Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Gran Turismo v roce 2012

Gran Turismo v roce 2012

Stéphane Ratel poodhalil ve Spa novou podobu příštího MS.

Vedoucí pořadatelské organizace Stéphane Ratel Organisation (SRO), zajišťující chod několika šampionátů vozů GT, na tiskové konferenci před závodem 24 hodin ve Spa naznačil nové směřování světového mistrovství.

Letošní ročník MS GT1 se po první úspěšné sezóně potýká s nedostatečným počtem účastníků, který je na hranici potřebné pro pořádání závodů. Příští rok by byla situace ztížena nutností vstupu nových modelů vozidel. Vozům Aston Martin DBR9, Corvette C6R a případně Maserati MC12 nebo Saleenu S7 letos vyprší homologace. Není však vyloučeno udělení jeden rok trvající výjimky pro letos používané vozy.

Očekávaný příliv nových vozů a soutěžících.

První změnou bude nasazení pouze dvou vozidel jedné značky ve světovém mistrovství. V současnosti platí tento počet pro nově příchozí výrobce, stávající by měl mít na roštu alespoň čtyři vozy – což se letos příliš nedaří dodržovat. Předpokladem je účast devíti až jedenácti automobilek včetně stávajících vozů GT1.

Prozatím je potvrzena účast sedmi stájí. Týmy GT1 Young Driver (Aston Martin), Marc VDS (nově BMW, pravděpodobně Z4), Belgian Racing (Ford GT), All-Inkl.com (Lamborghini Murciélago) a JRM Motorsport (Nissan GT-R) doplní stáje působící v GT3 a Blancpain Endurance Series, WRT (Audi, nejspíše R8) a Vita4One (Ferrari, pravděpodobně 458).

Během několika týdnů by měla být oznámena účast Mercedesu (SLS), Corvette, Alpiny (B6) a možná také Lotusu (Evora). Od roku 2013 není podle Ratela vyloučeno nasazení McLarenu GT.

V případě, že by se nepodařilo dosáhnout cíle dvaceti vozů na roštu, SRO zvažuje možnost umožnit sedmi týmům nasadit třetí vůz. Ten by byl nabízen začínajícím anebo místním pilotům. Více bude známo začátkem září, kdy by mohl být zveřejněn seznam účastníků.

Závod ADAC GT Masters na Sachsenringu

Pokud vyjde vše dle představ Stéphana Ratela, mohli bychom vidět model Audi R8 LMS příští rok ve světovém mistrovství. Vůz je v současné době nabízen ve verzi dle pravidel GT3. Bývá nasazován mj. v ADAC GT Masters, z níž pochází vůz na snímku, ME GT3 a Blancpain Endurance Series. V poslední zmiňované sérii tento model získal cenné vítězství ve víkendovém 24 hodin ve Spa-Francorchamps.

Evoluční anebo revoluční změny v technice?

Vozy GT se v různých třídách odlišují zpravidla výkonem motoru (proměnlivá velikost otvoru restriktoru sání, palivo), materiálem brzdových kotoučů a disků kol, konstrukcí brzdového systému a spojky a hmotností. Návrh počítá s úpravami vozidel tak, aby byly jejich výkony srovnatelné!

Podle Ratela nemusí být vozy nižších kategorii bez šancí na výhru: „V roce 2012 nastane nové období, mistrovství vozů GT s upravenými pravidly. Nynější GT1 doplní GT2 a GT3, které budou upraveny tak, aby byly schopny bojovat s GT1. Dojde k omezení výkonu GT1, u GT2 a GT3 vzroste, aby každý mohl zvítězit. Vím, že tato myšlenka bude vyžadovat úsilí. Změny na vozech budou malé,“ uvedl šéf SRO, jak si představuje společné vystoupení nyní výkonnostně rozdílných tříd.

S odvážným nápadem souhlasili i účastníci. „Jedná se o společnou snahu SRO a týmů, které jsou zcela oddáni vytvoření úspěšného šampionátu. Pojetí roku 2012 bude rozvinutím současného MS GT1 postaveného na úspěchu strhujícího formátu hodinu trvajících závodů. S tím souhlasí všichni.“

Tato zajímavá úvaha mně přivedla na myšlenku provést srovnání vybraného modelu nasazovaného v několika třídách závodů GT. Po shromáždění materiálu a vyhodnocení bude uveřejněn článek týkající se rozdílů mezi různými kategoriemi.

Nové země na obzoru.

Kalendář příští sezóny by mohl být vydán v říjnu. V souladu se světovým zaměřením mistrovství bude probíhat rozšiřování do dalších zemí. Evropa, Argentina, Brazílie a Spojené Arabské Emiráty budou součástí kalendáře v roce 2012."

"Vedeme jednání na celé zeměkouli včetně Austrálie, Severní Ameriky a Ruska,“ naznačil vedoucí SRO seznam nových míst, kde by se mohly GT objevit příští rok. Jak zároveň dodal, již také prokázali schopnost zajistit účastníkům plnou finanční a logistickou podporu při zámořských podnicích.

Curitibu nahradí Zlatý přístav.

Zprávy o nahrazení zrušeného brazilského závodu druhým podnikem v Číně během září se týkají probíhající sezóny. Šéf pořadatelské organizace oznámil, že ze strany SRO je vše hotovo: „Již jsme učinili vše pro druhý čínský závod. Čekáme pouze na vyřízení homologace FIA pro okruh Goldenport, které proběhne příští týden.“