Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

International GT Challenge

International GT Challenge

Další informace o sérii a rozhovor se Stéphanem Ratelem.

Dle původních plánů měl být připravovaný vytrvalostní podnik v Austinu součástí šampionátu International GT Challenge. Nakonec se tento víkend v Americe odehrává pouze úvodní podnik šampionátu Pirelli World Challenge, posedmé i s vozy GT. Částečnou náhradou za neuskutečněný šestihodinový závod se stává tento článek s připomenutím principu ojedinělého druhu série, rozhovoru s pořadatelem a vyjádření zástupců účastnících se IGTC.

Šampionáty, v nichž sbírají výrobci body v klasifikaci nepatří mezi neobvyklé, nedávno zahájený International GT Challenge se svým pojetím vymyká. Odlišností od zavedených postupů představuje reprezentace přihlášených automobilek týmy putujícími po světě, stájemi působícími jen v místě konání podniku anebo kombinaci obou přístupů. Do první kategorie můžeme letos zařadit Bentley, do druhé McLaren a pravděpodobně i Mercedes a do třetí Audi.

Výhodou tohoto řešení je, že není bezpodmínečně nutné draze letecky anebo zdlouhavě lodí přepravovat veškeré vybavení týmů a vozy. Na místa konání podniků mohou putovat pouze jezdci a inženýři, což představuje snížení finanční náročnosti a zjednodušení logistiky při působení v sérii.

Na své si přijdou ve své klasifikaci i zúčastnění jezdci. Pro amatéry navíc s možností účasti pro různé výrobce v průběhu sezony.

Další podrobnosti se dozvíte z části následujícího rozhovoru se Stéphanem Ratelem. Vedoucí francouzské pořadatelské organizace SRO byl zpovídán reportérem magazínu Sportcar 365 během závodu 12 hodin v Bathurstu, prvním podniku International GT Challenge.

Myslíte si, že je zde poptávka po celosvětovém šampionátu GT3?

„Ukazuje se, že je to co výrobci chtějí. Většina využila místní týmy, což jsme chtěli. U MS GT1 jsem se poučil jak obtížná je doprava výbavy. Potřebujete dvě nákladní letadla Boeing 747 k dopravě mistrovství po celém světě. Myslím, že to co děláme, je mimořádně efektivní.“

„GT3 je jediná třída, která je v současnosti celosvětová. Máte vozy na všech významných trzích, takže je výhodnější zorganizovat sérii, která je úsporná a nezatěžuje životní prostředí. Létají závodníci a inženýři namísto celých týmů včetně vozů, vybavení a zaměstnanců. To jsme nyní dokázali.“

Uvidíme příští rok v Bathurstu kategorii profesionálů, aby došlo ke sjednocení s ostatními podniky IGTC?

„Věřím, že jde o správnou věc, protože (třída Pro-Am) vytváří velký tlak na kategorizaci jezdců. Pokud chcete vyhrát v celkovém hodnocení, nejdůležitější je najít nejlepšího možného pilota se stříbrnou licencí, což je obtížné. Raději bych, aby celkoví vítězové byli profesionálové.“

„Ale plně respektuji, že Bathurst není podnik SRO. Jedná se o nezávislý podnik, jenž je pouze částí naší série. Máme dohodu, kde jsme zodpovědní za vyvážení výkonnosti, to je zcela na SRO. Ale sportovní pravidla a formát je jejich volba. Bude-li to situace vyžadovat, tak k tomu dojde. Neřekl jsem, že se nebudou součástí IGTC, pokud to neudělají.“

Byl jste překvapen nedostatkem účastníků, který vedl ke zrušení podniku na okruhu v Austinu?

„Je pravdou, že jsme to správně neodhadli. Pokud se podíváte na evropské účastníky BGTS, všimnete si, že většina týmů nahradila staré vozy novými. Což znamená, že všechna nová vozidla týmy obdržely nyní, takže nebyl čas připravit je k nalodění 30. ledna. Také je těžké mít závod v březnu před sezonou. Načasování Bathurstu v únoru je rozumnější, protože v Evropě je zima.“

„Myslím si, že chybou byl termín. Zájem byl velký, protože to mohl být první vytrvalostní závod v Americe, kde mohla GT3 zvítězit celkově. Ale byl pouze dva týdny před Sebringem. Pro zájemce z Pirelli World Challenge zase může být obtížné zúčastnit se obou závodů během jediného víkendu.“

„Evropské stáje nechtějí riskovat před startem BGTS. Všechny tyto věci nefungovaly, ale neodkládáme plány a pokračujeme v práci. Určitě se tak stane koncem roku 2017.“

Uskuteční se závod v Austinu?

„Probírali jsme to s Pirelli World Challenge a jejím prezidentem Gregem Gillem. Věříme, že podnik na Circuit of America je dobrý nápad.“

Kolik podniků IGTC plánujete v roce 2017?

„Čtyři. Tři závody jako letos v Bathurstu, Spa a Sepangu, navíc závod v USA. Pokud budeme mít čtyři, možná spějeme k pěti, nalezneme-li místo v Africe. Kyalami .... proč ne, ale postupně. Pokud dokážeme přidat Ameriku v roce 2017 a Kyalami v 2018, pak budeme mít pět podniků na pěti kontinentech. Potřebovali bychom ještě něco?“

K nově založenému šampionátu se vyjadřovali také někteří účastníci z řad výrobců. Kromě nešťastně naplánovaného amerického podniku jsou s IGTC spokojeni.

Vedoucí zákaznického oddělení motorsportu Audi Romolo Liebchen uvádí: „Myslím si, že šampionát je dobrý nápad. Ale ptal jsem se Ratela, jestli bylo rozumné plánovat závod v Americe v tomto období.“

Ředitel závodního oddělení Bentley Brian Gush dodává: „Závod v Austinu byl zklamáním s pouze deseti až dvanácti přihlášenými vozy. Ale myslím si, že se uskuteční. Je to další série, kde můžete zvítězit celkově a my takovéto šampionáty upřednostňujeme.“

K nové sérii francouzský podnikatel dodává: „Jsme rádi, protože začátek se čtyřmi výrobci a dvanácti vozy je dobrý. Potřebujeme IGTC propagovat. Bude to chtít čas, ale vypadá to, že lidé pochopí koncept a zájem poroste. Věřím, že další výrobci se přidají.“

Nejbližším podnikem IGTC bude vrcholný závod 24 hodin ve Spa-Francorchamps. V Belgii se ve dnech 28. – 31. července ukáže, zda se k dosavadním čtyřem značkám Audi, Bentley, McLaren a Mercedes, přidají další výrobci.