GT závody v roce 2016
Kalendář Blancpain GT Series a novinky v příštím roce.
Během závěrečného podniku vytrvalostní Blancpain Endurance Series na Nürburgringu došlo k představení plánů SRO na příští rok. Donedávna byl obvyklým místem odhalení plánů nejvýznamnější podnik 24 hodin ve Spa, letos vzhledem k nedokončenému kalendáři BGTS byla výroční konference posunuta na druhou polovinu září. Kromě takřka hotového kalendáře představil vedoucí SRO Stéphane Ratel také spoustu změn, s nimiž se účastníci i fanoušci budou setkávat v následujícím roce.
Kalendář BGTS 2016
Na novém kalendáři je patrné další sblížení vytrvalostních a krátkých závodů pod jednotnou hlavičkou Blancpain GT Series. Zároveň odráží stav jednotlivých závodů: vytrvalostní část staví na osvědčených okruzích a termínech, u sprintů nezůstal kámen na kameni.
Počet letošních slabě obsazených podniků byl snížen na pět. Zůstal pouze britský Brands Hatch, ostatní okruhy (Nogaro, Zolder, Portimao, Moskva, Zandvoort) v novém kalendáři nenaleznete. Otazník visí pouze nad místem úvodního víkendu v Itálii (letos poprvé Misano). Uvolněná místa zaujaly Nürburgring, Hungaroring a Barcelona.
Kalendář naleznete v následující tabulce. Okruhy, na nichž se uskuteční vytrvalostní část seriálu, jsou v kalendáři zvýrazněny tučným písmem. Nejbližší příležitost pro české fanoušky v podobě maďarského okruhu ještě čeká na schválení.
p.
|
Datum | Stát | Okruh |
1. | 08. - 10.04.2016 | Itálie | bude oznámeno |
2. | 23. - 24.04.2016 | Itálie | Monza |
3. | 07. - 08.05.2016 | Velká Británie | Brands Hatch |
4. | 14. - 15.05.2016 | Velká Británie | Silverstone |
5. | 24 - 25.06.2016 | Francie | 1 000 km Paul Ricard |
6. | 01. - 03.06.2016 | Německo | Nürburgring |
7. | 28. - 31.07.2016 | Belgie | 24 hodin ve Spa |
8. | 26. - 28.08.2016 | Maďarsko | Hungaroring |
9. | 17. - 18.09.2016 | Německo | Nürburgring |
10. | 01. - 02.10.2016 | Španělsko | Katalánie |
Změny v BGTS
Dosud odlišný systém kategorií, případně hodnocení bude nyní sjednocen. Z vytrvalostních závodů je převzato rozdělení na profesionální, smíšené a amatérské posádky. Z krátkých závodů je využito hodnocení v celkové klasifikaci, kde je potlačen vliv jiných tříd. Od ní se bude odvíjet štědřejší systém odměňování popsaný v samostatné kapitole.
V obsazení kategorie smíšených posádek dojde k několika změnám. V krátkých závodech již nebude posádka složená ze stříbrných jezdců omezena maximálním věkem. V 24 hodin ve Spa bude z jedné z dosud užívaných maximálních kombinací platinový-zlatý-stříbrný-bronzový nahrazen zlatý pilot stříbrným.
Ve vytrvalostních závodech čeká na soutěžící minimální čas zastávky. Navíc v podniku 24 hodin ve Spa bude potřeba do uplynutí dvacáté hodiny provést povinnou zastávku sloužící k výměně brzdového obložení.
Další novinkou je úprava celkové hmotnosti vozů dle průměrné váhy posádek, čímž má dojít k vyrovnání šancí váhově rozdílných jezdců. Tréninky pro amatérské jezdce (bronzoví a stříbrní) budou zavedeny i v krátkých závodech, čímž dojde ke zkrácení prvního volného tréninku.
Bude-li se chtít výrobce zúčastnit podniku BGTS (včetně Spa) s vozem obsazeným profesionální posádkou, musí nasadit minimálně dvě auta jednoho modelu v celém seriálu. Cílem je přilákat výrobce do krátkých závodů, chtějí-li získat titul v šampionátu nebo triumf v 24 hodinovém závodě.
Prize money
Stejně jako letos motivuje účastníky k nasazení vozů do obou částí seriálu, příležitostní soutěžící nyní nemají dostat nic. Navíc částky z níže uvedené tabulky se nyní nemají týkat stájí s rozpočtem pokrytým více jak z poloviny výrobci. Pro srovnání je v závorce částka vyplácená v letošním roce.
p.
|
Celkové pořadí
|
PRO-AM
|
AM
|
1. |
30 000 (30 000)
|
15 000 (20 000)
|
10 000 (10 000)
|
2. |
25 000 (20 000)
|
10 000 (10 000)
|
5 000 (0)
|
3. |
20 000 (20 000)
|
5 000 (0)
|
0 (0)
|
4. |
15 000 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
5. |
10 000 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
6. |
5 000 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
Celková částka, která bude dostupná během každého víkendu vzroste na 150 000 euro. Na celkového vítěze opět čeká 84 sad pneumatik Pirelli, místo peněžité odměny hodinky v hodnotě 21 000 euro od titulárního sponzora série, švýcarské firmy Blancpain.
Další novinky SRO
Jestliže jste v předchozí kapitole marně hledali třídu pro jezdce se stříbrnou kategorizací ve věku do 25 let (Silver Cup), má dojít k jejímu osamostatnění. Závody se uskuteční během všech pěti podniků s krátkými závody a dvou víkendů britského mistrovství GT. Účastníci budou mít k dispozici dvě sady pneumatik, upravený systém vyvážení výkonnosti (nižší váha i výkon). Během zastávek se nebudou měnit pneumatiky a budou mít daný čas strávený v boxech.
Spolupráce s americkou sérií Pirelli World Challenge a pořadateli asijských vytrvalostních závodů přinese první ovoce. Pod pracovním názvem Intercontinental GT Challenge mohou výrobci podpořit místní týmy poskytnutím profesionálních jezdců anebo technického personálu v čtveřici prestižních podniků. Odpadá tak nákladná letecká anebo zdlouhavá lodní doprava při přesunu vozů a vybavení. Součástí celosvětové série mají být stávající závody 12 hodin v Bathurstu, 3 hodiny v Austinu, 24 hodin ve Spa a 12 hodin v Sepangu. Další podrobnosti mají být zveřejněny koncem října.
Spolu s prodloužením kontraktu na dodávky pneumatik Pirelli, nahradí v příštím roce v britském mistrovství dosavadní Avon italský výrobce. Změna dodavatele má nalákat ostrovní týmy k účasti v mezinárodních podnicích mimo Velkou Británii.
Úspěch letošních úvodních ročníků série určené amatérům (GT Sports Club) anebo majitelům exkluzivních vozů (Ultracar Sports Club) přispěje v příštím roce k většímu počtu podniků. Jejich počet vzroste ze čtyř na pět, respektive ze dvou na tři.
SRO napomůže členům klubu Curbstone Track Events k jednoduššímu vstupu do světa závodů GT při pořadání vlastních kurzů ve spolupráci s belgickým klubem RACB. Řada vlastníků špičkových automobilů se v minulosti nespokojila pouze s rozvojem řidičských dovedností při školeních na uzavřené dráze, ale nyní se účastní sérií pořádaných Ratelovou společností.