Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

GT1: Horský vzduch s příměsí benzínových výparů

GT1: Horský vzduch s příměsí benzínových výparů

Závěrečné boje o tituly v okolí jezera Potrero de los Funes.

Před závěrečným podnikem druhého ročníku MS GT1 měli jezdci dostatek času načerpat síly na bitvy o poslední příděl bodů v letošním roce. V Číně je sice čekaly dva náročné víkendy, ale od té doby již uplynuly skoro dva měsíce.

Poblíž srdce Argentiny leží provincie San Luis se stejnojmenným hlavním městem. Ještě před dvaceti lety se jednalo o oblast zaměřenou na pěstování kukuřice a chov skotu s průmyslem orientovaným na zpracování živočišných produktů. Vlivem daňových zvýhodnění se poté začal prosazovat lehký průmysl mj. zpracování papíru, textilu, plastů a keramiky. Přestože se nejedná o turisty vyhledávanou oblast, jedním z lákadel je v nedalekých horách severovýchodně od hlavního města jezero Potrero de los Funes. Podnětem pro pojmenování jezera byla ohrada pro dobytek v majetku významné rodiny Funesů ze San Luis. Zásobárna vody pro hlavní město je oblíbeným místem rybářů a příznivců kempování. Komunikace lemující jezero rozprostírající se pod vrcholky hor se staly základem pro okruh zprovozněný poprvé v roce 1987.

V tomto roce se 15. srpna odehrála premiéra 6,186 kilometrů dlouhého okruhu závodním víkendem cestovních vozů. Nadšení ze zajímavého nového místa pro motoristické podniky však zastínila tragická nehoda při níž zahynuli dva diváci. V hlavním závodě došlo k další vážné havárii, při níž byl vážně zraněn jeden z pilotů. Nevydařené zahájení provozu utlumilo další snahy pořádat závody na dvě desetiletí.

V srpnu 2007 se objevily první zmínky o návratu motorsportu do argentinských hor. Nově položený asfaltový koberec se z větší části vinul v místech původní dráhy. V listopadu 2008 se nad okruhem plánovaném pro příležitostné používaní znovu rozburácely motory závodních vozů. Cestovní automobily argentinského mistrovství spolu s vozy GT1 a GT2 šampionátu FIA GT se postaraly o vydařenější návrat do světa motorsportu.

Dráha a atmosféra závodu zcela uchvátily tehdy trojnásobného mistra GT1, Andreu Bertoliniho: „Chtěl bych okruh ohodnotit známkou deset z deseti! Je to první rok okruhu, přesto jsem nikde neviděl organizaci jako zde. Doufám, že zde budeme závodit dlouhou dobu; je zde skutečné zaujetí pro motorsport a je báječné vidět tolik diváků. Přeji si, aby okruh byl v kalendáři dalších deset let!“

Z jiného soudku je pohled pilota stáje Sumo Power Petera Dumbrecka po loňské zkušenosti: „Nepochybně mám z tohoto okruhu obavy. Trochu mi připomíná Macau (městský okruh na ostrově Macao, část ČLR s vyšší úrovní autonomie. Místo závodů např. WTCC, pozn. autora). Jezdil jsem již na městských okruzích, které bývají docela jednoduché. Ale zde je několik druhů zatáček, některé se sklonem. Je tu malá přilnavost, protože jde o běžnou silnici, takže trvá dlouho než přilnavost vzroste.“

Závodí se na jediné variantě o délce 6,249 kilometru. Kromě dvou uměle vytvořených šikan vede po běžných silnicích, jejichž šířka se pohybuje v rozmezí 12-16 metrů. Na cestě okolo jezera čeká na závodníky 12 pravých a 11 levých zatáček. Jezdí se po směru chodu hodinových ručiček. Na jezdce sice nečeká zrádný kačírek jako v Pekingu, ale betonové hrazení lemující většinu dráhu bude ještě nemilosrdněji trestat jezdecké chyby. Nevelké únikové asfaltové zóny se vyskytují poskrovnu. Horské masivy tyčící se nad městečkem a jezerem vytvářejí působivé scenérie, ale zároveň naznačují dvě hodnoty, které budou jezdce zajímat více. Pojede se v nadmořské výšce nejméně 932 metrů nad mořem, přičemž nejvyšší bod okruhu se nachází o 50 metrů výše.

Členitější profil příliš nepotěší posádky vozů se závažím na palubě. Nejhůře je na tom vedoucí stáj hodnocení stájí Young Driver AMR, jejíž vozy povezou 55 kg (Turner/Mücke), respektive 30 kg navíc (Enge/Müller). Jejich nejbližší pronásledovatelé z týmu JR Motorsport (ztráta 8 bodů) také nepojedou s prázdnou: Krumm s Luhrem budou mít stejně jako česko-německá dvojice konkurenční stáje, pouhých 15 kg povezou Dumbreck s Westbrookem. Bez zátěže pojedou týmy Hexis AMR (ztrácí na vedení 29 bodů) a All-Inkl.com (- 41 bodů).

O něco přehlednější je situace v klasifikaci jezdců. Nejbližší pronásledovatelé vedoucí dvojice Krumm/Luhr (131 bodů) povezou o 25 kg závaží více a v hodnocení ztrácí 11 bodů (Tuner/Mücke). I když třetí Winkelhock s Bassengem a čtvrtí Piccione s Hohenadelem pojedou s prázdnými vozy, ztrácí na vedení propastných 30 bodů. O bod méně má dvojice Enge/Müller. Již ani teoretické šance na titul se netýkají šestého Maxime Martina (98 bodů) – i kdyby vyhrál obě jízdy, má horší bilanci výher a je posledním vozem se závažím (+ 35 kg).

Počasí bude závodníkům připomínat nelehké podmínky v Pekingu. V sobotu je vysoká pravděpodobnost srážek snášející se na dráhu z polojasné oblohy. V neděli by mělo být zamračeno s možností přeháněk, teplota by se měla v obou dnech pohybovat do 30 °C.

Změny sestav.

Kromě Makowieckeho, který nastupoval ve stáji Marc VDS, další jezdci se v kokpitech GT1 objeví letos poprvé. Nejzkušenější je Christopher Haase, který doplní Laucka ve stáji DKR (Lamborghini č. 47). Dvojice nováčků z Holandska se objeví ve voze Corvette C6 (č. 11) týmu Exim Bank. Prvním z nich je Yelmer Buurman, druhým Francesco Pastorelli, bratr pilota týmu All-Inkl.com. Více o nových jezdcích a dalších změnách v sestavě bude v článku po večerním sobotním kvalifikačním závodě.

Časový plán přenosů GT1.

 Událost  Den  GT1 TV  Sport 5
Kvalifikace  Sobota  12,45-14,15  12,45-14,15
Kvalifikační závod  Sobota  17,30-19,00  17,30-18,55
Hlavní závod  Neděle  17,30-19,00  17,00-19,05

Užitečné odkazy.

GT1 TV Zde

Tento odkaz nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy kvalifikací, kvalifikačních a hlavních závodů (volba Live GT, pokud je čas přenosu). Archiv (volba GT1´s most recent videos) nabízí kromě rozhovorů záznam letošních závodů. V záznamu se lze rychleji přesunovat posuvníkem na spodní liště (např. přes upoutávky šampionátu před každým závodem). Před přenosem mohou být nyní zobrazeny reklamy, během přenosu nejsou vysílány. Závodem diváky provází motoristický novinář Ben Edwards David Croft anebo Jack Nichols a bývalí závodníci John Watson anebo Johnny Herbert. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.

Sport 5 Zde

Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.

Daily Motion – oficiální stránka MS GT1 Zde

Nový partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z loňského roku včetně záznamu některých závodů. Jsou zde uloženy také záznamy letošních závodů.