Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pravidlo o omezení foukání difuzorů zrušeno

Pravidlo o omezení foukání difuzorů zrušeno

Formule 1 se vrátí k technickým regulím z Velké ceny Evropy.

Mezinárodní automobilová federace oznámila, že změny pravidel týkajících se foukaných difuzorů zavedené před a během víkendu Velké ceny Velké Británie pozbývají platnosti a technické regule Formule 1 se vrátí do své podoby z Velké ceny Evropy.

Po sérii kontroverzních událostí na Silverstonu se FIA rozhodla zrušit své zásahy do technických pravidel a nechat dojet letošní sezónu pod předchozí variantou regulí.

FIA svou snahu o omezení foukání difuzorů poprvé promítla do pravidel pro Velkou cenu Evropy, když zakázala změny mapování motorů mezi kvalifikací a závodem.

Od Silverstonu však měla v platnost vstoupit daleko zásadnější změna, která měla zabránit týmům využívat mapování motorů k foukání difuzorů v době, kdy jezdec neměl sešlápnutý plynový pedál. Pro tyto případy FIA omezila množství výfukovaných plynů na 10%.

Jenže krátce před závodním víkendem na Silverstonu Mercedes-Benz skrze své zákaznické týmy (Mercedes, McLaren a Force India) zažádal o výjimku, podle svých slov z obav o spolehlivost. FIA mu vyhověla a povolila zapalování poloviny, tedy čtyř válců i v době, kdy jezdec neměl sešlápnutý plynový pedál.

V ohlasu na tuto situaci o výjimku zažádal také Renault (dodávající motory týmům Renault, Red Bull a Team Lotus). FIA přitom během druhého volného tréninku vyhověla i jeho požadavku a Renault tak mohl v případě nečinnosti plynového pedálu využívat 50% množství výfukových plynů.

Jenže výjimka Renaultu byla podrobena kritice, neboť byla udělena až po úvodní čtvrteční technické přejímce. FIA proto Renaultu krátce před začátkem třetího tréninku výjimku zase odebrala.

Týmy se potom v neděli před závodem sešly, aby jednaly o úplném zrušení změn provedených kolem britské velké ceny. Jenže aby návrh prošel, bylo zapotřebí jednomyslného souhlasu, kterého kvůli odporu Ferrari a Sauberu nebylo dosaženo. Velká cena Velké Británie se tak odjela s omezením FIA a výjimkou pro vozy s motory Mercedes-Benz.

Po závodě se však týmy sešly znovu, aby opět jednaly o úplném zrušení změn provedených kolem víkendu VC Velké Británie. A jak nyní FIA oznámila, dohody tentokrát dosaženo bylo.

Pravidla se tak vrací ke své podobě z Velké ceny Evropy, foukání difuzorů tak omezené není, nesmí se však měnit mapování motorů mezi kvalifikací a závodem. Týmy navíc odsouhlasily, že proti sobě v ohledu foukání difuzorů nebudou do konce sezóny podávat protesty.

Od příštího roku by přitom měla být kontroverze točící se kolem foukání difuzorů vyřešena, neboť nová technická pravidla pro rok 2012 znemožní využívání výfuků k jiným účelům než odvodu výfukových plynů z motoru. Výfuky totiž budou muset být vyvedené nad karoserií a neměly by proto aerodynamicky ovlivnit difuzor. Mapování motorů přitom zůstane zcela volné.