Představení účastníků IZOD IndyCar Series – 1. díl
Poznejte své oblíbené jezdce v přenosech na Sport 5.
Briscoe loni poprvé od připojení se k týmu Rogera Penskeho v sezóně ani jednou nezvítězil a na podzim se pod ním třásla židle. Roger Penske mu ovšem dal další šanci a jezdec, který v roce 2009 do posledního závodu bojoval o titul, pojede svou pátou sezónu za tento tým. Bývalý testovací jezdec Toyoty vstoupil do IndyCar už v roce 2005, kdy jej japonská automobilka posadila do vozu Chipa Ganassiho, kterému dodávala motory.
Briscoeův vstup do IndyCar nebyl zrovna úspěšný, Australan byl nebezpečný především sám sobě a Ganassimu se tato sezóna neuvěřitelně prodražila, protože Briscoe měl na kontě několik vážných nehod. Ta z Chicagoland Speedway jej vyřadila ze zbytku sezóny. Dvě následující sezóny v IndyCar jen paběrkoval, ale u Penskeho dostal šanci nejprve v ALMS (2007) a když Hornish Jr. odešel do NASCAR, Briscoe jej nahradil v Penskeho týmu v IndyCar Series.
Nejúspěšnější sezóna pro letos třicetiletého Australana přišla před třemi lety. Briscoe měl namířeno v předposledním závodě sezóny v japonském Motegi k titulu, ale přišla nevídaná chyba, kontakt s kuželem značícím konec pit lane a z titulu se nakonec radoval Franchitti. Poslední dvě sezóny byly ve znamení boje Franchittiho s Powerem a Briscoe si připsal jen jedno vítězství, v roce 2010 v Texasu. V šampionátu obsadil 5. a 6. příčku.
Šestatřicetiletý brazilský závodník Hélio Castroneves v loňské sezóně poprvé od příchodu k týmu Penske v roce 2000 nevyhrál alespoň jeden závod v sezóně a umístil se poprvé mimo první desítku šampionátu. Loňská sezóna pro něj začala vyloženě katastrofálně a v prvních třech závodech se mu „podařilo“ kolidovat s celkem deseti vozy, včetně obou stájových kolegů.
Dobré výsledky z testů a vůz vyhovující Castronevesově jezdeckému stylu ovšem jsou důvodem pro optimismus fanoušků usměvavého závodníka. Mohl by to konečně být jeho rok? Už dvakrát skončil v šampionátu druhý (2002 a 2008) a vzhledem k možným problémům Powera s adaptací na nový vůz je možné, že letos to bude právě on, kdo potáhne tým Rogera Penskeho.
Castroneves je trojnásobným vítězem Indy500 a především jeho třetí triumf z roku 2009 zůstane mnoha fanouškům dlouho v paměti. Castroneves vyhrál v Indianapolisu měsíc po tom, co jej soud shledal nevinným z obvinění z daňových úniků.
V posledních dvou sezónách byl nejsilnější z Penskeho tří mušketýrů. K týmu se připojil už v roce 2009 v prvních závodech coby náhrada za souzeného Castronevese. Penskemu jej doporučil Derrick Walker, za jehož stáj Power závodil v Champ Cars, svými dobrými výkony v St. Pete a Long Beach si zajistil několik dalších startů, ale v tréninku v Sonomě přišlo zranění páteře po kolizi s Nelsonem Philippem.
Loňská sezóna byla vyrovnanější, Power ji zahájil sérií čtyř pole position v řadě a v Texasu se dočkal svého prvního vítězství na oválu. Havárie v Iowě a kolize s Franchittim v Torontu jeho mistrovské šance snížily. V předposledním závodě sezóny v Kentucky si vedl dobře, ovšem opět přišel problém v boxech, tým Dreyer & Reinbold Racing mu vypustil do boku vozu Anu Beatriz a její vůz udělal do boku Powerova obrovskou díru. V Las Vegas se připletl do hromadné kolize při níž zahynul Dan Wheldon a protože Franchitti měl v tu chvíli v šampionátu náskok, bylo o titulu rozhodnuto.
Brit, který odjel jednu sezónu ve Formuli 1, se do vozu vrací po zranění páteře, které utrpěl v tréninku na závod v Ohiu. Wilson načne devátou sezónu v amerických formulích. Čtyři roky závodil v Champ Cars a dvakrát se zde stal vicemistrem. Tým Newman/Haas Racing jej vybral coby náhradu za do Formule 1 odcházejícího Bourdaise, ale místo boje o titul v Champ Cars následovala zdlouhavá a složitá adaptace na IndyCar.
Wilson bude určitě jezdcem, jehož výkony se letos vyplatí sledovat. Kromě zkušeného Pappase totiž pro něj Coyne získal také Todda Phillipse coby hlavního mechanika. Phillips přichází od týmu Newman/Haas, kde s Wilsonem v roce 2008 spolupracoval. Ale protože se k testování stáj dostala až v Sebringu, nebyly zatím výsledky nikterak oslnivé. Wilson byl v Sebringu čtrnáctý a bojovat o vítězství asi bude až v druhé polovině sezóny.
Další britský závodník v Coynově týmu, čtyřiadvacetiletý Jakes, vstupuje do své druhé sezóny v IndyCar. Ačkoliv tomu výsledky příliš nenapovídají, američtí novináři se shodnou na tom, že Jakes především ke konci loňské sezóny předváděl velmi solidní výkony a je určitě příslibem do budoucna. Zvlášť, když se oproti loňsku nebude muset učit nové tratě a bude mít stálého a zkušeného stájového kolegu.
Jakesovi zkušenosti s juniorskými sériemi nejsou příliš bohaté. Odjel dvě sezóny v Eurosérii F3, dva závody v GP2, 15 závodů v asijské GP2 a necelou sezónu v GP3. Sice je o rok zkušeností bohatší, ale letos jej v IndyCar čekají jiné výzvy, především dohánění ztráty, kterou tým v testování nabral na ostatní stáje.
Ale může spoléhat na dobré inženýrské zázemí, které Coyne v posledních letech vybudoval, stájového kolegu, který by měl bojovat o vítězství a v neposlední řadě také na stabilní finanční situaci, což jej zbaví starostí, že by mohl o místo v průběhu sezóny přijít. Kromě rodinné firmy Acron Stairlifts jej sponzoruje skautská organizace. I Jakes byl v mládí skaut.
Spolehlivý jezdec a také schopný inženýr Oriol Servia loni dostal šanci u Newman/Haas Racing. Své šance se pořádně chytil a šampionát dokončil na čtvrtém místě. To po tom, kdy jednu sezónu vynechal úplně a v té předchozí odjel jen pět závodů. Servia totiž nikdy neměl štěstí na sponzory a i v CART a Champ Cars se kromě roku 2002 musel spokojit s místy u slabších týmů.
Sedmatřicetiletý Španěl je obdivovatelem Salvadora Dalího, kterého má vyobrazeného na své přilbě. Proto je pro něj závod v St. Petersburgu prakticky domácím, uvnitř okruhu totiž leží Dalího muzeum. V Americe závodí od roku 1998, kdy začal v juniorské sérii Indy Lights, o rok později zde vyhrál titul a přesunul se do CART.
Třicetiletý rodák z Indianapolisu debutoval v IndyCar na konci sezóny 2003. Celou sezónu odjel naposledy v roce 2009, poté tým jeho otce Vision Racing zkrachoval. Po dvou druhých místech v letech 2009 a 2010 se mu podařilo vloni v Kentucky zvítězit. Byl to jeho 103. závod v IndyCar. Ovšem tento ovál v letošním kalendáři není. Nicméně v dobrý výsledek může doufat v Indianapolisu, kde se mu většinou celkem vedlo.
Na přírodním či městském okruhu dojel nejlépe šestý (Watkins Glen, 2006), ale v první desítce se mu na nich podařilo umístit se už jen jednou, v Detroitu v roce 2007. Proto by v průběhu sezóny rád získal prostředky pro druhý vůz, ve kterém by měl závodit někdo, kdo mu s přírodními a městskými okruhy trochu pomůže. Ale bude si muset počkat minimálně do závodu v Detroitu, protože dříve nebudou volné motory.