Představení účastníků IZOD IndyCar Series – 4. díl
Poznejte své oblíbené jezdce v přenosech na Sport 5
Po třech sezónách v DTM a jednom roce volna se jednatřicetiletá Angličanka vrací tam, kde v kariéře získala největší úspěchy, do amerických formulí. Legge má za sebou dvě sezóny v Champ Cars a předtím jednu v Champ Cars Atlantic. V roce 2005 v Atlantics získala tři vítězství a byla vůbec první ženou, které se to povedlo. V Champ Cars jsou její osobní maxima dvě šestá místa, z oválu v Milwaukee a městského závodu v Las Vegas
Závodnici, která do podvědomí amerických fanoušků pronikla kromě výkonů také ošklivou nehodou na Road America v roce 2006, čeká po sezóně svatba se snoubencem, bývalým závodníkem DTM Peterem Terlingem.
Sezóna IndyCar 2011 pro čtyřnásobného šampiona Champ Cars nezačala nejlépe, ale v druhé polovině závodů na městských a přírodních okruzích už dokázal dojíždět v první šestce a ukázat, že ze svého talentu během let v Evropě nic neztratil. Loni měl v IndyCar jen částečný program, protože závodil v LeMans Series. Letos se situace obrací a Francouz má jet celou sezónu IndyCar a jen ty vytrvalostní závody, které nebudou termínově kolidovat. S jednou výjimkou. Závod IndyCar v Milwaukee byl potvrzen až potom, co se zavázal závodit ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.
Třiatřicetiletý rodák z Le Mans skutečně nemůže v domácím závodě chybět. V letošní sezóně se bude muset potýkat se slabým motorem Lotus, takže těžko můžeme očekávat, že by se mu podařily ve voze Jaye Penskeho zázraky. Byť se v týmu alespoň shledal s částí lidí, kteří stáli za jeho úspěchy s týmem Newman/Haas v Champ Cars.
Teprve jedenadvacetiletý Američan ze státu Tennessee v loňském ročníku závodil v Indy Lights za stáj Sama Schmidta a podařilo se mu porazit stájového kolegu Guerrieriho v souboji o titul. Ovšem kdo ví, jak by situace vypadala, kdyby další talentovaný Američan Conor Daly nedal přednost evropským sériím a odjel celou sezónu. Newgarden se do USA vrátil po několika letech v Evropě, kde se mu podařilo mimo jiné stát se vicemistrem britské Formule Ford a absolvovat sezónu v GP3
Tréninky v St. Petersburgu prokázaly, že si na nový vůz a vyšší úroveň soupeřů velmi rychle zvyká. Tým Sarah Fisher byl spíše zaměřený na ovály, proto mnohé překvapilo, když se v trénincích pravidelně pohyboval v první desítce. Na oválech bude Newgarden a SFHR také silnou kombinací. Tři ze svých pěti vítězství v Indy Lights si Newgarden připsal na oválu a tým Sarah Fisher své první vítězství získal loni na oválu v Kentucky.
Sedmadvacetiletý Francouz si vysloužil přezdívku Jean Girard, protože připomíná postavu Sashy Barona Cohena z filmu Ricky Bobby: Nejrychlejší jezdec. V roce 2006 po premiéře filmu poprvé na sebe výrazněji upozornil, když vyhrál šampionát Champ Car Atlantics. V souboji o titul porazil Grahama Rahala a s podporou Champ Cars našel místo u Derricka Walkera po boku Willa Powera. Mimochodem i tehdy nahradil ve voze Alexe Taglianiho.
Po spojení sérií, když Derrick Walker pro svůj tým nenašel sponzory se Pagenaud přesunul do American LeMans Series, kde získal titul s týmem Highcroft Racing. Loni třikrát zaskakoval v IndyCar, za zraněné Anu Beatriz a Justina Wilsona u Dreyer & Reinbold Racing a za Simonu de Silvestro do USA nevpuštěnou imigračním úředníkem. Letos je ale stále v IndyCar brán za nováčka. Na oválech se bude hlavně učit, ale na přírodních a městských okruzích může být černým koněm.
Asi nikdo ze startovního pole se netěšil, až loňská sezóna skončí tak hodně, jako tato mladá švýcarská závodnice. Loni si toho prožila skutečně hodně. Nejprve skvělý vstup do sezóny a čtvrté místo ze St. Petersburgu a dobré výkony v Sao Paulu, ale pak zničený monopost v Indianapolisu, další těžká nehoda v Milwaukee a ze zdravotních důvodů vynechaný závod v Iowě. De Silvestro byla z předchozích havárií tak otlučená, že ji lékař IndyCar nepustil na start. No a korunu tomu v létě přidal imigrační úředník, který ji nepustil do USA na závod v Sonomě. Pro angažmá Simony de Silvestro v IndyCar jsou to typické obrázky. Podobně si vedla i v první sezóně – oslnila v prvním závodě, když se strategickým rozhodnutím týmu dostala do vedení a dokázala se držet v soubojích se zkušenými kolegy, a pak odepsala vůz a skoro uhořela, když v Texasu záchrannému týmu nefungovala požární hadice.
Kromě švýcarské národnosti má De Silvestro také národnost italskou. V Evropě závodila akorát v roce 2005 v italské Formuli Renault 2.0, potom přešla do americké Formule BMW. Tři roky strávila v Champ Cars Atlantics, v poslední sezóně mířila k titulu, ale vypadla v posledním kole posledního závodu a nakonec skončila třetí v šampionátu.
Už skoro čtyřicetiletý Kanaďan ještě rozhodně nehodlá končit kariéru. Spolehlivý závodník do CART pronikl až v poměrně vysokém věku – bylo mu už 27. Předtím strávil čtyři sezóny v sérii Atlantics a jeho šéf Gerry Forsythe si jej vybral coby náhradu za Grega Moorea. Moore měl odejít k týmu Rogera Penskeho, ale v závěrečném závodě sezóny zahynul. Tagliani už do zániku Champ Cars nevynechal jediný závod. Připsal si jedno vítězství na nádherné trati Road America.
S přestupem do IndyCar po spojení obou sérií to v případě Taglianiho to vypadalo špatně, ale na konci první sezóny po spojení vyhodil Eric Bachelart z týmu Conquest Racing Bernoldiho a Taglianiho najal coby náhradu. Tagliani odjel pár závodů za tým v další sezóně a pokukoval po možnosti startovat v kanadském šampionátu NASCAR, ale přišla nabídka od několika dalších kanadských podnikatelů založit vlastní tým. FAZZT Race Team se prezentoval dobrými výkony, ale špatné financování stáj v zimě položilo. Naštěstí ji odkoupil Sam Schmidt. Se Schmidtovým týmem se Tagliani rozloučil čtvrtým místem z japonského Motegi, pak jej na poslední dva závody nahradil Dan Wheldon. V Kentucky Tag chyběl, ale v Las Vegas startoval s Wheldonovým bývalým týmem Bryan Herta Autosport a spolupráce fungovala tak dobře, že se aktéři dohodli na jejím dalším pokračování.
Photo credit: INDYCAR/LAT USA