První pole position s novým vozem získal Power
Honda Grand Prix of St. Petersburg – Kvalifikace
Will Power ovládl první kvalifikaci s novým vozem DW-12 na městském okruhu ve floridském St. Petersburgu. V posledním segmentu kvalifikace se mu navíc podařilo zajet nový rekord dráhy, což je trochu překvapivé, neboť na třetí část kvalifikace jezdci neměli k dispozici novou sadu měkkých pneumatik a tak se obecně čekalo, že vylepšený rekord v podání Jamese Hinchcliffea z druhé části kvalifikace nejméně rok vydrží. Power jej ale překonal i na použité sadě měkké, červeným pruhem označené, gumy. Ovšem jedná se o rekord v rámci IndyCar Series. Čas Sebastiena Bourdaise z kvalifikace na závod Champ Cars v roce 2003 byl ještě o 4 desetiny lepší.
Kvalifikace v IndyCar Series je rozdělena do tří částí. Nejprve se pole na základě výsledků z tréninku rozdělí na dvě poloviny a každá absolvuje patnáctiminutovou první část. Z ní postoupí šestice nejlepších pilotů do semifinále. Jezdci od sedmého místa v první skupině obsadí lichá místa na startovním roštu počínaje třináctou pozicí. Jezdci z druhé skupiny obsadí místa sudá od čtrnáctého místa dál. V semifinálové části se utká dvanáct jezdců postupujících z první části kvalifikace. Tentokrát mají ke kvalifikování se jen deset minut a postupuje opět nejlepší šestice. Piloti na sedmém až dvanáctém místě zaujmou tyto pozice na startovním roštu. Finále kvalifikace se nazývá Firestone Fast Six. Jezdci mají dalších 10 minut. Všechny časy se na začátku další části kvalifikace nulují. Týmy mají na závodní víkend tři sady měkkých pneumatik a jednu novou sadu musí pošetřit na závod.
V první skupině se dnes představili Briscoe, Rahal, Casroneves, Kanaan, Conway, Pagenaud, Newgarden, De Silvestro, Sato, Viso, Tagliani, Servia a Legge. Simon Pagenaud byl 2 minuty před koncem prvním, kdo pokořil hranici 1 minuty a 2 vteřin, ale záhy jej překonal Castroneves s časem 1:01.9518, který zůstal nejrychlejším po zbytek této části kvalifikace. Překvapivě se mezi postupující jezdce nedařilo proniknout v tréninku silnému Newgardenovi. Na výjezdu z osmé zatáčky nezvládla na konci kvalifikace svůj vůz Katherine Legge, zapíchla jej do pneumatik, a jako první nový vůz tento víkend poškodila. Odneslo to lehce přední přítlačné křídlo. Kvalifikace byla normálně dokončena, takže dva nejrychlejší časy ji nebyly smazány. Nicméně skončila ve skupině na posledním místě. Před ní se na nepostupových místech umístili Servia, De Silvestro, Newgarden, Tagliani, Sato a Viso. Postoupili Conway, Rahal, Kanaan, Briscoe, Pagenaud a Castroneves. Žádný z Lotusů se do semifinále z první skupiny nedostal.
Ve druhé skupině se kvalifikovat pokoušeli Power, Franchitti, Dixon, Hinchcliffe, Hunter-Reay, Andretti, Hilderand, Wilson, Jakes, Bourdais, Kimball, Barrichello a Carpenter. Právě poslední jmenovaný měl trať více než patnáct minut sám pro sebe. Ostatním jezdcům se z boxů nechtělo a tak Carpenter kroužil jedno kolo za druhým. Mohla to být efektivní strategie, kdyby záhy po tom, co ostatní vyjedou, někdo zavinil přerušení kvalifikace a ostatní potom Carpentera nestihli překonat. Ale to se nestalo. Tři minuty před koncem se na postupovou příčku dostal Rubens Barrichello ve svém osobním maximu za celý víkend (poprvé jel také na měkké sadě, takže je to logické). Ale na postupové příčce nakonec nevydržel a propadl se na první nepostupové místo. Scházely mu necelé tři setiny. V poslední minutě měl na stejném místě jako Legge problémy Bourdais. Svůj Lotus Dragon poslal do bariéry, poškodil záď vozu a připravil mechanikům týmu Jaye Penskeho „veselou“ noc. Protože kvalifikace byla předčasně ukončena, přišel o své dva nejlepší časy, což jej poslalo na poslední místo v kvalifikační skupině. Spolu s ním nepostoupili Carpenter, Kimball, Jakes, Hildebrand, Wilson a Barrichello. S časem 1:01.9645 byl nejrychlejší Hunter-Reay. Z postupu se radovali ještě Power, Hinchcliffe, Andretti, Franchitti a Dixon.
V semifinále byla pětkrát zastoupena Honda. Chevroletů prošlo do druhé části kvalifikace sedm. Týmy Penske a Andretti byly se třemi vozy v semifinále kompletní. Ganassi měl v této části také tři vozy, ale o jeden už přišel, když nepostoupil Kimball. Jeden vůz postoupil u KV Racing a také u stájí Schmidt/Hamilton Motorsports a A. J. Foyt Enterprises, v případě druhých dvou jmenovaných šlo o 100% účast. Castronevese v posledním kole málem potkal Bourdaisův osud, když v posledním kole hodně poškodil levý bok vozu o zeď, ale Castroneves, v tu chvíli šestý, dopravil sám vůz do boxů a mohl se těšit na finálovou šestku. Překvapivě už v semifinále skončily všechny tři Ganassiho vozy. Sedmému Dixonovi na Castronevesovo postupové místo chybělo jen 22 tisícin. Společně s ním nepostoupili Andretti, Kanaan, Franchitti, Rahal a Conway. Nejrychlejší čas patřil Hinchcliffeovi. Čas 1:01.4491 v tu chvíli znamenal rekord okruhu. S ním postoupili Power, Briscoe, Pagenaud, Hunter-Reay a Castroneves.
Ve Fast Six se nakonec objevil i Castroneves, jehož tým stihl během krátké přestávky opravit poškozený bok Brazilcova vozu. Byl to Briscoe, kterého problémy s baterií až do poslední chvíle nepustili na dráhu. Ze souboje s dvěma velkými týmy s motory Chevrolet vyšel Pagenaud jako poražený a z finálové trojky nejpomalejší. Navíc penalizace za výměnu motoru jej z šesté příčky posune na šestnáctou. Power zajel nový rekord okruhu. Briscoe nakonec v posledních vteřinách po výměně baterie stihl ještě dvě rychlá kola a probojoval se do první řady vedle svého krajana a stájového kolegy. Druhá řada připadne jezdcům týmu Michaela Andrettiho.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas
|
Odstup
|
1.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
1:01.3721
|
|
2.
|
R.Briscoe | Team Penske |
C
|
1:01.5357
|
+ 0.164
|
3.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
C
|
1:01.9321
|
+ 0.560
|
4.
|
J.Hinchcliffe | Andretti Autosport |
C
|
1:01.9701
|
+ 0.598
|
5.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
1:01.9987
|
+ 0.627
|
6.
|
S.Pagenaud | Schmidt/Hamilton Motorsports |
H
|
1:02.1095
|
+ 0.738
|
7.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
H
|
1:01.7636
|
TOP 12
|
8.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
C
|
1:01.7895
|
TOP 12
|
9.
|
T.Kanaan | KV Racing Technology |
C
|
1:01.8699
|
TOP 12
|
10.
|
D.Franchitti | Target Chip Ganassi Racing |
H
|
1:01.9570
|
TOP 12
|
11.
|
G.Rahal | Chip Ganassi Racing |
H
|
1:02.0233
|
TOP 12
|
12.
|
M.Conway | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
1:02.5084
|
TOP 12
|
13.
|
E.Viso | KV Racing Technology |
C
|
1:02.5146
|
1. skupina
|
14.
|
R.Barrichello | KV Racing Technology |
C
|
1:05.6858
|
2. skupina
|
15.
|
T.Sato | Rahal Letterman Lanigan |
H
|
1:02.5146
|
1. skupina
|
16.
|
J.Wilson | Dale Coyne Racing |
H
|
1:02.2538
|
2. skupina
|
17.
|
A.Tagliani | Team Barracuda - BHA |
L
|
1:02.6506
|
1. skupina
|
18.
|
JR Hildebrand | Panther Racing |
C
|
1:02.4426
|
2. skupina
|
19.
|
J.Newgarden | Sarah Fisher Hartman Racing |
H
|
1:02.7155
|
1. skupina
|
20.
|
J.Jakes | Dale Coyne Racing |
H
|
1:02.5271
|
2. skupina
|
21.
|
S.de Silvestro | Lotus HVM Racing |
L
|
1:02.8218
|
1. skupina
|
22.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
H
|
1:03.0437
|
2. skupina
|
23.
|
O.Servia | Lotus DRR |
L
|
1:02.8771
|
1. skupina
|
24.
|
E.Carpenter | Ed Carpenter Racing |
C
|
1:03.3591
|
2. skupina
|
25.
|
K.Legge | Lotus Dragon Racing |
L
|
1:04.1654
|
1. skupina
|
26.
|
S.Bourdais | Lotus Dragon Racing |
L
|
1:05.6858
|
2. skupina
|