Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Čtvrtstoletí GT závodů pod taktovkou Stéphana Ratela

Čtvrtstoletí GT závodů pod taktovkou Stéphana Ratela

V Paříži probíhá odložená oslava výročí

Ve středu 24. června 1992 se uskutečnil první podnik s „gétéčky“, jehož organizaci zajišťoval Stéphane Ratel. Na okruhu Bugatti v Le Mans uspořádal ve spolupráci a automobilkou Venturi závod Gentleman Drivers Trophy.

Foto: Dirk Bogaerts Photography

 Před bývalou pařížskou burzou Palais Brongniart je k vidění přehlídka patnácti závodních GT, účastnících se se Ratelovými šampionáty.

Francouzský pořadatel spolupracoval s domácím výrobcem nejen v organizaci pohárového šampionátu, ale také při účasti Venturi v závodě 24 hodin v Le Mans. Posléze rozvíjel své pořadatelské schopnosti s Patrickem Peterem a Jürgenem Barthem v celosvětovém mistrovství BPR. Mezitím založil začátkem roku 1995 vlastní společnost SRO, která se pod patronátem FIA ujala v roce 1997 nástupnictví po sérii BPR.

Pro svoji tehdejší vlajkovou loď FIA GT Championship začal v první dekádě 21. století rozvíjet koncept evropských národních mistrovství. Vznik této líhně týmů a pilotů se prolínal s přerodem FIA GT na světový šampionát. V nelehkém období následujícím po skončení MS GT1 se začalo rodit přepracované pojetí, jež vedlo k vytvoření „pyramidy GT závodů“.

Její základnou jsou projekty určené pro rozmanitou skupinu amatérských jezdců – od nadšenců (Curbstone Track Events), přes zkušené starší závodníky (Blancpain GT Sports Club) po začínající talenty (mj. GT4). Součástí tohoto segmentu jsou také podniky pro vrcholnou GT techniku (Blancpain Ultracar Sports Club a GT1 Sports Club).

Nejdůležitější částí základu pyramidy je v poslední době bouřlivě se rozvíjející třída GT4. S finančně dostupnější technikou mohou talentovaní jezdci postupovat ze samostatných oblastních seriálů do evropského šampionátu. Další příležitostí je také účast ve vyšších sériích určených týmům (mj. britské anebo asijské mistrovství). SRO však připravuje výhradně pro účastníky s GT4 boj o světovou trofej.

 

Foto: Dirk Bogaerts Photography

 

Sportovní oddělení Audi připravilo model R8 s grafickou úpravou odkazující na jubileum francouzského pořadatele. Stéphane Ratel (vlevo) a Chris Reinke (vpravo) před jedním z oficiálních vozů.

Další úroveň patří stájím, po nedávném rozmachu projektů SRO nejen těm evropským. Kromě dlouholeté stálice v podobě britského mistrovství se rozvíjí spolupráce s pořadateli americké Pirelli World Challenge. Pokračuje kooperace s partnery z WC Vision. Úspěch asijské Blancpain GT Series v premiérové sezoně má podpořit navýšení prémií pro úspěšné účastníky.

Výkladní skříní je pak seriál Blancpain GT Series, nabízející krátké i vytrvalostní závody, oslovující především stáje s profesionálními i smíšenými posádkami. Více informací o změnách v nejlepším šampionátu s technikou GT3 naleznete Zde.

Na špičce pyramidy se nacházejí projekty, které mají oslovovat výrobce nabízející pestrou škálu vozů GT3. Na výsluní se SRO snaží především dostat unikátní seriál vytrvalostních závodů Intercontinental GT Challenge.

Pojítkem mezi IGTC a BGTS je nejprestižnější závod určený výhradně „gétéčkům“, 24 hodin ve Spa. V roce 2018 se na belgickém okruhu uskuteční jeho jubilejní 70. ročník.

Na posledním projektu spolupracuje SRO s FIA a pořadateli podniku na městském okruhu v Makau. Klání o Světovou trofej má letos za sebou třetí ročník.

SRO se navíc uchází také o pořádání Světového poháru FIA GT, určeného amatérským jezdcům. Mezinárodní automobilové federaci předložila návrh na uspořádání podniku na okruhu v ruském Soči ve dnech 20. - 21. října 2018. Držitelé „stříbrných“ a bronzových“ licencí se utkají ve třech krátkých závodech. Oba jezdci mají být ze stejné země, přičemž zúčastněný stát má nárok maximálně na jeden vůz.