Divoká ruleta pod širým argentinským nebem
Havárie na startu, penalizace a dramatické momenty míchaly pořadím.
Závodní víkend se nesl v duchu tragické nehody, jenž se přihodila tento týden v argentinské provincii San Luis. Srážka vlaku s autobusem si vyžádala život osmi obětí, šest z nich byly děti.
Pro uctění památky se pořadatelé rozhodli pro úpravu pátečního programu, minutu ticha před hlavním závodem a zrušení oslav při slavnostního ceremoniálu. Všechny vozy měli na karoserii vyobrazenou černou stužku na bílém podkladu s nápisem En Memoria.
Nehoda na startu vyřadila z boje o týmové trofeje z cenných kovů tři účastníky. Další dvěma zkomplikovala cestu k bodům. Dvacet minut vedl celé pole zpomalovací vůz. Penalizace zbylých soupeřů napomohly stáji Hexis k titulu.
Startovní rošt nebyl výjimečně poznamenán tresty, jenž byly udělovány zpravidla za výměny motorů případně jiné prohřešky účastníků. Jednalo se však jen o zdánlivý klid před bouří. Po slibovaném dešti nebylo ani památky a tak se horké hlavy jezdců postaraly o divoké rodeo na startu. Obvykle starty hlavních závodů probíhaly klidně, tentokráte se drama odehrálo již na startovní rovince.
Pravděpodobně Bernoldi jedoucí v nissanu použil vůči Winkelhockovu lamborghini sílu zápasníků sumo, čímž poslal vůz německého pilota napříč dráhou před startující vozy. Neovladatelný vůz se vydal ke zdi nalevo, přičemž se mu podařilo strhnout čerstvého šampióna GT1 Luhra. Nissan německého pilota poslal ranou do pravé zadní části do efektních hodin Müllerův aston martin. Müller měl po této smůle obrovské štěstí, když se jeho roztočený automobil otočil do směru jízdy a navíc nejevil známky významného poškození.
O podobné náhodě si mohla nechat zdát hned pětice jezdců, kteří se nedobrovolně stali účastníky tance na rovince, jenž svou divokostí předčil i slavné argentinské tango. Když se usadil rozvířený prach, naskytl se pohled na trojici týmových zbraní vyrovnaných bok po boku. Naděje celkově čtvrtého týmu All-Inkl.com s dvojicí lamborghini se v mžiku rozplynuly, stejně jako prozatím bronzové umístění posádky Winkelhock/Basseng. Společnost raněným italským býkům dělala Godzilla (hovorový výraz pro Nissan GT-R) celkově druhé stáje JR Motorsport. V pasti za hradbou tří gétéček uvízl také nissan sesterské stáje Sumo Power s Davidem Brabhamem a lamborghini týmu DKR s Jonathanem Kennardem za volantem.
Z divoce vyhlížející havárie vyvázli piloti bez úhony na zdraví a odkráčeli přes dráhu ke svým boxům. Na okruh byl vyslán zpomalovací vůz a komisaři, kteří se pustili do úklidu trosek po karbonovém dostaveníčku.
Mezitím se na dráze odehrávala i v prořídlém poli dramata, která později ovlivnila průběh závodu a souboje o trofeje. Alex Müller byl z hodin rozrušen natolik, že přehlédl jednu z mála vlajících žlutých vlajek a přehnal se přes pomaleji jedoucí zbytek pole do čela. Ani tým jej neupozornil, protože nebyl informován. Dalším hříšníkem byl Richard Westbrook zaslepený nutností vybojovat body do týmového hodnocení. Situace byla natolik složitá, že komisaři se radili bezmála půl hodiny a teprve poté vyřkli svůj ortel nad provinilci.
V tu dobu se po více jak dvaceti minutách vyhlídkové jízdy působivou scenérií argentinského jezera, městečka a hor začalo opět závodit. Přiblížil se čas povinných zastávek v boxech, kam se na konci sedmého kola vydal pestrý hrozen vozů na obsloužení k mechanikům a výměně jezdců.
To se nezdařilo Rossimu, který musel odstavit na dráze svoji pochroumanou rudou corvettu po kolizi s Hohenadelem. Ani holandský jezdec neměl na růžích ustláno, protože jeho vůz se pohyboval odlehčený především o přední kapotáž a později se ještě potýkal s defektem pneumatiky. Když jej vystřídal Piccini, vydal se italský pilot s vervou na okruh, kde postupoval dopředu.
Nyní se o míchání pořadí staraly dříve zmíněné penalizace. Tomáš Enge (místo Müllera) po delším váhání musel opustit vedení v závodě. Převzal jej Dumbreck (místo Westbrooka), ale toho čekal o chvíli později stejný osud. Oba jezdci se po odpykání trestu dostali mimo bodované pozice.
Dvojice týmů, která měla v hodnocení zdánlivě bezpečný náskok se nyní musela obávat dvojice aston martinů týmu Hexis. Ačkoliv vozy francouzské stáje kroužily na třetím a čtvrtém místě, před nimi byla jen dvojice vozů ze stájí, které nemohou bodovat v šampionátu týmů. Důvodem bylo nesplnění podmínek, jež jsou spojeny s účastí v mistrovství světa. A Tomáš Enge s Alexem Müllerem se zároveň rozloučili s šancí na celkové třetí místo. Dvojice, jenž byla v klasifikaci o pouhý bod za nimi, jela v tu chvíli na čtvrtém místě.
Risatti s Clairayem usoudili, že dnes ještě nebylo dost kolizí. Po nedorozumění v jedné ze zatáček Clairay po nárazu do pneumatik uvolnil křídlo a kapotáž na pravé straně. Pikantní příchuť tomuto incidentu dodala skutečnost, že se jedná o týmové kolegy.
Na čele si mohl po ujetí 22 kol vychutnat vítězné pocity Buurman v corvette týmu Exim Bank. Třetí a páté místo vozů týmu Hexis znamenalo skok ze třetího místa do čela hodnocení týmů. Na poslední chvíli získal rozhodující body osmým místem Dumbreck, čímž britská stáj alespoň uhájila o pouhý bod druhou příčku. Pátá příčka posádky Hohenadel/Piccini zklamala již podruhé Tomáše Engeho, který si polepšil pouze o jeden bod za desáté místo. I letos skončil český pilot těsně pod stupni vítězů v klasifikaci jezdců.
p.
|
Posádka | Tým |
Čas/Ztráta
|
1.
|
F.Pastorelli/Y.Buurman | Exim Bank Team China |
1:02:00.695
|
2.
|
M.Lauck/C.Haase | DKR www-discount.de |
+ 4.043
|
3.
|
C.Piccione/S.Dusseldorp | Hexis AMR |
+ 13.224
|
4.
|
E.Bernoldi/N.Catsburg | Sumo Power GT |
+ 21.189
|
5.
|
C.Hohenadel/A.Piccini | Hexis AMR |
+ 24.786
|
6.
|
M.Palttala/A.Leclerc | Belgian Racing |
+ 29.243
|
7.
|
J.Hirschi/C.Nygaard | Belgian Racing |
+ 30.790
|
8.
|
R.Westbrook/P.Dumbreck | JR Motorsports |
+ 32.386
|
9.
|
B.Leinders/R.Risatti | Marc VDS Racing Team |
+ 34.467
|
10.
|
A.Müller/T.Enge | Young Driver AMR |
+ 35.269
|
11.
|
M.Martin/Y.Clairay | Marc VDS Racing Team |
+ 1 kolo
|
12.
|
M.Rossi/N.Verdonck | Exim Bank Team China |
+ 16 kol
|
Piloti na stupních vítězů, pořadí českých jezdců.
P. | Pilot | Tým | Body |
1. | Lucas Luhr | JR Motorsport | 137 |
1. | Michael Krumm | JR Motorsport | 137 |
2. | Darren Turner | Young Driver AMR | 120 |
2. | Stefan Mücke | Young Driver AMR | 120 |
3. | Christian Hohenadel | Hexis AMR | 111 |
3. | Andrea Piccini | Hexis AMR | 111 |
4. | Tomáš Enge | Young Driver AMR | 103 |
36. | Jiří Janák | Swiss Racing Team | 0 |
38. | Martin Matzke | Belgian Racing | 0 |
Úplné pořadí jezdců po závěrečném závodě naleznete Zde.
Pořadí nejlepších stájí.
P. | Tým | Vůz | Body |
1. | Hexis AMR | Aston Martin DBR9 | 235 |
2. | JR Motorsports | Nissan GT-R | 232 |
3. | Young Driver AMR | Aston Martin DBR9 | 231 |
Úplné pořadí týmů po závěrečném závodě naleznete Zde.
Druhý ročník světového mistrovství je u konce. Následující sezóna je zatím zahalena množstvím tajemství, přestože v této době měl být zveřejněn seznam účastníků a kalendář. Nejen hádanka 3. ročníku MS GT bude tématem článků o závodech vozů třídy Gran turismo, ale také další zprávy věnované GT1, GT3 nebo BES. Ty mohou být i součástí Zápisků z deníku GT, který bude v zimní přestávce součástí Grand magazínu. Jeho vydání je plánováno v závěru tohoto měsíce.