sice vrátila do hry přísavný efekt podlahy, a její vývoj je velmi důležitý, jelikož podlaha produkuje více aerodynamického přítlaku než jiné částí vozu, avšak deska zůstala na svém místě a brání vývoji extrémních řešení. Věc ve tvaru obráceného písmene T původně sloužila prostě jen k uchycení předního konce této desky. Svislá část je z vhodného úhlu vidět na vozech mezi zavěšením předních kol a začátkem podlahy. A jelikož je to věc, která může nasměřovat proud vzduchu, než se poprvé dotkne podlahy, dovedeme si představit, že na rozdíl od 80. let mu týmy v současnosti věnují spoustu pozornosti.

Změny světlé výšky mezi kvalifikací a závodem by týmu v sobotu umožnily držet předek monopostu tak nízko u asfaltu, jak jen v tu chvíli lze bez spuštění nežádoucích vedlejších efektů, avšak mít jej v optimální výšce také v neděli, při vyšší hmotnosti plně natankovaného vozu. Nemožnost dělat po skončení kvalifikace větší zásahy do nastavení vozu týmy nutí dělat kompromisy i v souvislosti s prací s pneumatikami, jelikož v kvalifikaci může být výhodou jejich rychlé zahřívání, v závodě pak schopnost držet všechny čtyři v ideální teplotě.

Zdroj: Motorsport, planetf1, úvodní foto: Red Bull