Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA chce výrazně omezit foukané difuzory

FIA chce výrazně omezit foukané difuzory

Původně už od Španělska, proti tomu se však týmy ohradily.

Mezinárodní automobilová federace se rozhodla výrazně omezit používání foukaných difuzorů. Jejich správné nastavení a maximální využití je letos jedním z hlavních témat, co se vývojového boje týmů týče.

Jelikož byly od letošní sezóny zakázány dvou a vícepatrové difuzory, snaží se týmy ztrátu přítlaku na zadní nápravě dohnat zvyšováním efektivity využití těch aktuálních.

Jedním ze způsobů je směrování výfukových plynů na difuzor. Výfukové plyny vytvoří extra proud vzduchu, který pomáhá zvyšovat přítlak.

Jenže množství vyfukovaných plynů se během kola mění v závislosti na tom, kdy jezdec akceleruje a kdy naopak plynový pedál nepoužívá. Týmy se proto vrhly do práce na speciálních mapách svých motorů, aby se i mimo dobu použití plynového pedálu udržoval tok výfukových plynů k difuzoru.

To chce však FIA nyní omezit. Do pravidel se chystá zavést nařízení, že sešlápnutí plynového pedálu smí jezdec provést pouze za účelem zvýšit točivý moment, nikoliv množství spalin jdoucích k difuzoru.

Nové opatření chtěl vládní orgán Formule 1 zavést už pro Velkou cenu Španělska, týmy však vyjádřily nesouhlas a obavy nad tím, že by v tak krátkém časovém úseku nestihly mapování motorů adekvátně upravit.

FIA proto od svého záměru ustoupila, týmům však poskytla pouze odklad. Dá se tak tedy očekávat, že by zákaz umělého foukání difuzorů mohl v některé z příštích velkých cen vstoupit v platnost.

Situace, která pak nastane, by přitom mohla být velice zajímavá a vést k zásadnímu promíchání rozložení sil v poli. Velké přední týmy totiž velmi často používají propracované systémy foukaných difuzorů, jejich zákaz by tak mohl pozměnit složení špičky. Mezi hlavní průkopníky těchto systémů přitom patří vedoucí Red Bull a McLaren.