13.11.2024
Maffei opouští místo ředitele Liberty Media
12.11.2024
Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1
12.11.2024
Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu
Přestupový kolotoč v IndyCar se pomalu dotáčíIndyCar
Víťa Boch
01.03. 2012
Víťa Boch
01.03. 2012
Tři týdny před začátek sezóny je o složení roštu téměř rozhodnuto.
Rubens Barrichello může být posledním dílkem skládačky známé jako startovní rošt IndyCar Series. Před Barrichellem týmy potvrdily 25 jezdců a vzhledem k nedostupnosti nových motorů, která potrvá minimálně do Indianapolisu, se zřejmě startovní rošt o další jména nerozšíří. Jedině pokud by tým MSR Indy a Paul Tracy sehnaly peníze a objevili se na dráze dříve, ale minulý týden šance na start v St. Petersburgu označil Michael Shank jako třicetiprocentní, a jak se první závod blíží, tak se šance na stihnutí začátku sezóny snižují. Jak se tedy startovní pole proměnilo oproti loňské sezóně?
Chip Ganassi Racing - Honda
U stájí Chipa Ganassiho k žádným změnám nedošlo. Obhájce titulu Dario Franchitti a šampion z let 2003 a 2008 Scott Dixon budou řídit dva červenobílé vozy pod hlavičkou řetězců Target. Ganassi bude mít i dva juniorské týmy – Service Central Chip Ganassi Racing s Grahamem Rahalem a Novo Nordisk Chip Ganassi Racing s Charlie Kimballem.
Jezdecká sestava:
Target Chip Ganassi Racing:
#9 – Scott Dixon – sponzor: Target
#10 – Dario Franchitti – sponzor: Target
Novo Nordisk Chip Ganassi Racing:
#83 – Charlie Kimball – sponzor: Novo Nordisk
Service Central Chip Ganassi Racing:
#38 – Graham Rahal – sponzor: Service Central
Charlie Kimball o natáčení reklamy pro Novo Nordisk
Team Penske – Chevrolet
Na rozdíl od loňské sezóny oznámil Roger Penske letos poměrně brzo, že i v letošním ročníku bude jeho stáj nasazovat jezdeckou trojku Power – Briscoe – Castroneves. Drobné změny proběhly v týmu Ryana Briscoea. Briscoe dostal nové startovní číslo, šestku nahradila dvojka uvolněná po odchodu týmu Newman/Haas. Briscoe dostal také nového inženýra, Jonathan Diuguid povýšil v rámci Penskeho organizace. Jeho dosavadní inženýr, Eric Cowdin, odešel k týmu KV Racing.
Jezdecká sestava:
#2 – Ryan Briscoe – sponzor: IZOD
#3 – Hélio Castroneves – sponzor: Shell V-Power
#12 – Will Power – sponzor: Verizon Wireless
93783
Helio Castroneves při testech v Homesteadu. Foto: Helio Castroneves
KV Racing Technology – Chevrolet
KV Racing si připravilo největší přestupovou bombu. Ačkoliv s ním tým byl spokojen, Takuma Sató se rozhodl zůstat věrný Hondě a tým opustil. Stáj totiž vsadila na motory Chevrolet, ačkoliv při oznámení vstupu Lotusu do IndyCar se počítalo se spojením Lotus – KV Racing. Motory pro Lotus měl připravovat Coswoth, který z poloviny patří Kevinu Kalkhovenovi, ale nejprve se rozešli Lotus a Coswoth a nakonec i Lotus a KV Racing.
Pozice Tonyho Kanaana u týmu byla nejpevnější, ale v tomto týdnu prodloužila stáj spolupráci také s EJ Visem a dnes byl oznámen Rubens Barrichello jako třetí pilot stáje. Objevily se zprávy, že stáj chce nasadit i čtvrtý vůz pro Estebana Guerrieriho ve spolupráci s SH Racing. Dokonce se objevily vizualizace Guerrieriho vozu. Není vyloučené, že k této spolupráci nakonec během sezóny dojde.
Inženýrský tým posílil Eric Cowdin přicházející od Rogera Penskeho. Cowdin v roce 2004 pracoval na Kanaanově voze u Andretti Autosport, když Brazilec získal titul v IndyCar. Nyní se opět shledají.
Jezdecká sestava:
#5 – EJ Viso – sponzor: CITGO
#8 – Rubens Barrichello – sponzor: BMC/Embrase
#11 – Tony Kanaan – sponzor: GEICO/Mouser Electronics/Itaipava
93777
Rubens Barrichello při představení v Sao Paulu. Foto: KV Racing Technology
Andretti Autosport – Chevrolet
Michael Andretti svůj tým po jezdecké stránce z poloviny obměnil. Zatím se musí spokojit se třemi vozy, ačkoliv se nikdy netajil tím, že by rád nasazoval vozy čtyři. Ale po odchodu Daniky Patrick si to nemůže zřejmě dovolit, ačkoliv se čtvrtým vozem byli spojováni jezdci jako Adrian Sutil či jezdci Indy Lights James Davison a Gustávo Yacamán.
Marco Andretti ve stáji svého otce zůstává, nově sponzorován nápoji RC Cola. Limonády z rodiny Dr. Pepper budou i na voze Ryana Hunter-Reaye. O starty loňského vítěze z New Hampshire se postarají stejně jako loni DHL a Sun Drop Soda. K týmu se měl vrátit Dan Wheldon a coby náhrada za Daniku Patrick řídit vůz sponzorovaný internetovou společností GoDaddy.com. Po jeho smrti GoDaddy.com dlouho vybíralo náhradu a nakonec se rozhodlo vsadit na loňského nejlepšího nováčka Jamese Hinchcliffea, který byl volný po odchodu týmu Newman/Haas Racing.
Michael Andretti musel propustit řadu dlouholetých zaměstnanců. Největší posilu přilákal už po neúspěšné Indy500, když Sam Schmidt Motorsports přetáhl Allana McDonalda. Andretti bude dál nasazovat i týmy do všech juniorských sérií Road to Indy.
Jezdecká sestava:
#26 – Marco Andretti – sponzor: RC Cola
#27 – James Hinchcliffe – sponzor: GoDaddy.com
#28 – Ryan Hunter-Reay – sponzor: DHL/Sun Drop
A. J. Foyt Enterprises – Honda
Po technické stránce A. J. Foyt tým příliš neobměnil, tým nadále povede Foytův biologický vnuk a adoptivní syn Larry. Ačkoliv Brazilec Vitor Meira měl dlouhodobý kontrakt, dohodl se s texaským týmem na jeho ukončení a jelikož nové místo nenašel, vrátil se závodit do Brazílie. Stáj jednala v zimě s několika jezdci, mimo jiné se Serviou, Wilsonem či Tracym, ale před Vánocemi podepsala smlouvu s Mikem Conwayem, kterému ani rodinné peníze a vítězství v Long Beach nestačily k prodloužení smlouvy u Andrettiho. Larry Foyt naznačil, že druhý vůz by se mohl objevit ve vybraných závodech letošní sezóny. V Indianapolisu se toho dočkáme téměř jistě.
Jezdecká sestava:
#14 – Mike Conway – sponzor: ABC Supply Company
93785
Mike Conway při testech. Foto: A. J. Foyt Racing
Dale Coyne Racing – Honda
Coynův tým ztratil v zimě více jak měsíc, když si Dale Coyne ošklivě zlomil nohu a musel být hospitalizován. I přes tyto obtíže se podařilo vyjednat kontrakt na dodávku motorů od Hondy. Bez velkých famfár Coyne oznámil prodloužení spolupráce s Jamesem Jakesem. Naopak pro druhého jezdce uspořádal tiskovou konferenci. Po dvou letech u Dreyer & Reinbold Racing se vrací Justin Wilson. Společně s ním posílí tým i inženýr Bill Pappas.
Pappas a Wilson tým zvedli na úplně jinou úroveň v roce 2008. Coyne se dočkal prvního vítězství ve čtvrt století trvající historii stáje. Pappas mezitím pracoval u KV Racing s EJ Visem. U Jakese uvidíme coby sponzor Boys Scouts of America, a Wilsona bude sponzorovat nejspíše společnost Sonny´s Real Pit Bar-B-Q, tedy nikoliv Boys Scouts of America (kteří měli reklamu na voze předtím) ani Z-Line Design (který sponzoroval Wilsona u Coyna a DRR).
Jezdecká sestava:
#18 – Justin Wilson – sponzor: Sonny´s Real Pit Bar-B-Q
#19 – James Jakes – sponzor: Acorn Stairlifts
Ed Carpenter Racing – Chevrolet
S finanční podporou golfisty Fuzzyho Zoellera vybudovali Ed Carpenter a Tony George velmi silný tým, jehož sílu podpořila nedávno podepsaná smlouva s Chevroletem. Do kokpitu ve všech závodech usedne Ed Carpenter a tým by rád v průběhu sezóny nasadil druhý vůz (možná pro Jamese Davisona, který za Georgeův Vision Racing závodil v Indy Lights a mohl by přinést tolik potřebné zkušenosti z přírodních okruhů). Tým nebude řídit nikdo menší, než Derrick Walker, který byl viceprezidentem Penske Racing, vlastnil svůj tým Walker Racing (a později Team Australia). Technickou stránku dostal na starost Michael Cannon, oceňovaný inženýr, pod jehož vedením v roce 2010 překvapila svými výkony Simona de Silvestro a který na začátku loňské sezóny vedl Tonyho Kanaana. Carpenterova a Georgeova stáj dostala také 1,2 milionu od IndyCar, které byly původně určeny pro Newman/Haas Racing
Vůz Ed Carpenter Racing před dílnou v Indianapolisu. Foto: Ed Carpenter Racing
Lotus Dragon Racing – Lotus
Jediný tým, kterému Lotus dodává dva motory, vstal v zimě z popela. Jay Penske stáj během loňské sezóny znovu vybudoval poté, co na začátku minulé sezóny padla spolupráce s Gilem de Ferranem. Loni nasazoval Penske junior Paula Tracyho a Ho-Pin Tunga. Ale letos se mu podařilo nalákat čtyřnásobného šampiona Champ Cars Sébastiena Bourdaise. Druhý vůz svěří Penske Katherine Legge vracející se po letech v DTM do Ameriky.
Penske zlákal spoustu zaměstnanců Newman/Haas Racing, sídlí v jejich dílně a možná i proto dostal na Bourdaisův vůz 1,2 milionů od IndyCar, původně určených pro Newman/Haas. Ale na jeden závod bude muset Jay Penske najít náhradu za Bourdaise, Milwaukee se kříží se 24 hodinami v LeMans a Bourdais již má smlouvu s Peugeotem.
Tým do loňska známý pod názvem Dreyer & Reinbold Racing oznámil na podzim spolupráci s Lotusem a na základě toho změnil název na Lotus DRR. Továrních motorů od britského výrobce se dostane Oriolu Serviovi, který ve stáji Dennise Reinbolda a Robbieho Buhla zakotvil, když Newman/Haas Racing ukončil činnost. Další vůz by stáj ráda přidala, jakmile bude k dispozici další motor Lotus a najdou se sponzoři, tedy nejspíše až v květnu v Indianapolisu.
Nespokojeni s dosavadními výsledky týmu, ačkoliv po jezdecké stránce měl v ruce eso v podobě Justina Wilsona, vyházeli Buhl a Reinbold část týmu. Padáka dostal manažer stáje Larry Curry i jeho syn Matt, větší roli převzali Buhl a Reinbold. Novým technickým ředitelem jmenovali Kevina Kluempera.
I na stáj Keitha Wigginse vsází britská automobilka. Na rozdíl od ostatních ovšem HVM Racing neponese zlatočerné barvy John Player Special, ale zelenobíložluté zbarvení více akcentující sponzora Simony de Silvestro Entergy. De Silvestro jej ukázala v Baltimoru. Wiggins většinu týmu udržel pohromadě a naopak posílil o zkušeného inženýra Toma Browna. Browna mu v loňském roce půjčovala Sarah Fisher a v zimě, když nebyla budoucnost jejího týmu jasná, přešel Brown k HVM nastálo. HVM dlouho plánovalo druhý vůz pro zkušeného jezdce, ale platí pro něj to samé, jako pro Lotus DRR – není motor a peníze. V Indianapolisu se možná představí veterán Jean Alesi. Lotus totiž již na podzim oznámil, že se Francouz pokusí kvalifikovat v Indianapolisu za jeden z jeho týmů.
Mechanici Lotus-HVM Racing předvádí pit stop v Baltimoru. Foto: Lotus-HVM Racing
Panter Racing – Chevrolet
Ještě během loňské sezóny dostal nováček JR Hildebrand novou smlouvu na další dvě sezóny. Panther Racing si záhy zajistil dodávku motorů od Chevroletu, neboť americké motory k vozu řízenému americkým jezdcem a sponzorovanému Národní gardou prostě patří. John Barnes chtěl rozšířit tým na dva vozy, ale platí pro něj to, co pro ostatní – nejsou peníze a ani motor.
Jezdecká sestava:
#4 – JR Hildebrand – sponzor: U. S. National Guard
JR Hildebrand při testech v Sonomě
Rahal Letterman Lanigan Racing – Honda
Po letech „exilu“ v American LeMans Series v níž Rahalova stáj sloužila coby tovární tým BMW má šampion CART konečně možnost vrátit se do závodů monopostů. S Hondou byl spojen při jejím příchodu do CART, proto nebylo pochyb o tom, kdo bude Rahalově stáji dodávat motory. Rahal a jeho partneři pokračují v ALMS ve spolupráci s BMW, v IndyCar buduje tým Tom Anderson, kterého po neúspěšné kvalifikaci v Indianapolisu vyhodil Michael Andretti.
Takuma Sató testoval pro stáj v Sebringu ještě, než oficiálně podepsal smlouvu. Druhým pilotem zřejmě bude Luca Filippi podporovaný Hondou, jenže Rahal pro něj zatím nemá dostatek sponzorů a tak jeho nástup se odkládá zřejmě až na květen. Díky tomu mohla získat motor Sarah Fisher a její stáj. Rahal naznačil možnost nasazování třetího vozu pro Michela Jourdaina Jr. případně další jezdce s patřičným obnosem peněz.
Takuma Sató při testech v Alabamě. Foto: Rahal Letterman Lanigan Racing
Sam Schmidt Motorsports – Honda
Schmidtovým týmem otřásla tragická nehoda v Las Vegas nejvíce, protože Wheldon zahynul právě v jeho voze. Schmidt dlouho zvažoval i odchod z motorsportu, ale pak se rozhodl pokračovat jak v IndyCar, tak v Indy Lights, kde má úspěšný tým. Díky zkušenostem při vývoji vozu dostal důvěru Francouz Pagenaud. Z American LeMans Series od Pagenaudova týmu Highcroft Racing přišel i inženýr Ben Bretzman.
I Schmidt nejspíše během roku nasadí další vůz, možná ve spolupráci s týmem AFS Racing, s nímž spolupracoval již v minulé sezóně. Schmidtův tým se jeví jako nejpravděpodobnější destinace pro šampiona USAC Bryana Clausona, který od INDYCAR dostane peníze na start v Indy500. Za Schmidta totiž startoval loni v Indy Lights.
Simon Pagenaud při testech v Sebringu. Foto: Sam Schmidt Motorsports.
Team Barracuda – BHA – Lotus
Vítězové loňské pětistovky v Indianapolisu, stáj Bryan Herta Autosport, navázala partnerství se společností Barracuda Networks a ta našla místo i v názvu stáje. Místo v kokpitu našel Alex Tagliani, jehož k BHA přesunul Sam Schmidt již před finále loňské sezóny, aby měl Dan Wheldon větší šanci na vítězství v závodě o 5 milionů dolarů. Nové zbarvení odhalí stáj v průběhu nadcházejícího týdne. Motory dodá Lotus.
S týmem Sarah Fisher to po vítězství v Kentucky nevypadalo růžově. Už tehdy Fisher věděla, že jí a její stáj opouští sponzor Dollar General a že si Ed Carpenter zakládá vlastní stáj. Ale do týmu vstoupil Willis Hartman a přinesl dost peněz, aby stáj mohla poprvé v historii absolvovat celou sezónu. Šampion Indy Lights Josef Newgarden dostane příležitost ukázat, co v něm je. Špatnou situaci s dodávkami motorů vyřešil až Bobby Rahal, když Fisher a její stáji přenechal jeden ze svých motorů Honda. Sponzor stáje zatím není znám.
Jezdecká sestava:
#67 – Josef Newgarden
MSR Indy – Lotus
Nový tým Michaela Shanka, který má ale bohaté zkušenosti se závody sportovních vozů, včetně vítězství v letošní čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně, měl dát možnost důstojně se rozloučit s fanoušky veteránovi Paulovi Tracymu. Jenže Shank a bývalý závodník Champ Cars A.J. Allmendinger nezískali 1,2 milionů od IndyCar a ani motor od Hondy (Tracyho osobního sponzora), což prakticky odsoudilo stáj k tomu, že zmešká začátek sezóny a bude muset dál hledat peníze, aby Tracyho mohla poslat do co největšího počtu závodů.
Jezdecká sestava:
#60 – Paul Tracy
Conquest Racing
Eric Bachelart a jeho stáj Conquest Racing jsou v možná nejhorší situaci z celého pole. Jako jediní totiž nemají žádného dodavatele motorů a podle Bachelarta jej do května neseženou. V prvních čtyřech závodech je tak na 95 procent určitě neuvidíme. Ačkoliv Bachelart podle svých slov jednal s „velmi dobrým“ jezdcem. Tým alespoň bude pokračovat ve vytrvalostních závodech, kam letos expanduje.
Ti, kteří by chtěli do IndyCar
Letošní sezóna přála především veteránům, nováčci jsou v poli jenom čtyři a z nich jen Josef Newgarden je opravdu nováčkem. Simon Pagenaud má za sebou celou sezónu v Champ Cars a tři závody v loňském ročníku IndyCar. Katherine Legge absolvovala dvě sezóny v Champ Cars. No a o Rubensi Barrichellovi ani nemluvě. Přesto se někteří zkušení piloti do IndyCar nedostali.
Především Tomas Scheckter, na oválech vždy silný, musí čekat, co se mu v květnu nabídne. Bez angažmá je také šampion Indy Lights z roku 2006 Jay Howard, který po neúspěšné sezóně u Sarah Fisher loni rozhodně za Sam Schmidt Motorsports a Rahal Letterman Lanigan Racing nezklamal. S Rahalem je nadále spojován, neboť jeho osobním sponzorem je Service Central, stejně jako u Rahalova syna Grahama.
IndyCar nevzdávají ani dvě ženy, které se představily v loňské sezóně, tedy Ana Beatriz a Pippa Mann. Obě byly spojovány s druhým místem u Lotus DRR či sedačkou u Conquest Racing, ale vzhledem k nedostatku motorů bude zázrak, když je uvidíme dříve, než v Indianapolisu (u Any Beatriz možná je naděje na start doma v Sao Paulu).
Townsend Bell, loni startující čtvrtý v Indianapolisu, našel místo v American LeMans Series a také jako reportér pro NBC Sports. Bez práce je zatím i Alex Lloyd, který v roce 2007 dominantně zvítězil v Indy Lights. Lloyd odjel celou sezónu za Dale Coyne Racing před dvěma lety a loni startoval jen na oválech. Hledání místa již vzdal Vitor Meira a vrátil se do Brazílie, stejným směrem zřejmě zamíří i Raphael Matos. V Indianapolisu rozhodně nezklamal také Buddy Rice, jehož největší šance je v případném druhém voze Panther Racing. Ho-Pin Tung se velmi pravděpodobně představí doma v Číně podobně, jako v minulosti japonští jezdci v Motegi.