Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Vozy sezony 2026 zrychlily o dvě sekundy

Vozy sezony 2026 zrychlily o dvě sekundy

Rozpočtový strop skokově naroste.

Vozy F1 sezony 2026 jsou po úpravách v pravidlech rychlejší o dvě sekundy. Samozřejmě, v simulacích, nikde jinde ještě neexistují. Kolem letošní Velké ceny Kanady se začalo opět šeptat o tom, že s rychlostí příští generace vozů F1 to nevypadá moc dobře. Mezinárodní automobilová federace tehdy všechny uklidňovala, avšak v tichosti došlo k nemalým změnám v technických pravidlech a obavy, že nová F1 nebude o moc rychlejší než F2, ustupují optimismu.

Získali jsme kolem 50 bodů přítlaku,“ řekl Nikolas Tombazis, šéf seriálů monopostů FIA. „Z minus 40 procent ve srovnání se současnými vozy jsme se dostali na asi tak minus 15 procent, co se přítlaku týče. Co se týče rychlosti, jsme velmi blízko současným vozům.

S přítlakem pomůže větší zadní křídlo i ohrádky na předním a například i více místa pro deflektory i difuzor a více svobody v těchto oblastech. Už desítky let se musí vozy F1 zpomalovat, aby nebyly šíleně nebezpečné a zdá se, že když teď budou muset motory čerpat polovinu energie z hybridních systémů a spalovat výhradně plně obnovitelné palivo, není až takový problém zrychlovat je.

Dostali jsme více volnosti, a to je správné. Budeme mít více nástrojů ke kontrole proudění vzduchu kolem vozu, což nejen zvýší jeho přítlak, ale vozy nebudou vypadat všechny stejně,“ těší se šéf týmu Williams, James Vowles.

Díky nejnovějším úpravám se změnily dvě věci. Budeme mít mnohem více přítlaku a budeme mít mnohem více svobody. Obě tyto věci vítáme,“ přidal se Andrea Stella šéfující McLarenu.

Problémy současné generace vozů, ideální fungování pouze s podlahou těsně u asfaltu a náchylnost k houpání a bušení podlahou o trať, mají být vyřešeny oslabením Venturiho tunelů.

Nová generace nebude vypadat celkem takhle. Foto: FIA

 

Mezi lety 2025 a 2026 dojde ke skokovému navýšení rozpočtového stropu. Ze současných 135 milionů na 215 milionů amerických dolarů (5,1 miliardy českých korun) však bude zahrnovat některé náklady, které dosud nebyly zastropovány. Kromě toho už týmy nebudou dostávat třísettisícovou "kompenzaci" za sprinterský závod, náklady na ně už jsou započteny ve stropě. Rozpočtový strop se také navyšoval o 1.8 milionu dolarů za každou velkou cenu v roce nad dohodnutých 21 a od roku 2026 už se bude nákladový strop zvyšovat jenom kdyby se jelo více než 24 velkých cen. Také je třeba si od navýšení odečíst inflaci a změnu síly dolaru vůči jiným měnám.

Navzdory původnímu plánu nebudou pod strop patřit náklady týmů na mateřské dovolené, což byla celkem kauza, protože převládla obava, že by to byla motivace zaměstnávat co nejméně žen v reprodukčním věku. Filozofie vedoucí k odsouhlasení většího rozpočtového stropu ze strany FIA byla, že čím méně výjimek z rozpočtového stropu bude, tím bude i méně prostoru k podvádění nebo alespoň zneužívání šedých zón. Již dříve bylo dohodnuto, že počínaje rokem 2026 začne platit 130milionový rozpočtový strop pro dodavatele motorů.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: FIA